عملیات آمریکا با وجود طراحی دقیق در طبس شکست خورد

بیرجند - ایرنا - کارشناس مسائل سیاسی گفت: حمله نظامی آمریکایی‌ها به طبس در سال ۱۳۵۹ با وجود طراحی چند ماهه و دقیق این عملیات به دلیل وقوع طوفان شن در صحرای طبس با شکست مفتضحانه رو به رو شد که از درس‌های فراموش نشدنی این واقعه است.

ابوالقاسم احمدی روز سه‌ شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۵۹ به بهانه آزادسازی گروگان‌های خود که در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی در تهران به دست دانشجویان پیرو خط امام (ره) نگهداری می‌شدند، این عملیات را تدارک دید.

وی گفت: اما هدف اصلی آنها در این عملیات بعد از آزادسازی گروگان‌ها، شکست انقلاب اسلامی و نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران بود.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: نقص فنی ۲ بالگرد عملیات را دچار اختلال کرد لذا رئیس جمهور وقت آمریکا دستور لغو عملیات را صادر کرد و هواپیماها سوخت‌گیری و آماده خروج از منطقه شدند که طوفان شن سبب برخورد هواپیمای سوخت‌رسان با بالگرد شد و جهنمی از آتش را به وجود آورد.

وی با بیان اینکه امدادهای غیبی به مدد مردم مسلمان ایران آمد گفت: در آتش‌سوزی بالگرد و هواپیما هشت تکاور آمریکایی در آتش سوختند و بقیه نیروها فرار را بر قرار ترجیح دادند.

احمدی بیان کرد: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی قدرت غرب به سرکردگی آمریکا و قدرت شرق به سردمداری شوروی سابق حرف اول را در دنیا می‌زدند و خیلی از کشورها پیرو یکی از این ابرقدرت‌ها بودند.

وی افزود: در چنین موقعیتی آمریکا به عنوان قدرت اول جهان در عملیات صحرای طبس شکست خورد لذا دشمنی‌ها با ایران به طرق مختلف از جمله توطئه‌ها، دسیسه‌ها، عملیات مستقیم و غیر مستقیم و دوران دفاع مقدس ادامه یافت.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: خدای امروز همان خدای پنجم اردیبهشت سال ۱۳۵۹ است که سوره فیل را دوباره تفسیر و شن‌های روان صحرای طبس هواپیماهای آمریکایی را زمین گیر کرد.

وی اضافه کرد: اگر امروز آمریکا تلاش می‌کند تا رژیم غاصب اسرائیل را نجات دهد خداوند باز هم یار و یاوران مسلمانان بوده و می‌بینیم این کشور جایگاه سابق را نداشته و رو به اضمحلال و شکست است.

احمدی گفت: آمریکا نمی‌تواند دسیسه‌ها و برنامه‌های خود را عملیاتی کند چون ملت‌ها بیدار شده اند و با کمک جبهه مقاومت، ابرجنایتکار قرن که آمریکا و صهیونیست‌ها هستند را سر جایشان می‌نشانیم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به سراسر جهان صادر شده است گفت: ملت ایران امروز در کنار خود امت اسلامی و جبهه مقاومت متشکل از مردم مسلمان یمن، عراق، افغانستان، لبنان، فلسطین و سایر ملت‌ها را دارد.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و شهادت تعداد زیادی از مردم فلسطین افزود: ایران اسلامی ۲۶ فروردین امسال ضربه محکمی به صهیونیست‌ها زد و با پاسخ موشکی و پهپادی به آنها فهماند که دوران زورگویی و بزن در رو گذشته است.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار کرد: هنوز نتوانسته‌ایم معجزه‌ای که اردیبهشت ۱۳۵۹ در صحرای طبس رخ داد و منجر به شکست مفتضحانه آمریکا در ایران شد را به عنوان یک مساله نه تنها ملی که بین المللی برای جهان تبیین و روشنگری کنیم.

احمدی گفت: هر سال در سالگرد این واقعه مهم برنامه‌های متعددی در استان و طبس برگزار می‌شود که مقطعی است در حالی که باید با انجام اقدامات ماندگار در سطح ملی و فراملی، واقعه طبس در تاریخ ماندگار شود.

وی افزود: در این رابطه کتاب‌های محدودی نوشته شده همچنین موزه بین المللی استکبارستیزی طبس در حال احداث است که باید آثار و بقایای شکست مفتضحانه آمریکا در این مکان جمع‌آوری و به ابعاد این واقعه عظیم بیشتر پرداخته شود.

عملیات نظامی آمریکا با نام «پنجه عقاب» از سوی نیروهای ویژه ارتش این کشور (دلتا فورس) با هدف آزادسازی جاسوسان خود که در بند دانشجویان پیرو خط امام (ره) در تهران بودند، طراحی و اجرا شد.

۶ فروند هواپیما و هشت فروند بالگرد نظامی آمریکا وارد فضای پروازی ایران شدند ولی پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ چند فروند بالگرد و هواپیمای آنها بر اثر نقص فنی و وقوع طوفان شن در صحرای طبس از بین رفت و دچار شکست خفت‌بار شدند.

در این حادثه که از آن به عنوان امداد الهی یاد می‌شود، هشت نفر از نیروهای آمریکایی کشته شدند و باقیمانده نیروها فرار کردند بدین‌ ترتیب پنجه عقاب به طور کامل شکست.

همچنین «هارولد براون» وزیر دفاع آمریکا هجدهم اردیبهشت طی گزارشی به کنگره‌ این کشور اعلام کرد: انفجار مهمات و کمبود وقت و سوخت، تیم نجات را مجبور کرد بدون از بین بردن بالگرد و اسناد سری باقیمانده در محل، عقب نشینی کنند. وی در این گزارش افزود: طوفان شن غیرمنتظره که قبلا باعث شده بود بالگردها از یکدیگر جدا شوند، موجب سرگیجه و از دست دادن تعادل خدمه‌ بالگرد شد.

صحرای طبس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری محور طبس - یزد قرار دارد و هر سال به همین مناسبت مراسمی با حضور مردم و مسوولان در محل مسجد شکر طبس برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha