۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۵۶
کد خبر: 85453451
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیروزی قاطع حزب طرفدار چین در انتخابات مالدیو

۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۵۶
کد خبر: 85453451
پیروزی قاطع حزب طرفدار چین در انتخابات مالدیو

تهران- ایرنا- حزب «محمد مویزو» رئیس‌جمهور مالدیو در انتخابات پارلمانیاین کشور به یک پیروزی قاطع دست یافت، نتیجه‌ای که این مجمع‌الجزایر اقیانوس هند را به چین نزدیک‌تر و از هند شریک سنتی‌اش دور می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، رسانه‌های محلی روز دوشنبه گزارش دادند نتایج اولیه کمیسیون انتخابات مالدیو و پیش‌بینی‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد که حزب کنگره ملی خلق (PNC) ۷۱ کرسی از ۹۳ کرسی موجود را در این انتخابات به دست آورده است.

کنگره ملی خلق به همراه احزاب ائتلافی خود در مجموع ۷۵ کرسی دارند در حالی که حزب اصلی مخالف حزب حاکم که مالدیو دموکراتیک (MDP) نام دارد از ۶۵ کرسی قبلی تنها موفق به حفظ ۱۲ کرسی شده است.

محمد مویزو رئیس جمهور مالدیو که سال گذشته انتخاب شد، متعهد شده است که به سیاست «اول هند» در این کشور پایان دهد، دولت او در اقدامی که منتقدان هشدار می‌دهند ممکن است شاهد نزدیک‌تر شدن مالدیو به چین باشد، از ده‌ها پرسنل ارتش هند خواسته است که این کشور را ترک کنند.

موئیزو همچنین گفته است که دولت او مشتاق است تا مشارکت‌های تحت طرح کمربند و جاده چین، از جمله توسعه فرودگاه مرکزی و بندر تجاری این کشور را بررسی کند.

داده های بانک جهانی نشان می دهد که شرکت های چینی در دهه گذشته یک میلیارد و 370 میلیون دلار در مالدیو سرمایه گذاری و این کشور را به بزرگترین طلبکار ماله تبدیل کرده اند.

عظیم ظاهر، مدرس سیاست در دانشگاه وسترن، گفت: اکنون مویزو اهرم ها و فضای بیشتری برای دنبال کردن یک سیاست خارجی متعادل تر دارد. او به دنبال ایجاد یک سیاست متنوع تر است.

به گزارش ایرنا، مویزو پس از تصدی مسوولیت، قراردادهای زیرساختی مهمی را به شرکت های دولتی چینی اعطا کرده است، دولت او همچنین در حال اعزام نیروهای هندی به خانه است.

او در انتخابات ریاست جمهوری سپتامبر گذشته (شهریور ۱۴۰۲) به عنوان وکیل عبدالله یمین، رئیس جمهور سابق مالدیو و طرفدار چین برنده شد، یمین این هفته پس از لغو حکم ۱۱ سال زندان او در یک پرونده فساد، آزاد شد.

سیاست‌های محمد مویزو، رئیس‌جمهور مالدیو مبنی بر تمایل به چین و دور شدن از هند است.

خطوط جهانی کشتیرانی شرق به غرب از زنجیره ۱۱۹۲ جزیره کوچک مرجانی کشور مالدیو می گذرد که حدود ۸۰۰ کیلومتر (۵۰۰ مایل) در سراسر خط استوا امتداد دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha