۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۵۴
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85454197
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرگ و میر مادران باردار ایلامی در سال گذشته به صفر رسید

ایلام - ایرنا - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه کاهش میزان مرگ و میر مادران باردار و کودکان زیر پنج سال برای سازمان بهداشت جهانی به عنوان ۲ شاخص مهم ارتقای سلامت بهداشت هر جامعه‌ای از اهمیت زیادی برخودار است، گفت: سال گذشته میزان مرگ مادران باردار با توجه به ارتقای سطح بهداشت و سلامت در این استان به صفر رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر "هدایت حیدری زاده" روز سه شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام به مناسبت هفته سلامت، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مشارکت موسسه محکم، مرکز جراحی کودکان استان راه اندازی شد که یک گام بزرگ در راستای سلامت کودکان به شمار می رود.

وی با بیان اینکه امسال پویشی با موضوع شناسایی کودکان بیمار در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی است، افزود: امسال باتوجه به اینکه یکی از عوامل مرگ و میر کودکان ناشی از بیماری‌های عفونی نظیر سینه پهلو (ذات الریه) و مننژیت است، واکسن پنوموکوک به کودکان تزریق می‌شود.

حیدری زاده با تاکید بر اینکه درمان بیماری سرطان برای کودکان زیر هفت سال بستری در بیمارستان های دولتی رایگان شد، گفت: نکته مهم اینکه آموزش و پرورش باید در سطح مدارس و آموزشگاه‌ها، رعایت نکات بهداشتی و سلامت فردی و اجتماعی را به دانش آموزان ارائه دهد تا میزان بیماری‌ها بین این قشر کاهش و سطح آموزش و اطلاعات دانش آموزان در این زمینه افزایش یابد.

مرگ ماداران باردار ایلامی در سال گذشته به صفر رسید

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از بحث سلامت شهروندان با مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و ۷۵ درصد با دیگر ادارات، دستگاه‌های اجرایی و خود مردم است، ابراز کرد: با بروز هر گونه حادثه‌ای نظیر تصادف یا سوانح، حجم اصلی عملیات‌های نجات و احیای فرد مصدوم یا بیمار و تامین هزینه‌های مداوا بر عهده مراکز درمانی و بیمه‌ها است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام تاکید کرد: عوامل متعددی از جمله تغذیه سالم، امنیت سلامت غذایی، وضعیت جاده‌ها، سلامت خودرو، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و دیگر مسائل در سلامت مردم جامعه دخیل است.

وی با بیان اینکه رعایت نکات خودمراقبتی و بهداشت فردی سرمایه‌گذاری برای سلامت فرد و جامعه است، یادآور شد: باید سطح فرهنگ و آگاهی مردم نسبت به مقوله مهم سلامت فردی و محیط افزایش یابد و دانشگاه علوم پزشکی در راستای وظایف خود از طریق خانه‌های بهداشت روستایی، مراکز جامع و پایگاه‌های سلامت اقدامات پیشگیرانه و نظارتی را برای جامعه هدف تحت پوشش خود انجام می دهد.

مرگ ماداران باردار ایلامی در سال گذشته به صفر رسید

وی با انتقاد از میزان بالای عمل سزارین مادران باردار در مقایسه با زایمان طبیعی، گفت: زایمان از طریق سزارین در استان ایلام نسبت به میانگین کشوری بالاتر است و مادران دارای سزارین به تدریج دچار مشکلات متعدد جسمانی می‌شوند که مداوای این تبعات موجب بروز معضل برای مادر و کادر درمان خواهد شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام تاکید کرد: باید مزایا و اهمیت زایمان طبیعی و ترغیب مادران باردار برای گرایش به زایمان طبیعی به مردم گوشزد و فرهنگ این نوع از فرزندآوری در سطح جامعه اشاعه شود.

وی ادامه داد: سال گذشته به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یک پویش با موضوع بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت و فشار خون انجام شد و امسال نیز پویش برای برخی بیماری‌های غیرواگیر نظیر سرطان در دستور کار است.

حیدری زادی با بیان اینکه ۸۵ درصد تجهیزات مورد نیاز بیمارستان ملکشاهی تامین شده است، از پیگیری برای تامین امکاناتی چون ای.آر.سی.پی، ماموگرافی، سیتی آنژو و ام.آر.آی در استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، در دیدار سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، معاونین و جمعی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ایلام حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha