۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۷
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85454987
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

طرح ویژه ترمیم جمعیت دام سبک در کردستان آغاز شد

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۷
کد خبر: 85454987
طرح ویژه ترمیم جمعیت دام سبک در کردستان آغاز شد

سنندج- ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طرح ویژه ارتقا جمعیت و بهره‌وری دام سبک با روش فحلی و آبستنی خارج از فصل در راستای بهبود بازده تولیدمثل دام سبک در استان کردستان آغاز شد.

محمد بیانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح ترمیم و ارتقای جمعیت دام سبک مولد، سبب افزایش حداقل ۲۵ درصدی بره‌زایی خارج از فصل تولید مثلی خواهد شد و بره‌های نر و ماده تولید شده قابلیت افزایش جمعیت دام مولد استان و تولید گوشت قرمز را خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه از چالش‌های اصلی دامداری روستایی کم‌بودن بهره‌وری و ظرفیت تولیدمثل دام ها است، ادامه داد: همزمان‌سازی فحلی از روش‌های سودمند برای جامعه دامداران روستایی است که در راستای افزایش بهره‌وری و به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت تولید مثلی دام سبک صورت می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: از مزایای همزمان‌سازی فحلی می‌توان به مدیریت زایش، افزایش بره‌زایی و تولید بره‌های هم‌ سن و سال، تشخیص و حذف میش‌های غیر آبستن، افزایش دو قلوزایی و در نهایت افزایش جمعیت دامی و تولید گوشت قرمز اشاره کرد.

بیانی به اهداف اجرای این پروژه اشاره کرد و یادآور شد: کوتاه کردن دوره زایش، تولید بره‌های هم سن برای پرواربندی و جایگزینی، تشخیص میش های غیرآبستن و حذف آنها از گله و در نتیجه کاهش هزینه‌های نگهداری و بهبود بازده تخمک ریزی و چند قلوزایی از جمله اهداف اجرای این طرح در استان است.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه افزون بر ۳۰ هزار تن گوشت قرمز، بیش از ۹۰ هزار تن گوشت مرغ و پنج هزار تن تخم مرغ تولید می شود.

جمعیت دامی استان کردستان حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد دامی( سبک و سنگین) است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha