۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۴۸
کد خبر: 85456217
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آموزش صحیح، گمشده فرهنگ رانندگی در قزوین

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۴۸
کد خبر: 85456217
آموزش صحیح، گمشده فرهنگ رانندگی در قزوین

قزوین – ایرنا - خیابان‌های قزوین این روزها پر از خودروهای تک سرنشینی است که با انجام حرکات خطرناک و حادثه ساز، معظلات و مسایل بسیاری را به بار می آورند که اصلی ترین دلیل آن نادیده گرفتن آموزش همگانی در خصوص فرهنگ رانندگی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساعت‌های شلوغ روز وقتی به خیابان قدم می گذاری با حجم عظیمی از خودروهایی رو به رو می شوی که رانندگان آن‌ها، اغلب با رعایت نکردن قوانین و مقررات، رعایت ادب و احترام به دیگری و نداشتن صبر و تحمل در رانندگی باعث افول جایگاه فرهنگ رانندگی در شهر شده‌اند.

آمارها نشان می دهند که در سال گذشته ۵۴ فقره تصادف درون شهری اتفاق افتاده که منجر به فوت ۵۵ شهروند قزوینی شده است و می توان گفت فرهنگ رانندگی صحیح و اصولی در قزوین آنچنان که انتظار می‌رود، تعریف چندانی ندارد.

کریم مرادی، شهروند ۵۸ ساله قزوینی می‌گوید: وضعیت رانندگی درون شهری بسیار ضعیف است و رانندگان به خصوص جوانترها با سبقت گرفتن و لایی کشیدن و سرعت بالای خود سعی دارند که به طور عمد از شیوه رانندگی صحیح فاصله بگیرند.

مریم حسینی، دیگر شهروند ۳۵ ساله قزوینی است که بیان می کند: رانندگان گاهی اوقات در خیابانی که یک بیمارستان نیز در آنجا وجود دارد، بی مورد بوق‌های ممتد می زنند، حتی در رانندگی نه اخلاق را رعایت می کنند و نه تاب آوری و تحمل خود را بالا می برند، بلکه منتظر یک اشتباه از خودروی مقابل هستند، به خصوص که متوجه شوند راننده خودرو، یک زن باشد، دیگر کار تمام است و سیل متلک‌ها و تمسخرها به راه می افتد.

از این رو خبرنگار ایرنا سراغ چند تن از مسوولان شهری رفته تا نظر آن‌ها را در خصوص وضعیت فرهنگ رانندگی، ریشه ها و علل این نابسامانی ها جویا شود:

آموزش صحیح، گمشده فرهنگ رانندگی در قزوین

۵۰ درصد رانندگان در قزوین از کمربند ایمنی استفاده نمی کنند/ برگزاری دوره آموزش فرهنگ رانندگی از کودکی در قزوین

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین ضمن تاکید بر وجود مشکلات و مسایل متنوع در خصوص رانندگی به خبرنگار ایرنا گفت: پیش تر از آنکه در حوزه فرهنگ رانندگی مشکلاتی وجود داشته باشد در بخش زیرساخت‌ها مسایل بسیار مهم تری وجود دارد که عمده ای از آنها به سازمان شهرداری بر می گردد.

سرهنگ سید علی آسیایی ادامه داد: عمده مسایل رانندگی شامل ترافیک خودروهایی است که در هسته مرکزی شهر یعنی خیابان‌های سعدی، فردوسی، مولوی، خیام به دلیل وجود مراکز درمانی، مسکونی و تجاری به هم قفل شده اند، نبود زیرگذر یا روگذر در این خیابان‌ها، نبود پل‌های عابر پیاده و عریض نبودن این خیابان ها که با خودروهایی که در آن تردد می کنند همخوانی ندارند و نبود پارکینگ های مناسب برای ساختمان های تجاری را می‌توان از عمده مشکلات این استان برشمرد.

به گفته این مسوول، عمده مشکل دیگری که وجود دارد عدم استفاده از کمربند ایمنی حین رانندگی است که متاسفانه ۵۰ درصد از رانندگان و سرنشینان خودروها در استان از کمربند ایمنی استفاده نمی کنند، علی رغم اینکه بیش از ۳۰ سال این فرهنگ نهادینه شده که رانندگان از کمربند ایمنی استفاده کنند، اما باز هم نقض این قانون مشاهده می شود.

سرهنگ آسیایی، رییس پلیس راهور قزوین: امیدواریم به زودی با تصمیمات مجلس بتوانیم با افزایش مبلغ جریمه در کنترل و کاهش تخلفات رانندگی گام موثری برداریم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین با اشاره به اینکه بیشتر جرایم راهنمایی و رانندگی نسبت به نبستن کمربند ایمنی، عبور از چراغ قرمز، توقف‌های دوبله و سد معبر اعمال می‌شود؛ گفت: هم اکنون با توجه به میزان تخلفات رانندگی در استان و نرخ پایین جرایم راهنمایی و رانندگی، بازدارندگی در رفتارهای غیراصولی مشاهده نمی‌شود و امیدواریم به زودی با تصمیمات مجلس بتوانیم با افزایش مبلغ جریمه در کنترل و کاهش تخلفات رانندگی گام موثری برداریم.

وی بیان کرد: سازمان های مرتبط با ترافیک همانند پلیس، صدا و سیما و آموزش و پرورش در بحث فرهنگ سازی می توانند موثر واقع شوند تا این وضعیت بهبود یابد که در همین راستا پلیس راهنمایی و رانندگی استان، آموزش فرهنگ رانندگی را به ویژه از سنین کودکی به صورت ویژه و هر هفته برای دانش آموزان مد نظر خود قرار داده است.

این مسوول نصب دوربین های ثبت تخلفات را از اقدامات خوب شهرستان قزوین در هوشمندسازی تجهیزات ترافیکی برشمرد و بیان کرد: آمار تصادفات جرحی و مجروحان تصادفات در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته که این حاصل تلاش تمام دستگاه‌های مرتبط است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین گفت: شهرداری قزوین قول داده بود تا اسفند سال گذشته ۱۲ هزار هکتار پارکینگ احداث کند، اما همچنان مشکل پارکینگ مرتفع نشده و امیدواریم هر چه زودتر این اقدام نیز انجام شود.

آموزش صحیح، گمشده فرهنگ رانندگی در قزوین

هسته مرکزی شهر قزوین با ترافیک سنگین تری مواجه است

در ادامه مجتبی جانی، مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قزوین در خصوص اقدامات این سازمان برای ارتقا فرهنگ رانندگی به خبرنگار ایرنا اظهار می کند: زیرسازی، آسفالت و روکش، نصب تابلوها, علایم و چراغ های راهنمایی و رانندگی، ملزومات ترافیکی، معاینه فنی خودروها، اصلاحات هندسی در جاده، ساخت تقاطع و میدان در خیابان‌ها، گاردریل گذاری، خط کشی های محوری و رنگ آمیزی عابرها از وظایف شهرداری محسوب می شود که بنابر بودجه تعین شده با کسب تکلیف و اخذ مجوزات لازم از طریق سامانه ستاد این اقدامات مستمر در حال اجرایی شدن است.

وی ادامه داد: در سال گذشته احداث چندین تقاطع، میدان و اصلاح گاردریل ها انجام شد و در سال ۱۴۰۳ نیز اصلاح میدان شهید حسن پور در دستور کار قرار دارد.

جانی، مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قزوین: ۷۰ درصد مراکز درمانی و آموزشی و تجاری در مرکز اصلی شهر قرار دارد و هیچ پارکینگی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

جانی در خصوص احداث پارکینگ‌ها توسط شهرداری قزوین گفت: همچنین شهرداری قزوین در سال گذشته در ناحیه منفصل شهری دانش برای احداث پارکینگ ماشین سنگین اقدام کرد و در خصوص پارکینگ ماشین سبک نیز در منطقه یک شهرداری اقدامات مناسبی صورت گرفت.

به گفته این مسوول، کارگروه‌هایی در سطح استان قزوین تشکیل شد تا زمین هایی که استعداد پارکینگ شدن را دارند، شناسایی شده و با اختصاص ردیف بودجه در سال جاری با مالکان این زمین ها مصالحه شود تا راضی به فروش املاک خود شوند.

وی بیان کرد: هسته مرکزی شهر قزوین با ترافیک سنگین تری رو به رو است چراکه ۷۰ درصد مراکز درمانی و آموزشی و تجاری در مرکز اصلی شهر قرار دارد و هیچ پارکینگی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قزوین در خصوص آموزش فرهنگ رانندگی، گفت: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین، عمده بار فرهنگی را به دوش می کشد و دوره هایی را نیز در سطح مدارس یا محله های کم برخوردار در قالب نمایش های عروسکی و طنز و استفاده از عابریار در تقاطع های شهری، تشکیل داد.

آموزش صحیح، گمشده فرهنگ رانندگی در قزوین

بی قانونی در جامعه ریشه در فرهنگ و فقدان آموزش دارد

خبرنگار ایرنا سراغ پریسا جباری، دبیر شورای ترافیک استان قزوین و کارشناس حمل و نقل دفتر فنی استانداری رفته تا نظر وی را در خصوص رفتار و فرهنگ رانندگی شهروندان قزوینی جویا شود.

جباری با اشاره به اینکه موضوع رفتار و فرهنگ رانندگی مساله بسیار مهم و حیاتی است، می گوید: متاسفانه در قزوین به این موضوع کمتر پرداخته شده و این ضرورت احساس می شود تا از دوران کودکی بر فرهنگ رانندگی کار شود.

وی ادامه داد: متاسفانه وضعیت فرهنگ رانندگی در قزوین مشکلات زیادی از نزاع و پرخاشگری گرفته تا تصادفات جرحی و و فوتی دارد که این ناشی از حلقه گم شده فرهنگ ترافیک است.

جباری، دبیر شورای ترافیک استان قزوین: ۹۶ درصد مقصران تصادفات مردها و فقط ۴ درصد زن ها بودند که این نشان می دهد بانوان دقت بالایی در رانندگی دارند.

به گفته این مسوول، با گذشت چندین سال از رانندگی زنان در جامعه، اما هنوز مورد تمسخر برخی رانندگان قرار می گیرند که باز هم ناشی از همان فرهنگ نادرستی است که متاسفانه به صورت اشتباه بین عموم مردم جا افتاده است.

جباری بیان کرد: نتایج تحقیقات نشان می دهد که ۹۶ درصد مقصران تصادفات مردها و فقط ۴ درصد زن‌ها بودند که این نشان می دهد بانوان دقت بالایی در رانندگی دارند.

وی به ریشه فرهنگ نادرست رانندگی در جامعه اشاره کرد و گفت: بی قانونی در جامعه ریشه در فرهنگ دارد و مردم قوانین را رعایت نمی کنند چون آموزشی به آن ها داده نشده است.

جباری همچنین عدم سخت گیری در اجرای قوانین با نرخ پایین جرایم را یکی دیگر از علت های بی توجهی به قانون دانست و افزود: امیدواریم با اصلاحاتی که بر افزایش جرایم رانندگی قرار است اتفاق بیفتد جلوی رانندگان متخلف گرفته شود و بتواند با بازدارندگی بر رفتار رانندگان تاثیرگذار باشد.

دبیر شورای ترافیک استان قزوین بیان کرد: کمیته ای تحت عنوان ارتقا فرهنگ ترافیک و رفتار فرهنگ ایمنی ترافیک زیرمجموعه شورای ترافیک در استانداری قزوین تشکیل شده که قرار است دستگاه های مرتبط با حوزه ترافیک برنامه مشخصی داشته باشند و توجه به فرهنگ رانندگی جزو کارهای اولویت دار مدیران باشد.

کلام آخر: آموزش صحیح رانندگی، امنیت خودرو، وجود زیرساخت مناسب و نظارت پلیس همگی از جمله عواملی هستند که می توانند در کاهش حوادث و تلفات رانندگی موثر واقع شوند و از این رو ضرورت دارد تا با همکاری مسوولان و مردم بتوانیم فرهنگ رانندگی را هر چه بیشتر در جامعه ارتقا دهیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha