۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۳۴
کد خبر: 85456442
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

قم سالانه ۷۰ روز هوای ناسالم دارد

قم - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم با بیان اینکه طی سه سال گذشته هر سال به‌صورت متوسط ۷۰ روز هوای ناسالم در این استان ثبت شده است، گفت: آلودگی هوای قم در نیمه نخست سال با خیزش ریزگرد و در نیمه دوم سال با آلودگی حاصل از سوخت‌های صنعتی و فسیلی است.

محمدحسین بازگیر عصر پنجشنبه به مناسبت هفته زمین پاک در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: ۳۰۰ هزار هکتار از مساحت قم مستعد تولید گردوخاک، ۱۰۵ هزار هکتار کانون ایجاد ریزگرد و ۳۰ هزار هکتار نیز از این‌ بین با وضعیت بحرانی روبه‌رو است.

وی عنوان کرد: سوخت‌های فسیلی، ریزگردهای با منشأ داخلی، فاضلاب، نابسامانی در حوزه مدیریت پسماند مهم‌ترین عوامل آلودگی محیط‌زیست در قم است.

مدیرکل محیط‌زیست استان قم گفت: همچنین میانگین بارش باران در قم از متوسط کشوری پایین‌تر است و این استان همواره در بین ۵ استان کم‌بارش قرار داشته است.

بازگیر، نقش آلودگی‌های صنعتی در قم را موردتوجه قرار داد و افزود: بارگذاری‌های صنعتی صنایع آلاینده مانند هیدروکربن‌ها، سرب و روی نیز از عوامل اصلی در وضعیت زیست‌محیطی قم است.

حقابه‌های دریاچه نمک رهاسازی نمی‌شود

وی بیان داشت: دریاچه نمک با وسعت ۲۰۰ هزارهکتاری یکی از فرصت‌های زیست‌محیطی و سرمایه‌گذاری در فلات مرکزی و به‌ویژه برای استان قم است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم با تاکید بر ضرورت تخصیص حقابه‌های زیست‌محیطی دریاچه نمک، ادامه داد: طی سال‌های گذشته حقابه تالاب‌های مره، حوض‌سلطان و بند علیخان به‌درستی رها نشده و این مساله بر وخامت حال این دریاچه افزوده است.

بازگیر همچنین احداث سد و افزایش برداشت از ورودی‌های دریاچه نمک و دشت مسیله را از عوامل توسعه بیابان و ایجاد ریزگرد نام برد و تصریح کرد: دریاچه نمک در انتهای حوضه آبخیز ۹ استان در فلات مرکزی قرار گرفته است و بهبود شرایط آن نیازمند مدیریت در سطح ملی است.

وی همچنین بیان داشت: طرح جامع دریاچه نمک در سطح ملی تصویب شده و این طرح جامع طی یک برنامه ۵ساله، نسبت به ساماندهی این میراث طبیعی اقدامات تعریف شده را انجام خواهند داد.

دوم تا هشتم اردیبهشت‌ماه به‌عنوان هفته زمین پاک در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و در حدفاصل استان‌های قم، سمنان و اصفهان قرارگرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور می‌باشد که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک‌سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha