۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۰:۱۸
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85457083
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد

۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۰:۱۸
کد خبر: 85457083
سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد

گنبدکاووس- ایرنا- فرماندار کلاله میزان خسارات سیلاب ۲ روز اخیر در شهرستان را بر اساس برآورد اولیه ۸۸۳ میلیارد ریال اعلام کرد.

فرهاد شیبک پنجشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بارش شدید باران و به دنبال آن طغیان رودخانه ها و جریان یافتن سیلاب فقط به ۶ روستای «اوقچی بزرگ و کوچک، گچی سو بالا و پایین، قره قاچ و قره ترناو » ۵۴۰ میلیارد ریال خسارت زد.

وی افزود: بیشترین این خسارات مربوط به معابر و آبروهاست و برای جلوگیری از تکرار دوباره این موضوع نیازمند ایجاد بندهای خاکی و دیواره سازی در حاشیه رودخانه ها هستیم اما با توجه به پراکندگی طولی روستاهای کلاله، این اقدامات اعتبارات زیادی لازم دارد.

وی با تاکید بر نقش موثر خاکبرداری و لایروبی در افزایش آبگیری رودخانه ها و مدیریت سیلاب ها، افزود: پیگیری لازم برای انجام لایروبی دهانه پل ها و آبروها در دستورکار قرار دارد.

فرماندار کلاله گفت: بارندگی ۲ روز اخیر باعث ریزش کوه به همراه رانش و آبشستگی چهار نقطه از راه های ارتباطی شهرستان شد که خسارات آن ۸۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد

شیبک ادامه داد: تخریب سرریز بتنی و حوضچه بتنی در ۲ نقطه به میزان ۱۲ میلیارد ریال، خوابیدگی و ورس هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع گندم با ۳۰ درصد خسارت، آسیب به ۷۵ کیلومتر راه های بین مزارع به میزان ۲۵۰ میلیارد ریال و تخریب دیوار حیاط و سقف یک مدرسه روستایی بر اثر سیلاب به میزان یک میلیارد ریال از دیگر موارد خسارتی ناشی از سیلاب در کلاله محسوب می شود.

شهرستان کلاله افزون بر ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و ۱۲۰ روستا سکونت دارند.

سیل و طغیان رودخانه‌ها، عجین شده با نام گلستان است؛ از سیل مرداد سال ۱۳۸۰ که موجب کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر شد و پر تلفات‌ترین سیل ایران لقب گرفت تا سیلاب دشت سال ۱۳۹۸ آق قلا و گمیشان با ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت و ۱۱ کشته باعث شده تا گلستانی ها با هر بارش شدید باران دلهره و ترس وجودشان را فرا گیرد.

انجام اقدامات آبخیزداری و لایروبی رودخانه‌ها و نیز مقاوم سازی خانه‌های مسکونی در مناطق روستایی پس از سیل ۱۳۹۸ در گلستان و سرعت بخشیدن به این اقدامات در دولت سیزدهم از دلایل اصلی در کاهش خسارات بارش های سیل آسای در این استان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha