ارسلان کامکار در گفت وگو با خبرنگار موسیقی ایرنا درباره وضعیت موسیقی نواحی ایران اظهارداشت: اوضاع و شرایط هر چقدر هم نامناسب باشد، موسیقی نواحی میماند، چون در خون آن ناحیه هست و هیچ وقت از بین نمیرود، همان طور که از بین نرفته و از بین هم نخواهد رفت.
وی گفت: در شرایط موجود، موسیقی نواحی خیلی مورد توجه قرار نمیگیرد اما به هر حال راه خودش را پیدا میکند، موسیقی نواحی، هیچ وقت آسیب نمیبیند، ممکن است موسیقیهای دیگر از این بیمهریها صدمه ببینند اما موسیقی نواحی آسیب نمیبیند، اگر هم آسیب ببیند، کمتر است.
کنسرت مایستر سابق ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به وضعیت نامناسب این ارکستر اظهارداشت: شرایط فعالیت ارکستر سمفونیک تهران مناسب نیست اما موسیقی نواحی کار خود را انجام میدهد، همیشه انجام داده است و انجام میدهد.
کامکار درباره راهکارهایی برای بهتر شدن شرایط فعالیت ارکستر سمفونیک تهران و سایر گونههای موسیقی گفت: هنرمندان موسیقی آن طوری که باید باهم نیستند، در این شرایط که نهادهای دیگر حمایت چندانی ندارند، حداقل ما هنرمندان موسیقی باید سیاست خودمان را تغییر دهیم، باهم خوب باشیم، اتحادمان را حفظ و از یکدیگر حمایت کنیم چون فقط خودمان را داریم. باید در نشستها و گردهماییهایی که به مناسبتهای مختلف پیش میآید، با یکدیگر صحبت و همفکری کنیم که متاسفانه این هم نیست.
وی تاکید کرد: برای بهبود شرایط ما هنرمندان باید همت و حداقل از یکدیگر حمایت کنیم، وقت اختصاص دهیم، آثار یکدیگر را در حوزه آهنگسازی و نوازندگی گوش دهیم، در کنسرتهای یکدیگر شرکت کنیم و اگر آثار خوب است، تشویق کنیم.
تجربه دبیری جشنواره عودنوازی قشم
کامکار که سال گذشته به عنوان دبیر هنری در نخستین جشنواره عودنوازی قشم حضور داشت، تجربه حضور در این جشنواره را خوب و ارزشمند توصیف کرد و اظهارداشت: در ابتدا، انتظار نداشتم که جشنواره عودنوازی، اینگونه برگزار شود اما از لحاظ چگونگی برگزاری و تاثیرگذاری بر هنرمندان به خصوص جوانان و ایجاد انگیزه برای آنان از آنچه که انتظار داشتم، بهتر شد.
این آهنگساز و مدرس گفت: در حال حاضر دغدغه برخی از هنرجویان جوان که سازهای موسیقی را میآموزند، آینده شغلی است که پس از آموختن موسیقی در آینده چه کار خواهیم کرد و کجا مشغول به فعالیت خواهیم شد؟، براین اساس برگزاری چنین جشنوارههایی حداقل باعث ایجاد انگیزه برای حضور جوانان در حوزه موسیقی و ادامه فعالیت آنان خواهد شد.
وی افزود: اگر چنین جشنوارهای هر سال و حتی در سطح بینالمللی برگزار شود و تداوم داشته باشد و یا برای سایر سازها و رشتههای دیگر موسیقی و آهنگسازی نیز برگزار شود؛ حتی به همت بخش خصوصی، خیلی خوب است، به هر حال انگیزهای برای جوانان میشود تا ضمن نواختن ساز، آهنگسازی کنند، اثرگذاری این رویداد بر هنرمندان جوان خوب است و در آینده نتیجهبخش خواهد بود.
کامکار درباره اجراهای نوازندگان جوان در جشنواره عودنوازی قشم بیان کرد: اجراها خیلی خوب بود، فکر نمیکردم انقدر نوازندههای خوب عود باشند، سطح شرکتکنندگان خیلی به یکدیگر نزدیک بود و این کار را برای داوران، سخت میکرد، اینکه کدام شرکتکننده رتبه نخست را کسب کرده، مهم نیست، مهم حضور نوازندگان جوان در این جشنواره و تعامل آنان با یکدیگر بود.
دبیر هنری نخستین جشنواره عودنوازی قشم اظهارداشت: پیش از برگزاری جشنواره عودنوازی قشم، گمان میکردم که نوازندگان عرب، در این حوزه خیلی پیشرفت کردند، البته این هم هست اما با برگزاری جشنواره عودنوازی، مشاهده کردم که در این حوزه خیلی پیشرفت کردیم و نوازندگانی هم هستند که در جشنوارههای بینالمللی میتوانند با نوازندگان عرب رقابت کنند.
کامکار درباره گرایش برخی از نوازندگان در جشنواره عودنوازی به سبکهای عربی گفت: اکثر آثار اجرا شده در سبک سنتی و ایرانی بود و در بخش نواحی نیز آثار خیلی خوبی اجرا شد، با این وجود، برخی از هنرمندان جوان علاقهمند هستند که از سبک نوازندگی هنرمند کشور دیگری تقلید کنند که این هم به اقتضای سن است، اشکالی ندارد، سن آنان که بالاتر برود، راه خودشان را پیدا میکنند.
این عضو خانواده کامکارها درباره همکاری دوباره این خانواده در ساخت و انتشار آلبوم موسیقی و برگزاری کنسرت گفت: هر کدام از اعضای خانواده کامکارها به صورت جداگانه در ساخت و تولید آلبوم موسیقی مشغول هستند اما به صورت گروهی مانند سابق فعالیت نمیکنیم، برای فعالیت دوباره در کنار هم باید ببینیم شرایط چگونه خواهد شد، من هم فعلا کنسرت برگزار نمیکنم و فقط مشغول ضبط آثارم هستم.
به گزارش ایرنا، ارسلان کامکار آهنگساز، مدرس و نوازنده سازهای عود و ویولن، رهبر ارکستر و کنسرت مایستر سابق ارکستر سمفونیک تهران متولد دوم دی ماه سال ۱۳۳۹ در سنندج است. وی مقدمات موسیقی را نزد پدرش، حسن کامکار، فراگرفت. کامکار در خردسالی در سنندج با گروههای مختلفی که توسط پدرش سرپرستی میشد، به اجرای کنسرت میپرداخت.
وی پس از چندی به تهران سفر کرد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فراگیری موسیقی را ادامه داد. کامکار پس از تکمیل دروس موسیقی، به عنوان نوازنده ویولن، همکاریش را با ارکستر سمفونیک تهران آغاز کرد. کامکار سال ۱۳۹۲ به دلیل فعالیتهای هنری برجسته، مدرک درجه یک هنری دریافت کرد.
«به یاد علی اصغر کردستانی»، «زردی خزان»، «سرود ایران»، «شوریده دل»، «سوئیت سمفونیک کردی»، «کنسرتینو کمانچه» (با همکاری اردشیر کامکار)، «شباهنگام» (با همکاری هوشنگ کامکار روی اشعار نیما یوشیج)، «جاده ابریشم»، موسیقی متن فیلم «مادر»(به کارگردانی علی حاتمی)، آلبوم «خاک»، «نغمه خراسانی»، «نغمه صلح» و آلبوم «ئه وین» از آثار کامکار است.
او برای کودکان نیز موسیقی متن تئاترهای «سبزدرسبز»، «شش جوجه کلاغ و روباه»، «کارآگاه ۲»، «بابا بزرگ و تُرُب» و موسیقی فیلم «تنبلِ قهرمان» (تماماً به کارگردانی بهروز غریب پور) را ساخته است.
کامکار سال گذشته به عنوان دبیر هنری در نخستین جشنواره عودنوازی قشم حضور داشت و در آیین اختتامیه این جشنواره کامکار و محمدرضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر موسیقی پیشکسوت به صورت افتخاری به عنوان شهروند جزیره قشم و قشموند معرفی شدند و تندیس جشنواره به آنان اهدا شد.
نظر شما