فیلم | گذر از نوار شمالی تهران با یک خط مترو

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۲۴
کد خبر: 85465084
فیلم | گذر از نوار شمالی تهران با یک خط مترو

تهران - ایرنا - مجری خط ۱۰مترو تهران با اشاره به آغاز این پروژه به دست پرتوان رئیس جمهور کشورمان گفت: احداث خط جدید ۱۰مترو با گذر از مناطق شمالی تهران در۲ قطعه غربی (ورد آورد تا نمایشگاه بین المللی) و قطعه شرقی( نمایشگاه بین المللی تا فلکه سوم تهران پارس) در حال اجرا می باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین نصر آزادانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به پروژه احداث نخستین خط از خطوط ۴ گانه جدید شهر تهران که عملیات حفاری آن با دستگاه تی بی ام(دستگاه مکانیزه حفار تونل) رسما از ۱۸ مهرماه سال گذشته با حضور رییس جمهور و همزمان با افتتاح ۴ ایستگاه خطوط ۶ و ۷ آغاز شده بود، اظهار داشت: احداث خط جدید ۱۰ مترو تهران در دو قطعه غربی (وردآورد تا نمایشگاه بین المللی) و قطعه شرقی ( نمایشگاه بین المللی تا فلکه سوم تهرانپارس) در دستور اجرا قرار دارد.

وی افزود: بدلیل اهمیت و اولویت اجرای قطعه غربی، فاز اول بهره برداری خط ۱۰ در قطعه غربی بطول ۲۰.۵ کیلومتر حد فاصل ایستگاه های وردآورد تا میدان کتاب تعریف شده که در مرحله اول محدوده ایستگاه میدان دریاچه تا میدان کتاب شامل ۱۴.۵ کیلومتر طول با ۱۲ ایستگاه که ۴ ایستگاه آن به بهره برداری خواهد رسید .

فیلم /گذر از نوار شمالی تهران با یک خط مترو

وی در ادامه اضافه کرد: در مرحله دوم نیز از میدان دریاچه تا ایستگاه ورد آورد بطول ۶ کیلومتر با ۵ ایستگاه که با ایستگاه ورداورد (تقاطع با خط ۵ مترو) بهره برداری خواهد شد. بدیهی است که مابقی ایستگاه ها که در فاز اول بهره برداری که بصورت عبوری ساخته خواهند شد به مرور به چرخه بهره برداری اضافه خواهند شد.

نصر آزادانی درخصوص این ایستگاه ها افزود: میدان کتاب ایستگاه تقاطعی با خط ۷، کوهسار ایستگاه تقاطعی با خط ۶، میدان اتریش و میدان دریاچه، ۴ ایستگاه فاز اول هستند. میدان دریاچه، چهارباغ، اردستانی، پژوهش و ورد آورد هم ۵ ایستگاه فاز دوم قطعه اول پروژه خط ۱۰ مترو تهران را تشکیل می دهند.

فیلم /گذر از نوار شمالی تهران با یک خط مترو

وی در ادامه عنوان داشت: تا امروز ۱۷ کارگاه پروژه به شکل رسمی تحویل شده است. همچنین دپو پارکینگ خط ۱۰ مترو تهران به مساحت ۴۰ هکتار که یکی از بخش های اصلی پروژه محسوب می شود در منطقه ۲۱ و حوالی ایستگاه راه آهن ملکی که در آنجا نیز ایستگاه تقاطعی خواهیم داشت تامین و تحویل شده است.

نصر آزادانی ادامه داد: از ۱۷ کارگاه پروژه تا کنون ۱۰ کارگاه شامل پژوهش، اتریش، میدان دریاچه، میدان موج، دهکده المپیک، میدان ساحل، جنت آباد، کوهسار که ایستگاه تقاطعی با خط ۶ است، سردار جنگل و میدان کتاب فعال سازی شده اند که این فعال سازی در هرکدام از کارگاه ها متفاوت بوده و شامل موارد مختلفی از جمله فنس کشی، سازه نگهبان، نصب شمع، تجهیز، خاکبرداری، احداث رمپ دسترسی، حفاری و... می شود ، فعال سازی و تحویل دیگر کارگاه های پروژه نیز در دست انجام است.

نصرآزادانی گفت: درحال حاضر یک تی بی ام(دستگاه حفار مکانیزه) در پروژه وجود دارد که برای حفاری خط ۱۰ مترو استفاده از ۵ دستگاه تی بی ام برنامه ریزی شده است که فعلا در فاز اول قطعه نخست پروژه ۳ دستگاه تی بی ام خواهیم داشت ، دستگاه تی بی ام شماره یک در کارگاه میدان دریاچه به سمت شرق فعال بوده و تاکنون ۱۱۰ متر تونل تمام احداث شده است. دستگاه تی بی ام شماره ۲ نیز که از تبریز بارگیری و حمل می شود در کارگاه جنت آباد فعال خواهد شد. البته در این ایستگاه احداث شفت آغاز شده است. دستگاه تی بی ام شماره ۳ نیز در کارگاه میدان دریاچه به سمت غرب یعنی ورد آورد و محل دپو پارکینگ فعال می شود.

فیلم /گذر از نوار شمالی تهران با یک خط مترو

مجری خط ۱۰ مترو تهران، بیان داشت: طبق زمانبندی انجام شده به شرط تامین به موقع اعتبار مورد نیاز پروژه، برای تکمیل فاز نخست از قطعه اول خط ۱۰ مترو تهران شامل ۱۴.۵ کیلومتر مسیر تونلی و ۴ ایستگاه بهره برداری، یک برنامه ۴ ساله داریم و این بخش انشاء الله تا پایان سال ۱۴۰۶ به بهره برداری خواهد رسید.

نصر آزادانی با اشاره به زمان تکمیل فاز دوم پروژه، افزود: اجرا و تکمیل فاز دوم هم به موازات فاز نخست و به صورت موازی پیش خواهد رفت و کارگاه ایستگاه های پژوهش، اردستانی، چهارباغ و ورد آورد هم تحویل و تجهیز می شود. زمان تکمیل فاز اول و دوم از قطعه نخست خط ۱۰ مترو تهران ۶ ساله است و همان طور که اشاره شد اگر در بحث تامین اعتبارات وقفه ای پیش نیاید و کارها طبق برنامه ریزی پیش برود، فاز دوم نیز انشاء الله دوسال بعد یعنی در سال ۱۴۰۸ تکمیل شده و به بهره برداری می رسد.

مجری خط ۱۰ با اشاره این پروژه که اولویت احداث و تکمیل با بخش غربی آن است، عنوان کرد: در پروژه خط ۱۰ مترو تهران اولویت با مسیر و ایستگاه های بخش غربی است، چرا که در این قسمت به ویژه در منطقه ۲۲ و همچنین بخش هایی از منطقه ۵، با وجود بارگذاری جمعیت زیاد، با کمبود ایستگاه مترو روبرو هستیم. همچنین در معابربزرگراهی این بخش از جمله بزرگراه های همت، حکیم، نیایش و اتوبان تهران- کرج ترافیک های سنگینی وجود دارد که با بهره برداری از ایستگاه های غربی و دسترسی شهروندان به خطوط مترو، تا حدودی از این ترافیک کاسته خواهد شد. تاثیر خط ۱۰ بر خطوط ۲،۴ و ۵ دلیل اولویت داشتن بخش غربی پروژه صرفا شامل سبک تر شدن معابر بزرگراهی و دسترسی سریع تر و آسان تر جمعیت قابل توجه این محدوده از پایتخت به مترو با توجه به کمبودهای این بخش در شرایط فعلی نمی شود و این موضوع بر افزایش بهره وری و بهبود خدمات رسانی شبکه مترو نیز تاثیر گذار است.

مجری خط ۱۰ مترو تهران تاکید کرد: با تکمیل و بهره برداری از ایستگاه های بخش غربی، خط ۵ مترو می تواند در ایستگاه ورد آورد با خط ۱۰ تبادل مسافر داشته باشد و با تکمیل و بهره برداری کامل از این خط جدید مترو، پیش بینی می شود که تا حدود ۵۰ درصد از مسافران خط ۵ مترو در ایستگاه وردآورد توزیع و سرشکن شده و با کاهش حجم این مسافر، کیفیت سفر در آن افزایش یابد. علاوه بر این تکمیل خط ۱۰ مترو، روی کیفیت سفرخطوط ۲ و ۴ نیز تاثیر ۴۰ تا ۵۰ درصدی خواهد داشت و بخشی از بار جمعیتی در ایستگاه های ارم سبز و صادقیه به خط ۱۰ منتقل و در اینجا سرشکن شده که این موضوع به ارتقا سفر با مترو در این خطوط منجر می شود. البته این تاثیر و کارکرد با تکمیل تمام مسیر و ایستگاه های خط ۱۰ متصور است.

فیلم /گذر از نوار شمالی تهران با یک خط مترو

وی در ادامه به معرفی خط۱۰ متروی تهران پرداخت و خاطرنشان کرد: خط۱۰ مترو بطول ۴۳ کیلومتر و ۳۴ ایستگاه نوار شمالی شهر تهران را از شرق تا غرب با عبور از مناطق بی بهره و کم بهره از حمل و نقل انبوه بر ریلی ( مترو)، شامل مناطق ۱،۲،۳،۴،۵،۲۲ و قسمت کوچکی از منطقه ۲۱ را پوشش می‌دهد. این خط یکی از چهار خط جدید در شبکه خطوط متروی تهران است که بدلیل لزوم سرویس دهی به موقع و مناسب به بارگذاری جمعیتی در حال اسکان منطقه ۲۲ ، جذب تا ۵۰ درصد مسافرین خط ۵ متروی تهران – کرج و بهبود کیفیت خطوط ۲ و ۴ بدلیل کاهش ازدهام مسافرین آنها در ایستگاه های صادقیه خط۲ و ارم سبز خط ۴ و همچنین کاهش ترافیک بزرگراه های مخصوص ، تهران کرج ، حکیم ، همت و نیایش از اولویت و اهمیت ویژه ای برخوردار است و عیلیات اجرای آن شروع شده است.

نصر آزادانی در پایان به بیان مشخصات خط ۱۰ متروی تهران پرداخت و یاداورشد: ۴۳ متر طول، ۳۴ ایستگاه،۷ ایستگاه تبادلی از ورد آورد تا فلکه سوم تهرانپارس است که سال ۱۴۰۶ پایان فاز نخست پروژه است و سال ۱۴۰۸ پایان فاز دوم پروژه رقم خواهد خورد. فاز دوم ۷ منطقه را پوشش می‌دهد (مناطق ۱و ۲و۳و ۴و ۵ و ۲۱ و ۲۲ ) که اجرا در دوفاز شرقی و غربی است که ۴ ایستگاه فاز اول شامل میدان کتاب، کوهسار، میدان اتریش و میدان دریاچه و ۵ ایستگاه فاز دوم شامل اردستانی، چهارباغ، پژوهش و وردآورد به متراژ ۱۴.۵ کیلومتر و ۴ ایستگاه در فاز غربی به متراژ ۶ کیلومتر و ۵ ایستگاه در فاز شرقی به متراژ ۱۱۰ متر حفاری در ایستگاه دریاچه چیتگر است که می توانند ۴۰ تا ۵۰ درصد تاثیر بر کاهش تقاضای سفر در خطوط ۲، ۴ و ۵ ایجاد کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha