به گزارش ایرنا، هر روز مسیر ۹۰ کیلومتری را از منزل خود می پیماید تا به مقصد و محل کارش برسد، جایی که چند کودک پاک و معصوم هفت تا ۱۲ ساله منتظرش هستند تا آنان را از دنیای کوچک روستا به دریای گسترده علم و دانایی ببرد.
صحبت از معلمان است همانهایی که عاشقانه شغل انبیا را برگزیدند و در این مسیر سخت با تمام توان تلاش میکنند و در سختترین شرایط بر سر عهد و پیمان خود می مانند.
عشق به معلم شدن رویای شیرین دوران کودکی همه ما بوده است، رویایی که برخی از افراد در بزرگسالی آن را به واقعیت تبدیل کردند و تعدادی نیز بنا بر شرایطی مسیر زندگی و شغلشان تغییر کرد و معلم شدنشان در حد همان رویا باقی ماند.
افرادی که شغل معلمی را برگزیده و پا جا پای انبیا گذاشتهاند، تمام هم و غم و دغدغهشان این است که تلاشهایشان نتیجه داده و دانشآموزانشان را به گونهای تربیت کنند و آموزش دهند که درآینده فردی موفق و مفید برای خود و جامعه باشند.
در این میان معلمانی هستند که در این مسیر علاوه بر سختیهای شغل معلمی، سختی های دیگری را نیز تحمل می کنند اما خم به ابرو نیاورده و آنچنان با نشاط و شادابی سرکلاس درس حاضر می شوند که دانش آموزان را نیز به وجد می آورند.
این معلمان بنابر شرایطی مجبور هستند در روستاها و با کمترین امکانات و تجهیزات تدریس کنند و در این راه، هم خود و هم خانوادههایشان سختیهای زیادی را متحمل میشوند اما چون عاشقانه در این مسیر گام نهادهاند هر سختی را به جان می خرند.
محمد پیری یکی از این معلمان است که پس از قبولی در آزمون استخدامی حدود ۲ سال است شغل مقدس معلمی را برگزیده و در یکی از روستاهای استان کردستان مشغول تدریس است.
وی هر روز حدود سه ساعت را در مسیر رفت و برگشت به این روستا طی می کند و در فصل زمستان نیز بارها پیش آمده که فقط آخر هفتهها را توانسته است به شهر بازگشته و پیش خانوادهاش باشد.
کمبود امکانات مدارس روستایی
این معلم کردستانی درباره مشکلات و سختیهای تدریس در روستا می گوید: یکی از مشکلات اصلی در روستا کمبود شدید امکانات آموزشی است که این امکانات در برخی از روستاها از جمله روستای محل تدریس بنده در حد صفر است و این مسئله تدریس را با مشکل مواجه می کند.
وی یادآور می شود: در برخی از روستاها مکانهایی که به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار می گیرد، ساختمانهای کهنه و فرسوده ای است که هر لحظه ممکن است تخریب شده و حادثه ای جبران ناپذیر را به وجود بیاورد.
پیری اضافه می کند: یکی دیگر از مشکلات آموزش در روستا وجود کلاسهای چند پایه است، یعنی من معلم باید در یک ساعت بصورت همزمان چند پایه را تدریس کنم که این مساله هم آموزش را برای معلم سخت می کند و هم اینکه کیفیت آموزش را بشدت پایین می آورد.
این معلم کردستانی می گوید: این چند پایه بودن مدارس روستایی نوعی بی عدالتی آموزشی بین دانش آموزان شهری و روستایی است چرا که دانشآموز شهری در یک پایه بصورت تمام وقت برای آموزش معلم در اختیار دارد اما در روستا یک معلم برای چند پایه در نظر گرفته شده است.
سخت، اما شیرین و دلچسپ
پیری از شغل معلمی به عنوان یکی از مشاغل سخت اما شیرین و دلچسپ نام می برد و ادامه می دهد: معلمی یکی از مشاغل سخت در دنیا محسوب می شود لذا اگر معلمی با عشق و علاقه وارد این حرفه نشود نمی تواند در این مسیر پرپیچ و خم به موفقیت دست پیدا کند.
وی با بیان اینکه لذتی که در معلمی است را در هیچ شغلی سراغ ندارد، اضافه می کند: روزهای اول تدریسم که قرار بود در یک روستا باشم برایم سخت بود اما صفا و صمیمتی که بین مردم روستا وجود دارد آنچنان مجذوب و وابسته ام کرده که صبح به عشق دیدن دانش آموزانم از خواب بیدار می شوم.
طولانی بودن و تحمل رنج مسیر، بروز حوادث احتمالی در جاده و کمبود امکانات از دیگر مشکلات معلمانی است که در روستاها تدریس کرده و مجبورند روزانه در رفت و آمد هستند اما این وارثان انبیا ثابت کرده اند که عشق به این حرفه مقدس بر تمام سختی هایش می چربد.
حال می طلبد مسئولان نیز به فکر این معلمان سختکوش در روستاها بوده و با فراهم کردن امکانات لازم آموزشی، سختی های این مسیر را برای آنان کم کنند تا بتوانند با آرامش خاطر بیشتری به آموزش و تربیت آینده سازان این مرز و بوم بپردازند.
فعالیت ۲۴ هزار معلم در مدارس شهری و روستایی کردستان
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ هزار معلم در مدارس شهری و روستایی استان مشغول به تدریس هستند، گفت: این تعداد معلم در سه هزار و ۲۰۰ مدرسه شهری و روستایی به ۳۱۵ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش ارائه میدهند.
هاشم ناظمی جلال با بیان اینکه در آموزه های اسلامی، معلمی از جایگاه و ارزش والایی برخوردار است، افزود: تلاش در راستای رفع دغدغه معلمان استان اولویت اصلی آموزش و پرورش است و در این راستا تمام توان و ظرفیت خود را بکار خواهیم گرفت.
وی یادآور شد: همه ما قدردان ایثار و فداکاری معلمان هستیم چرا که وظیفه این انسانهای بزرگ، تربیت فرزندان ما و سوق دادن آنان به سمت نور و روشنایی است تا بتوانند در آینده فردی مفید برای جامعه و کشور باشند.
۱۲ اردیبهشت سالروز استاد مرتضی مطهری به عنوان روزر معلم و از ۱۲ تا ۱۸ از اردیبهشت به عنوان بزرگداشت هفته معلم نامگذاری شده است.
نظر شما