۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۵۰
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85468660
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعیین حریم سه عرصه تاریخی خراسان‌شمالی بعد از سال‌ها بلاتکلیفی

بجنورد- ایرنا- حریم سه عرصه و محوطه تاریخی خراسان شمالی بعد از سال ها بلاتکلیفی تعیین شد که نشان از عزم جدی دولت برای حفظ ارزش‌های هنری، تاریخی و فرهنگی این خطه از شمال شرق کشور دارد.

به گزارش ایرنا، استان خراسان شمالی با وجود نوپا بودن، تاریخ کهنی دارد و گواه این ادعا نیز وجود محوطه‌ها و اماکن باستانی گوناگون در جای جای این خطه از شمال شرق کشور است.

محوطه ها و اماکن تاریخی که شمارش در خراسان شمالی به بیش از ۵۰۰ مورد می رسد اما بسیاری از آنها تعیین حریم نشده اند تا کاووش های باستان شناسی اش ادامه دار باشد و زوایای تاریک تاریخی را برای ما روشن سازند.

هر یک از این محوطه های تاریخی دالانی برای سفر و آشنایی با نوع زندگی و فرهنگ آن عصر است اما لازمه آشنایی بیشتر با نوع زندگی آن دوران کاوش های باستان شناسی بیشتر و تعیین حریم است که اخیرا سه مورد از این محوطه های تاریخی در شهرهای بجنورد، شیروان و جاجرم در جلسه شورای حریم کشور تعیین حریم شد.

تعیین حریم محوطه های تاریخی جدای از رمزگشایی زوایای تاریک تاریخی، این آثار تاریخی را از تهدید حفاری های غیرمجاز توسط سود جویان عتیقه و ساخت و سازهای غیر قانونی در این عرصه ها جلوگیری می کند.

تعیین حریم سه عرصه تاریخی خراسان‌شمالی بعد از سال‌ها بلاتکلیفی

تعیین حریم سه محوطه تاریخی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی می گوید: اخیرا شورای ثبت سیاست‌گذاری تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی در وزارت میراث‌فرهنگی، پرونده‌های ارسالی از استان برای تعیین حریم را مورد بررسی قرار داد که عرصه و حریم سه اثر در شهرهای بجنورد، شیروان و جاجرم تعیین شد.

علی مستوفیان می افزاید: این محوطه های تاریخی شامل تپه «حیدران جاجرم»، تپه تاریخی «استقلال شیروان» و تپه تاریخی «قلعه کهنه کند» بجنورد است.

وی تصریح می کند: با تصویب ضوابط عرصه و حریم این آثار تاریخی حفاظت از آن‌ها در چهارچوب موازین میراث‌فرهنگی با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور می شود: سال گذشته نیز چهار محوطه تاریخی استان با هدف معرفی و حفظ ارزش‌های هنری، تاریخی و فرهنگی تعیین حریم شد.

مستوفیان می گوید: بیش از یکهزار و ۱۵۱ اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده است که ۷۵۴ مورد از آن به ثبت ملی رسیده و از این تعداد ۵۱ اثر تعیین حریم شده است.

تعیین حریم سه عرصه تاریخی خراسان‌شمالی بعد از سال‌ها بلاتکلیفی

تپه کهنه کند بجنورد

تپه قلعه کهنه کند مربوط به دوره اشکانیان که در ۲۵ آذرماه ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

این محوطه تاریخی در پنج کیلومتری غرب بجنورد بر بر سر راه این شهر به روستای لنگر قرار گرفته است.

محوطه تاریخی کهنه کند شامل یک قطعه بزرگ مستطیل شکل به وسعت بیش از چهار هکتار در میان اراضی زراعی واقع شده است که در مرکز آن بر فراز خاکریزی، ویرانه های این قلعه تاریخی جلب توجه می کند.

تپه حیدران جاجرم

تپه حیدران یکی از کهن‌ترین استقرارهای انسانی در دشت جاجرم و استان خراسان شمالی است.

این تپه در دشت میانکوهی جاجرم و در فاصله حدود ۵۰۰ متری جنوب شهر جاجرم واقع شده است که در ۲۷ آبان ماه ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۵۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

تعیین حریم سه عرصه تاریخی خراسان‌شمالی بعد از سال‌ها بلاتکلیفی

تپه استقلال شیروان

محوطه تاریخی استقلال مربوط به هزاره اول و دوم پیش از میلاد است که به شماره ۸۹۵۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این محوطه تاریخی در شمال غربی شهرستان ۱۵۲ هزار نفری شیروان واقع شده است.

تاکنون ۷۵۴ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۱۵۱ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha