سه کاوش باستان‌شناسی در خراسان‌شمالی انجام شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی گفت: کاوش های باستان شناسی در قالب فعالیت های گمانه زنی از ابتدای امسال تاکنون در سه نقطه استان با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال انجام شد.

علی مستوفیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این کاوش های باستان شناسی در سه محوطه تاریخی "ریوی" شهرستان مانه و سملقان، "محوطه ویرانشهر" شهرستان فاروج و "تپه حیدران" شهرستان جاجرم انجام شده است.

وی افزود: بی تردید این فعالیت های مطالعاتی و کاوشی در محوطه های باستانی، یافته های ارزشمندی را از نحوه زندگی و تعاملات گذشتگان در اختیار باستان شناسان جامعه قرار می دهد.

مستوفیان با بیان اینکه بیش از ۵۰ سال از ثبت محوطه تاریخی ریوی در فهرست آثار ملی می گذرد، گفت: اگر چه بخشی از این محوطه تخریب و تصرف شده است اما در باقیمانده این محوطه آنقدر شواهد قوی باستانشناسی وجود دارد که به ادامه کار لطمه وارد نمی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی اضافه کرد: سازه های معماری این محوطه در سطح زمین قرار دارند و کافی است ۳۰ سانتیمتر خاکبرداری شود تا این سازه ها سر از خاک برآورند و با توجه به همین امر حتی کشت درختان نیز در این مکان ممنوع است.

وی یادآور شد: مهم‌ترین دوران استقراری محوطه تاریخی ریوی، مربوط به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده که سکونتگاهی با ویژگی‌های شهری است.

مستوفیان گفت: "محوطه ویرانشهر" فاروج نیز نخستین بار در سال ۱۳۵۵ توسط هیاتی از باستان‌شناسان ایتالیایی از دانشگاه تورین شناسایی شد و فصل اول مطالعات باستان‌شناسی محوطه تاریخی ویرانشهر فاروج با هدایت گروهی متشکل از باستان شناسان دانشگاه تهران و موزه لوور پاریس آغاز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی افزود: "تپه حیدران" نیز یکی دیگر از آثار تاریخی استان مربوط به دوره کالکولتیک است که سال ۸۵ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است و دی ماه امسال در کنار دو اثر تاریخی دیگر استان طبق ضوابط حفاظتی در جلسه شورای حریم کشور تعیین حریم و به مسوولان مربوطه ابلاغ شد.

وی با اشاره به ثبت آثار تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۵ محوطه و بنا، ۶ اثر ناملموس، پنج اثر منقول تاریخی و فرهنگی و چهار اثر طبیعی در در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

تپه های تاریخی زیادی در خراسان شمالی وجود دارد که هم اکنون باستان شناسانی از کشورمان و کشورهای چین و آلمان بر روی این تپه ها نظیر تپه ارگ نادری در شیروان، یام در فاروج و تپه تاریخی پهلوان جاجرم مشغول به فعالیت هستند که قدمت آنها به دوره هخامنشینان می رسد.

تاکنون ۷۴۳ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که از این تعداد، ۵۲۳ اثر تاریخی، ۵۴ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس، ۲۵ اثر منقول تاریخی و ۳۲ پرونده میراث ناملموس نیز با به‌صورت مشترک در حیطه خراسان ثبت شده است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha