به گزارش خبرنگار اعزامی گروه علم و آموزش ایرنا به مشهد، عبدالحسین کلانتری امروز (سه شنبه) در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی (تیتر ۱۳) در سالن دانشکده علوم دانشگاه فردوسی اظهار داشت: جنبش دانشجویی در ایران و جهان تاریخچه قابل دفاعی دارد؛ تاریخچه ای در جهت کشف حقیقت، آزادی، استقلال که با ادبیات مختلف در اقصی نقاط عالم شکل گرفته و جانمایه آن حقیقت طلبی و آزادی خواهی است.
وی با اشاره به جنبش دانشجویی در فرانسه سال ۱۹۶۷ افزود: جنبش دانشجویی در آن سال از قلب اروپا، فرانسه و آمریکا تا جنبش های دانشجویی در دیگر کشورها و حتی ایران در تقابل با رژیم منحوس شاه گسترده شد و جنبش دانشجویی در ایران در بدو انقلاب در جهت تثبیت آرمان های انقلاب تاکنون فعال بوده است.
استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: این تاریخ پُرافتخار ناشی از روح پاک و خداجوی جوانان است که در دانشگاه ها در پرتو اندیشه های متعالی صیقل خورده و به همین دلیل همواره مخاطب اصلی پیامبران و همه رهبران حقیقت جوی عالم، جوانان بوده اند. البته این جنبش بعد از سال ۱۹۶۸ به اشکال مختلف سرکوب شد و نظام سرمایه داری با تمهیدات نهادی و سرمایه داری این جنبش را در درون خود مضمحل کرد.
جنبش دانشجویی دهه ۷۰ و ۸۰ اروپا توسط نظام سرمایهداری مضمحل شد
وی تاکید کرد: جنبش های دانشجویی دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در اروپا به تدریج به جنبش های سبک زندگی تبدیل شد و تکثیر اوقات فراغت و صنعت سرگرمی بسیاری از انرژی و توان های جوانان را در مسیر انحرافی سامان داد که این خواست دول سلطه بود و آرمان های بلند دانشجویی به حاشیه رفت.
کلانتری به وضعیت جنبش دانشجویی بعد از پایان دفاع مقدس در ایران اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی در این میان اتفاق بزرگی بود و تاثیراتی در متن جامعه اروپا، خاورمیانه و ملل خواهان استقلال داشت اما دولت پس از جنگ، روند عادی سازی روابط را در پیش گرفت و به این شکل بسیاری از ظرفیت های جنبش دانشجویی را به درون معطوف کرد و مانع از گسترش این ظرفیت عظیم شد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: اما در طول تاریخ مسأله فلسطین همواره مساله اصلی جنبش دانشجویی ایران و جهان بوده است و به رغم کاربست تمام ابزارها برای سرکوب آن، امروزه مساله غزه و فلسطین به مساله محوری جریان های دانشجویی دنیا تبدیل و مساله فلسطین محور بازسازی جنبش دانشجویان شده و به تدریج بسط و گسترش خواهد یافت و تبدیل به جنبش ضدسلطه می شود که دامن غرب و آمریکا را می گیرد.
وی با طرح این سوال به سخنان خود ادامه داد که وظیفه ما در این کارزار رسانه ای دشوار چیست و در پاسخ گفت: ما در شرایط نابرابر رسانه ای هستیم و در جبهه رسانه ای ضعف داریم. البته داشته های ما زیاد است اما در مقایسه با جبهه دشمن با مالکیت اکثر پلتفرم ها (سکوهای نشر اخبار) قابل مقایسه با توان و داشته های ما نیست.
کلانتری ادامه داد: توان و داشته های ما در متن جوامع تکثیر شده و باید این امر را پاس داریم، توانی که فراتر از مناسبات در سطح رسمی و سازوکارهای اداری است. دانشگاهها وظیفه دارند تا هسته های مقاومت را با کارزار رسانه ای در متن جوامع تکثیر و هسته های مقاومت و حمایت از ملت فلسطین را شکل دهند.
وی گفت: قطع و یقین نماد عقلانیت و مدنیت در متن دانشگاه ها مجموعه های رسانه ای و نشریات دانشجویی هستند، این هم به این علت است که اساسا نوشتار فضلی بر گفتار دارد و گفتار پیچیده بر احساسات است.
همه اندیشهها باید اجازه بیان داشته باشند
معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد: نگاشتن همراه با تفکر و طمأنینه است، عاقبت اندیشی در نوشتار بیشتر از گفتار است و مهار احساسات که گفتار را به خود می پیچد در نوشتار بسی کمتر است؛ بنابراین تلألو حقیقت در نوشتار بیش از گفتار است و باید این حقیقت طلبی و حقیقت جویی و حقیقت نگاری را پاس داشت.
وی افزود: دانشجویان این امر را در نشریات خود تکثیر کرده و نشریات عقلانیت را در دانشگاه ها تکثیر می کنند. کسی که اهل تفکر است، نمی تواند خشونت طلب باشد و صلح جو و حامی ارزش های اصیل انسانی و الهی نباشد؛ بنابراین باید چنین ظرفیت هایی را پاس داریم. همچنین اخذ مجوز نشریات را بیشتر تسهیل کنیم تا هر اندیشه ای فرصت ارائه نقد و نظر خود را داشته باشد و فضایی برای گفت و گوی مکتوب و معقول باشد. اگر چنین کاری کنیم، متن جامعه هم از این مواهب برخوردار خواهد شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خطاب به دانشجویان نشریات دانشجویی گفت: خواهشمندم خط قرمزهای خودساخته بنده و سایر مسئولان را کنار بگذارید و طاقت و تحمل خود را بالا ببرید، باید به جوانانی که امام و رهبری به آنها اعتماد کرده اند، اعتماد کرده و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
بخشی از امور دانشگاهها به دانشجویان واگذار شود
رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم گفت: دانشگاه فردوسی در دوره جدید اهدافی را تا افق ۱۴۰۴ در نظر دارد؛ از جمله واگذاری بخشی از مدیریت و تصمیم گیری ها در دانشگاه ها به دانشجویان. جشنواره هایی مانند جشنواره تیتر که دانشجویان در آن مشق نوشتن و مدیریت فضای دانشگاه می کنند، باید به دانشجویان سپرده شود.
مسعود میرزایی شهرابی ادامه داد: فضای دانشگاه ها باید طوری باشد که نقد سازنده در آن انجام شود. ما نیز در دانشگاه فردوسی بارها اعلام کرده ایم که از تشکل ها و انجمن های حمایت کامل می کنیم و گوش شنوای نظرهای دانشجویان هستیم تا دانشگاه ها را به سمت دانشگاه نسل چهارم هدایت کنیم.
وی ادامه داد: برای تحقق این هدف باید ارتباط قوی بین اعضای هیات علمی، یاوران علمی (کارکنان دانشگاه ها) و دانشجویان برقرار باشد.
نظر شما