فارس مدهوش از  عطر گلاب؛ جشن گلابگیری از میمند تا داراب

شیراز - ایرنا - بازار تولید گلاب و محصولات فرآوری شده از این محصول خوش عطر در شهرستان های مختلف فارس رونق گرفته و جشنواره‌های مختلفی نیز برای بهره‌گیری از این ظرفیت در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برخی معتقدند استان فارس قطب تولید گل محمدی کشور است و این استان از شهرستان‌هایی با قابلیت بالا در این بخش بهره می‌برد.

بدون شک اردیبهشت فارس بهترین فصل برای برداشت این گل عطرآگین و زیباست و شهرستان میمند که در ۹۵ کیلومتری شیراز و ۶۵ کیلومتری فیروزآباد قرار دارد یکی از مهمترین شهرستان‌های فارس در تولید گل‌محمدی است که در این ماه به استقبال جشنواره‌های گلاب گیری می‌رود.

طبق آخرین گزارش‌ها این شهرستان‌ با بیش از ۱۱۰ کارگاه فعال و تولید ۲۵ میلیون لیتر انواع عرقیات و گلاب دارای جایگاه ویژه‌ای در تولید محصولات باغی و زراعی کشور است.

فارس مدهوش از بوی گل عطر گلاب؛ جشن گلابگیری از میمند تا داراب

آغاز برداشت از بزرگترین دشت گل محمدی فارس

از دیگر شهرستانهای مستعد فارس در تولید این گل، شهرستان داراب است که در ۲۴۵ کیلومتری شیراز قرار دارد.

اخیراً مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب اعلام کرد که برداشت گل از بزرگترین دشت محمدی دیم جهان در سطح پنج هزار و ۶۰۰ هکتار آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از هفت هزار تن گلبرگ و غنچه از گلستان‌های این شهرستان برداشت شود.

شهرستان‌های فیروزآباد، میمند، اقلید، نی‌ریز، بوانات، استهبان، شیراز و خرمبید از عمده شهرستان‌های دارای دشت گل‌محمدی در استان فارس هستندحبیب اله فتحی ادامه داد: برداشت گل محمدی از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد و شهرستان داراب از نظر سطح زیرکشت و میزان تولید گل محمدی مقام اول کشور را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی سطحی معادل پنج هزار و ۱۰۰ هکتار از باغات گل محمدی شهرستان داراب به کشت دیم این محصول اختصاص دارد.

فتحی افزود: بیشتر گلستان‌های دیم شهرستان داراب در مناطق لایزنگان، نوایگان، شکرویه و مروارید داراب قرار دارد که عملکرد هر هکتار گل محمدی دیم به طور متوسط هزار و ۲۰۰ کیلوگرم و گل محمدی آبی حدود ۲هزار و ۵۰۰ کیلوگرم است.

فتحی اضافه کرد: ٧٠ درصد گل محمدی این شهرستان به صورت غنچه و گلبرگ خشک به فروش می‌رسد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گل محمدی این شهرستان به دلیل کیفیت بالا و ارگانیک بودن، افزون بر عرضه در بازارهای داخلی به اروپا، کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه نیز صادر می‌شود.

تشکیل زنجیره ارزش گل محمدی فارس با هدف حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و اهمیت آن در هویت‌دار کردن محصولات تولیدی از لحاظ کیفیت و چگونگی فرآیند تولید استبا توجه به ظرفیتی که شهرستان داراب در تولید این گُل هرساله جشنواره گل محمدی در این شهرستان برگزار می‌شود؛ امسال نیز قرار است این جشنواره در قالب دوازدهمین دوره از آن در خردادماه برگزار شود.

این در حالیست که ۲۰ اردیبهشت نیز به عنوان روز ملی گل محمدی و گلاب در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

فارس، میزبان جشنواره های گل و گلاب محمدی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس که معتقد است این استان به عنوان مقام اول کشور در سطح زیرکشت و تولید گل محمدی است گفت: فارس همه ساله شاهد برگزاری جشنواره‌های گل محمدی در شهرستان‌های مختلف است.

این استان دارای هشت هزار و ۵۰۰ هکتار دشت گل محمدی است و شهرستان داراب به عنوان بزرگترین پهنه گل محمدی دیم در دنیا شناخته می‌شود.

فارس مدهوش از بوی گل عطر گلاب؛ جشن گلابگیری از میمند تا داراب

دهقان پور، شهرستان‌های فیروزآباد، میمند، اقلید، نی‌ریز، بوانات، استهبان، شیراز و خرمبید را از عمده شهرستان‌های دارای دشت گل‌محمدی در استان فارس برشمرد و گفت: برگزاری جشنواره‌های گل و گلاب در سطح ملی و استانی، زمینه را برای توسعه این رویدادها مهیا می‌کند و موجب رونق اقتصادی در کشور می‌شود.

وی بر اهمیت تشکیل زنجیره ارزش گل محمدی فارس تأکیدکرد و گفت: این اقدام با هدف حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و اهمیت آن در هویت‌دار کردن محصولات تولیدی از لحاظ کیفیت و چگونگی فرآیند تولید است.

یکی از مشکلاتی که همواره پیش روی افراد فعال در این عرصه قرار دارد موضوع نبود صنایع تبدیلی مناسب با توجه به ساختار کشاورزی در استان فارس است.

استان فارس خاستگاه گل محمدی در کشور به شمار می‌رود؛ با این حال نبود صنایع تبدیلی در استان موجب شده تا خام فروشی در این به وفور مشاهده شود؛ این مساله نیاز فارس به ارائه راهکار برای برون رفت از این مشکل را بیش از پیش نمایان می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha