خشکسالی‌های شدید تهدیدی جدی برای حضور پرندگان مهاجر در خراسان رضوی است

مشهد-ایرنا- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت:خشکسالی‌های شدید و دنباله دار تهدیدی برای حضور پرندگان مهاجر در استان محسوب می‌شود.

جواد نباتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر افزود: خشکسالی های شدید، دنباله دار وکاهش نزولات آسمانی فشارهای مضاعفی را بر زیست گونه های جانوری و همچنین کاهش تنوع زیستی گیاهی و تخریب‌های زیستگاهی ناشی از آن به همراه داشته است که این وضعیت در زیست پرندگان مهاجر تاثیر شفاف تری دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به نقش اکولوژیکی انواع پرندگان مهاجر در خراسان رضوی برای شکار و شکارگری، کنترل آفات، بیماری‌ها و افزایش تنوع زیستی و نقش آنها در کمک به گسترش تنوع و پوشش گیاهی، حضور این گونه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به تهدیدات متعددی که برای حضور و زیست این گونه‌ها در استان وجود دارد گفت: گسترش فعالیتهای دامداری و کشاورزی غیر اصولی و غیر علمی و گاه قدیمی به روز نشده است که باعث آسیب به منابع زیستی و سیمای سرزمینی و در نهایت آسیب به انواع زیستگاههای جانوران استان می شود.

نباتی افزود: گسترش افسار گسیخته فعالیتهای معدنی با اهداف صرفا سودمندانه بدون در نظر گرفتن نتایج ارزیابی ریسک چنین فعالیتهایی که در نهایت منجر به توسعه طلبی و گسترش تخریب انواع زیستگاههای این پرندگان می شود از دیگر تهدیدات است.

وی توسعه و گسترش افسار گسیخته راههای دسترسی به زیستگاههای امن در مناطق بکر و درست نخورده حیات وحش را با هدف ایجاد مسیرهای عشایری در مناطق استان و برداشت بی رویه منابع آب و عدم تعیین حقابه گونه های جانوری استان را از دیگر تهدیدات اعلام کرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: گسترش انواع آلودگی های محیطی از جمله ریزگردها، آلودگی هوای ناشی از مصرف بی رویه سوختهای فسیلی، آلودگی خاک به انواع مواد شیمیایی و غیر زیستی و نیز توسعه طرحهای گردشگری بدون توجه به مخاطرات کاهش تنوع زیستی ناشی از تصرف زیستگاههای حیات وحش و تخریب آنها از دیگر عوامل تهدید پرندگان مهاجر است.

نباتی افزود: مصرف بی رویه و افسارگسیخته انواع سموم و کودهای شیمیایی که باعث از بین رفتن بخش قابل توجهی از تنوع زیستی جانوری و گسترش روز افزون گونه های غیر بومی مهاجم و به شدت مهاجم شده است که باعث کاهش شدید تنوع جانوری در گونه های شاخص و مهم جانوری در استان می شود و می توان از آن به عنوان دیگر عوامل تهدید نام برد.

وی با اشاره به این که خراسان رضوی یکی از استانهای میزبان پرندگان مهاجر در فصل زمستان است اضافه کرد: با اجرای طرح سرشماری پرندگان مهاجر در سال گذشته تعداد پرندگان آبزی و کنار آبزی شمارش شده ۱۰ هزار و ۴۴۶ قطعه ثبت شد که یکی از مهمترین گونه های در خطر انقراض مهاجر استان که از آن می توان نام برد " غازپیشانی سفید کوچک" است.

نباتی با بیان اینکه "درنا"ها نیز از گونه های خاص و مهم مهاجر در استان هستند اضافه کرد: خوشختانه تنوع زیادی از حضور پرندگان مهاجر به خراسان رضوی داریم.

وی با اشاره به فرصتهای حضور پرندگان مهاجر به خراسان رضوی گفت: وسعت بالای سرزمینی به همراه تنوع مطلوب سرزمینی شامل مناطق جنگلی، دشتی، استپی، صخره ایی، تپه ماهوری ، کوهستانی، تالابها و برکه‌ها، رودخانه‌ها و سایر منابع آبی، بیابانها و مراتعی با تنوع بالای گیاهی، همگی فرصتهایی استثنایی برای ایجاد تنوع زیستی فوق العاده جانوری را در استان فراهم آورده است.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد، این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد و مساحت زیستگاههای این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

۱۰ ماه می مصادف با ۲۱ اردیبهشت ماه روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha