«هجوم موریانه به هشت تن کتاب در لرستان» شایعه‌ای بی اساس و کذب است

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی لرستان برخی شایعات مبنی بر هجوم موریانه‌ها به هشت تن کتاب در استان را کذب محض خواند و گفت: فرآیند وجین کتابخانه‌ها ماهانه و به صورت مستمر در طول سال انجام می شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی لرستان، سیدسجاد راستخانه اظهار کرد: احیای انبار کتاب، انجام فرآیند وجین(عمل حذف کردن یا جابجایی نسخهﻫﺎی زائد و موادی است که به ندرت در کتابخانه مورد استفاده قرار می گیرد) و تجهیزات فرسوده  بخش مجاور کتابخانه عمومی حضرت مهدی (عج) خرم آباد در دستور کار قرار دارد و به محض تامین اعتبار اقدامات لازم صورت می گیرد.

وی گفت: کتاب‌های موجود در این انباری متعلق به کتاب‌های وجین شده کتابخانه و برخی کتب کتابخانه روستای دیناروند که سال ۹۷ افتتاح و سال ۹۸ توسط سیل تخریب شده بود و ساختمان انباری از سال ۹۸ تاکنون اصولی بررسی نشده بود و اکنون کتب و تجهیزات فرسوده را باهدف بهبود ساماندهی از این مکان خارج کرده ایم.

راستخانه ادامه داد: حجم کتاب‌های فرسوده انبار که به دلیل هجوم موریانه خمیر شده اند یکهزار جلد می باشد و سایر کتاب‌ها فرسوده و غیرقابل استفاده به فراخور وجین و خمیر می‌شوند و همچنین بلافاصله سم زدایی در انبار قدیمی انجام شده و این انبار طی ماه‌های آینده پس از بهسازی به یک مرکز ویژه مطالعه در جنوب شهر خرم آباد تبدیل خواهد شد.

وی بیان کرد: وجین کتاب‌ها یک فرآیند ماهانه در تمامی کتابخانه‌ها می باشد و درآمد حاصل از خمیر و فروش کتاب‌های وجین شده صرف خرید کتاب جدید مورد نظر می‌شود و هجوم موریانه به هشت تن کتاب خبری کذب می باشد و هیچ کتابخانه‌ی نهادی در لرستان موریانه ندارد.

وی گفت: در انتخاب منبع هرکتابخانه ابتدا باید سطح فرهنگ و نیازهای مطالعاتی هرجامعه مد نظر گرفته شود؛ همان گونه که در حال حاضر مشاهده می‌شود بسیاری از منابع در عین مفید بودن و ارزشمندی متاسفانه هیچ متقاضی ندارند و امانت گرفته نمی‌شود و همین سبب وجین کتب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha