مرزی بودن، شاهراهی برای توسعه آذربایجان غربی

ارومیه- ایرنا- مرزی بودن، ظرفیتی غنی و شاهراهی برای توسعه آذربایجان غربی است که می تواند دروازه های ترقی را به روی استان گشوده و نقشه راه جامعی برای پیشرفت و آبادانی آن ترسیم کند.

به گزارش ایرنا،مرزی بودن آذربایجان غربی ظرفیت بی نظیری است که نصیب کمتر استانی در کشور شده و آذربایجان غربی دیار رنگین کمان اقوام و ادیان دیرگاهیست که از این نعمت برخوردار بوده و چه بسا شاهراه و دروازه ای برای تردد و حمل و نقل محسوب شده و می شود.

آذربایجان غربی علاوه بر برخورداری از این مزیت داشته ها و پتانسیل های غنی و ارزشمندی دارد که بواسطه مرز می تواند به اقصی نقاط جهان رسانده و استان را به مرز شکوفایی و پیشرفت برساند.

آذربایجان غربی قطب تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و سرآمد بسیاری از معادن غنی نظیر طلا، تیتانیوم، سنگ های تزئینی و انواع دیگر است که هرکدام از آنها منبع درآمد ارزشمندی برای استان بوده و می توانند این استان را به اوج شکوفایی برسانند.

کمتر استانی وجود دارد که علاوه بر همجواری با چند کشور و داشتن مبادی مرزی برای تردد و حمل و نقل از داشته های غنی دیگری درحوزه های اقتصادی، کشاورزی و فرهنگی و حتی پزشکی برخوردار باشد داشته هایی که هرکدام از آنها استان را به مقصدی برای مردم کشورهای همجوار تبدیل کرده اند.

اما دانسته و ندانسته و گاهی هم تبلیغات منفی بدخواهان انقلاب و کشور در داخل و خارج و آنها که تاب پیشرفت ایران را ندارند جلوه ایی امنیتی به استان داده و چنان براین فلسفه خود معتقدند که گوش هرخارج نشینی را با توصیفات و تحلیل های من در آوردی خود پرکرده و راه را برای ورود آنها به کشور می بندند و به جایش هراس و بیم را برجان آنها حاکم می کنند.

چنانکه هرگاه گردشگر و مسافری به ایران و استان می آید وقتی از او در مورد استان پرسیده می شود می گوید آنچه شنیدم با آنچه دیدم فرسخها فاصله دارد اینجا نه تنها از زیبایی های بی نظیر برخوردار است بلکه امن و آرامش در آن حرف اول را می زند.

برای نگاهی دوباره و دقیق به مزیت های مرزی بودن استان، نقش این ظرفیت در توسعه آذربایجان غربی و مولفه های لازم برای بهره مندی از ظرفیت مرز، پای صحبت "رحیم وهاب زده نایب رییس اتاق مشترک ایران و آذربایجان و عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه" نشستیم آنچه در پی می آید حاصل این گفت و گوست.

مرزی بودن، شاهراهی برای توسعه آذربایجان غربی

مرز فرصتی بزرگ برای آذربایجان غربی

نایب رییس اتاق مشترک ایران و آذربایجان گفت: آذربایجان غربی با داشتن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه از ظرفیت و فرصت مناسبی برخوردار است و باید گفت مرز برای استان فرصت است نه تهدید و می تواند نقش موثری در شکوفایی اقتصادی و حوزه های مختلف این استان داشته باشد.

رحیم وهاب زاده اظهارکرد: همجواری با چند کشور همسایه فرصت و امتیاز بزرگی برای استان است هیچ نقطه از کشور از چنین امتیازی برخوردار نیست و این فرصتی است برای آذربایجان غربی که بتواند با استفاده از آن زمینه ساز رشد و پیشرفت برای استان باشد.

وی افزود: گسترش تعاملات و تبادلات فعالان اقتصادی و حوزه های مختلف با کشورهای همجوار و توسعه صادرات محصولات تولیدی از پایانه های مرزی و استفاده از تجربیات فعالان اقتصادی طرف مقابل آینده روشنی برای اقتصاد استان ترسیم می کند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه ادامه داد: ایجاد زندگی بهتر برای مرزنشینان با راه اندازی بازارچه های مرزی و روانه شدن درآمد این بازارچه ها به جیب مرزنشینان به زندگی آنها دوام بیشتری بخشیده و آنها را امیدوار تر می کند.

مرز، فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ارومیه اظهارکرد: مرزی بودن استان، فرصت سرمایه گذاری دراین استان را فراهم می کند و می تواند مقصد سرمایه گذاری های خوبی باشد به شرطی که نخست امنیت سرمایه گذار و سرمایه گذاری حفظ شود و دوم زیر ساخت های لازم برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف فراهم شود.

وی افزود: آذربایجان غربی از پتانسیل های بالایی چون محیط زیست، دریاچه ارومیه، صنعت و معدن و محصولات کشاورزی برخوردار بوده و دراین حوزه ها سرآمد است و دربسیاری از این بخش ها قطب تولید کشور محسوب می شود و در برخی، همانند تریلی سازی ۸۰ درصد صنعت تریلی سازی کشور را فراهم می کند.

وهاب زاده افزود: مرزی بودن استان باعث می شود تولیدات تمامی بخش های فوق به فراتر از مرزها رفته و دربازارهای جهانی خودنمایی کنند به شرطیکه که زمینه های لازم فراهم شود.

محصولات باغی همانند سیب از طریق مرز می تواند به آنسوی کشور برود و تبادلات اقتصادی خوبی میان دو طرف برقرار شود.

مرزی بودن، شاهراهی برای توسعه آذربایجان غربی

مرز، ظرفیتی برای رونق گردشگری

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه افزود: آذربایجان غربی در حوزه گردشگری پیشتاز بوده و از پتانسیل های غنی برخوردار است از جاذبه های تاریخی و طبیعی گرفته تا آثار تاریخی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو و همچنین آداب و رسوم کهن و فرهنگ غنی و برهمین اساس می تواند از مرز به عنوان فرصتی برای رونق داشته های گردشگری استفاده کرده و هرسال میزبان گردشگرانی از اقصی نقاط جهان شود.

وی افزود: ورود گردشگران برای بازدید از آثار تاریخی یعنی ورود ارز به استان و کشور و این مهم رونقی مضاعف به این صنعت می دهد.

وهاب زاده ادامه داد: وجود انواع گردشگری در استان از جمله گردشگری "سلامت" نیز بهره مند از مزیت های مرز می شود مرز است که بیمارانی از کشورهای همجوار را راهی بیمارستانهای مجهز استان کرده و به همراهشان درآمد و ارز وارد استان می شود.

وی ادامه داد: این بخش از گردشگری اگر بخوبی مدیریت شده و از دست دلالان و سودجویان در امان بماند بدون شک منبع در آمد مناسبی برای استان می شود.

مرزی بودن، شاهراهی برای توسعه آذربایجان غربی

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه ادامه داد: وجود پزشکان متخصص، بیمارستانهای مجهز و پایین بودن هزینه درمان نسبت به کشورهای همجوار آنها را به سمت استان سوق می دهد و دراین میان این افراد از پایانه های مرزی وارد استان شده و درآمد نصیب استان می کنند.

بهره مندی بهینه از مرز نیازمند برنامه ریزی

نایب رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه براین اعتقاد است برای بهره مندی از ظرفیت مرز، باید سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم تا با کمک این برنامه ها به اهداف خود برسیم .

وی افزود: این استان دارای هفت گمرگ زمینی است در حالیکه هیچ استانی از چنین مزیتی برخوردار نیست و چه بسا این گمرکات و پایانه های مرزی مقصدی برای ورود و خروج مردم دیگر نقاط کشور است.

احداث «کارخانه بزرگ مقیاس» یک ضرورت برای استان

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی صاحب معادن غنی از جمله معادن سنگ های تزئینی و دیگر معادن است گفت: چه بسا سنگ معدنی از اینجا به استان دیگری رفته و آنجا توسط تاجر کارهای مربوط انجام شده و سپس از طریق مرزهای استان به کشورهای دیگر صادر می شود درحالیکه اگر کارخانه مقیاس در استان احداث شود هم فعال اقتصادی استان و هم تاجری که هزینه حمل و نقل را تحمل می کند و به استان دیگر می برد در همین استان کارهای لازم را انجام داده و اقدام به صادرات می کند.

وهاب زاده افزود: وجود این کارخانه بدون تردید ارزش افزوده ایجاد کرده و با استفاده از ظرفیت مرز برای استان در آمد زایی می کند.

مرزی بودن، شاهراهی برای توسعه آذربایجان غربی

آذربایجان غربی،استانی مرزی و برخوردار از امنیت

وی اضافه کرد: این استان درعین مرزی بودن از امنیت کامل هم برخوردار است و بستر مناسبی برای سرمایه گذاری، فعالیت اقتصادی و کشاورزی و پزشکی است اما باید در عمل و با زمینه سازی این واقعیت نشان داده شود تا فعالان اقتصادی و علاقمندان به فعالیت اقتصادی، این استان را انتخاب کنند.

به گزارش ایرنا، مرزی بودن آذربایجان غربی نه تنها تهدیدی برای آن محسوب نمی شود بلکه طلایی ترین فرصتی است که می تواند او را به بازارهای جهانی وصل کند و زمینه ساز مراوادات تجاری، اقتصادی و کشاورزی شود اگر با جدیت حرکت شده و برنامه ریزی شود.

این استان دارای ۹ گمرک شامل بازرگان، ارومیه، خوی، سرو، مهاباد، پیرانشهر، سردشت، رازی و پلدشت بوده و حلقه اتصال آسیا به اروپا در مسیر جاده ابریشم، خروجی راه‌آهن ایران به ترکیه، قرار گرفتن در خروجی مسیر لوله گاز ایران به اروپا، کریدور شرق به غرب شناخته شدن و برخورداری از زمینه‌های فراوان تجارت و بازرگانی، مزیت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد.

مرزی بودن، شاهراهی برای توسعه آذربایجان غربی

همچنین این استان مرزی دارای هفت بازارچه مرزی شامل بازارچه مرزی "ساری سو "در ماکو، بازارچه مرزی سرو ارومیه ، بازارچه مرزی صنم بلاغی پلدشت، بازارچه مرزی تمرچین پیرانشهر، بازارچه مرزی رازی خوی، بازارچه مرزی کیله سردشت و بازارچه مرزی کوزه رش سلماس است که بستر مناسبی برای واردات و صادرات و خرید محصولات تولیدی این استان محسوب می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha