همایش استانداران هم مرز ایران و ترکیه؛ ۵۵۶ کیلومتر مرز و امکان تحقق ۳۰ میلیارد دلار تجارت

ارومیه- ایرنا- آذربایجان‌غربی به عنوان تنها استان مرزی ایران و چهار استان مرزی ترکیه در شرق این کشور، بهترین ظرفیت را برای تحقق تجارت هدف‌گذاری شده ۳۰ میلیارد دلاری بین ۲ کشور دارند که برگزاری همایش‌های تعامل و هم فکری و همچنین تدوین ایده‌های نو برای توسعه مراودات، نقش این استان ها را در زمینه‌سازی برای ارتقای تجارت ۲ کشور همسایه روز به روز بیشتر نمایان می‌کند.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی با دارا بودن ۶ پایانه مرزی با سه کشور و به نوعی ۲۵ درصد پایانه‌های مرزی کشور از اهمیت استراتژیکی در شمال غرب ایران اسلامی برخوردار است.

وجود ۵۶۶ کیلومتر مرز مشترک بین ایران و ترکیه در شمال غرب کشور موجب شده تا تعاملات فرهنگی، تبادلات اقتصادی و نیز گردشگری مطلوبی در این زمینه ایجاد شود که پیش نیاز تحقق همه این موارد فراهم کردن زیرساختهای لازم و مناسب است.

این استان همچنین با داشتن ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با عراق، ترکیه و نخجوان در مسیر سه کریدور اصلی بین‌المللی قرار داشته و تنها استانی محسوب می شود که ۵۶۶ کیلومتر مرز مشترک با چهار استان ترکیه دارد.

قرار داشتن سه منطقه مهم اقتصادی در مرز مشترک آذربایجان‌غربی و ترکیه نیز از نقاط قوت این استان است که مهم ترین آنها منطقه آزاد ماکو و سپس منطقه ویژه اقتصادی سلماس بوده و احداث منطقه ویژه اقتصادی سرو - ارومیه نیز که سال گذشته مصوب شده، از جمله این ظرفیت ها به شمار می رود.

علاوه بر این موارد تولید تجهیزات پزشکی، سیمان، نساجی، تولید نخ و پارچه، بونکر، کشنده‌ها و تریلر، محصولات شیمیایی و ماشین آلات کشاورزی به عنوان مهم‌ترین محصولات صنعتی استان در نزدیکی ها و چند ده کیلومتری مرز با ترکیه و همچنین دارابودن ظرفیت های تولیدی قابل توجه در بخش کشاورزی می تواند مزیتی مهم برای تجارت با ترکیه، البته با کمترین هزینه برای آذربایجان غربی باشد.

آذربایجان‌غربی در فرآوری محصولات کشاوری نیز در رتبه اول ایران قرار دارد و تولید کنستانتره و پوره و صادرات آن، از مزیت‌های آذربایجان‌غربی بوده و این محصولات به سراسر جهان صادر می شود که ترکیه نیز می تواند از این ظرفیت به خوبی بهره ببرد.

در راستای بارور کردن همین ظرفیت ها و البته مزایای آن سوی مرز برای جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان غربی، هفتمین نشست همکاری‌های مشترک اقتصادی آذربایجان غربی و استان‌های هم مرز ترکیه با حضور استانداران و جمعی از مسوولان و فعالان اقتصادی روز پنجشنبه هفته گذشته ۱۲ مهرماه در ارومیه برگزار شد تا ضمن بررسی مفاد تفاهم نامه های سال گذشته موارد جدید و مورد نیاز دیگر برای توسعه این روابط برآنها افزوده شود.

توافق‌نامه‌ای در ۲۵ بند و سه سرفصل اقتصادی، علمی و ترانزیتی در ۲ روز برگزاری این نشست به امضا رسید که می توان با انجام تعهدات درج شده در این توافق، همکاری های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری را ارتقا داده و زمینه درآمدزایی برای هر دو کشور با نگاه ویژه به مرزنشینان را فراهم کرد.

همایش استانداران هم مرز ایران و ترکیه؛ ۵۵۶ کیلومتر مرز و امکان تحقق ۳۰ میلیارد دلار تجارت

تقویت همکاریهای دو کشور ایران و ترکیه در استانهای مرزی

محمد صادق معتمدیان به عنوان جانشین کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در این باره گفت: در این همایش توافق‌هایی در حوزه‌های اقتصاد و تجارت، حمل‌ونقل و ترانزیت، علمی، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با استانداران شرقی جمهوری ترکیه تدوین شد که در این قالب به دنبال تقویت همکاری‌های ۲ کشور، به‌ویژه در استان‌های مرزی و رفع موانع موجود در این حوزه‌ها هستیم.

وی با اشاره به اهمیت این توافق ها افزود: با اجرایی شدن مصوبات در حوزه اقتصاد، فرهنگی، گردشگری و امنیتی امیدواریم شاهد توسعه ترانزیت، گردشگری و افزایش روابط همه‌جانبه با کشور همسایه، برادر و دوست ترکیه باشیم.

معتمدیان ادامه داد: این اقدامات می‌تواند به رشد اقتصادی منطقه و تسهیل روابط تجاری و گردشگری کمک شایانی داشته باشد.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه پس از ششمین نشست شاهد اقدامات خوبی بودیم که دستاوردهای آن تخصصی بود، اضافه کرد: مقوله امنیت به عنوان یکی از ارکان اصلی این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

معتمدیان تاکید کرد: اولویت هر ۲ کشور ایجاد امنیت پایدار در مرزهای مشترک است. چراکه در صورت نبود آن، امکان هیچ گونه فعالیتی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: همکاری‌های بیشتر در زمینه مقابله با تروریسم و ایجاد زیرساخت‌های امنیتی مستحکم‌تر، می‌تواند راهگشای تحکیم روابط ۲جانبه و تأمین منافع مشترک ۲ کشور باشد.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مبارزه با قاچاق گفت: پدیده شوم قاچاق از اولویت‌های دیگری است که با توجه به نشست‌های تخصصی شاهد مقابله با قاچاق سلاح، تردد غیر مجاز و انواع کالا هستیم و مقرر شد در نشست‌های بعدی نیز توجه ویژه‌ای به آن صورت گیرد.

همایش استانداران هم مرز ایران و ترکیه؛ ۵۵۶ کیلومتر مرز و امکان تحقق ۳۰ میلیارد دلار تجارت

گشایش بازارچه های مرزی چیلی و شیخ سلو در دستور کار است

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بازگشایی بازارچه های مرزی چیلی و شیخ سلو از اهداف و اولویتهای تیم اقتصادی دولت در این استان است، اظهار کرد: کارهای اداری آن انجام شده و به زودی در هیات دولت جمهوری اسلامی تصویب می شود.

معتمدیان افزود: در چهارم بهمن ماه پارسال یکی از مهمترین مصوباتی که بین روسای جمهور امضا شد بازگشایی مسیر جدید ریلی از طریق ایغدیر ترکیه، جلفا و چشمه ثریا نیز بود که در این زمینه نیز کارهای مطلوبی انجام شده است.

وی افزود: زیرساخت های قانونی لازم هم امسال در نظر گرفته شده و ضمن تامین بودجه های لازم، احداث مرز ریلی چشمه ثریا در دولت مصوب شده است.

استاندار آذربایجان غربی گفت: وعده ای که در وان و آنکارا به رئیس جمهور ترکیه در زمینه بازگشایی مرز تجاری کاپی کوی دادیم از فروردین امسال رقم خورده است و تردد کامیونهای تجاری و واردات و صادرات تجاری در این مرز از فروردین ماه اجرا می شود.

وعده ای که به رئیس جمهور ترکیه در زمینه بازگشایی مرز تجاری کاپی کوی دادیم امسال محقق شد و واردات و صادرات در این مرز اجرا می شود.

معتمدیان ادامه داد: احداث جاده خوی به رازی و کاپی کوی هم مورد مطالبه برادران ما در ترکیه بود که ۳۰ کیلومتر از این جاده افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است و بقیه جاده هم در دست اجراست و به پیمانکار واگذار شده تا سال آینده به پایان میرسد.

همایش استانداران هم مرز ایران و ترکیه؛ ۵۵۶ کیلومتر مرز و امکان تحقق ۳۰ میلیارد دلار تجارت

افزایش سه برابری تجارت بین ایران و ترکیه پیگیری می شود

والی استان حکاری ترکیه نیز در این باره گفت: تاکنون هفت نشست مشترک میان ایران و ترکیه به میزبانی ارومیه و وان برگزار شده است و اهداف این نشست‌ها رسیدن به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری میان ۲ کشور است.هم اکنون حجم مبادلات ۲ کشور ۷.۵ تا ۱۰ میلیارد دلار است و تلاش طرفین بر توسعه این حجم تجاری است.

علی چلیک با بیان اینکه بر اساس توافق مسوولان ۲ کشور باید حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار برسد، اظهار کرد: هم اکنون حجم مبادلات ۲ کشور ۷.۵ تا ۱۰ میلیارد دلار است و تلاش طرفین بر توسعه این حجم تجاری است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به حجم مبادلات ۳۰ میلیارد دلاری بین جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی ایران وظیفه استانداران مرزی خطیر است که این نشست‌های سالانه در این راستا برگزار می شود.

چیلک با تاکید بر بروزرسانی تجهیزات گمرکات و بازارچه های مرزی ۲ کشور افزود: ما به عنوان استانداران مرزی ۲ کشور تمام تلاش را برای افزایش سه برابری حجم مبادلات مرزی موجود از طریق تجهیزات روز و نوین در گمرکات و بازارچه های مرزی باید به کار ببندیم.

وی در ‌ادامه خواستار بهبود وضعیت دروازه‌ها و گمرکات مرزی ۲ کشور برای تردد مسافر و مراودات مرزی شد و بیان کرد: می‌توان با تجهیزات و روش‌های نوین و بهینه‌سازی گمرکات و بازارچه‌های مرزی زمینه ارتقای سطح مناسبات ۲ کشور را فراهم کرد.

والی استان حکاری ترکیه با اشاره به برگزاری هفتمین نشست همکاری‌های مشترک استان‌های مرزی ۲ کشور به میزبانی ارومیه گفت: در این نشست‌ها نمایندگان وزارت حمل و نقل، کشاورزی، گمرکات و تجارت خارجی ترکیه حضور داشتند تا زمینه تسهیل و رفع موانع موجود برای ارتقای سطح همکاری‌ها را با طرفین خود فراهم سازند.

چلیک با اشاره به اینکه عزم جدی برای شناسایی و رفع موانع همکاری داریم افزود: از اهداف برگزاری نشست‌های همکاری مشترک دستیابی به توسعه روابط همه جانبه است و خوشبختانه ۲ طرف بر گسترش روابط اهتمام ویژه دارند.

اظهار آمادگی والی استان ایغدیر ترکیه برای ارتقای روابط مرزی با آذربایجان غربی

والی استان ایغدیر ترکیه در حاشیه همایش استانداران استان های مرزی ایران و ترکیه برای ارتقای روابط اقتصادی مرزی با ایران تاکید و برای بازگشایی مرز بورالان با ایران، اظهار آمادگی کرد.

"اَرجان توران" در گفت و گو با ایرنا افزود: با گشایش مرز بورالان دسترسی شهروندان استانهای ایغدیر و آذربایجان غربی به بازارها و مقاصد تجاری جهانی در کوتاهترین زمان میسر می شود.

وی با بیان اینکه شهروندان ایغدیر و آذربایجان غربی دارای مشابهت ها و مشترکات فرهنگی و جغرافیایی بسیاری با هم هستند گفت: کوه آغری(آرارات) در استان ایغدیر دروازه ای برای دستیابی جمهوری ترکیه به حریم های تجاری جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و کشور ارمنستان است.

اَرجان توران اظهار کرد: مرز دیل اوجو در شمال شرق این استان است و می توانیم از این طریق ارتباط تجاری با سه کشور همسایه داشته باشیم و امیدواریم برای گشایش مرز بورالان مقامات بلند پایه ۲ کشور برنامه ریزی ها و عملیات اجرایی لازم برای دستیابی به بازارها و مقاصد تجاری چهارجانبه را داشته باشند.

به گزارش ایرنا،سال گذشته ششمین نشست در وان برگزار شد و تفاهم نامه ای به امضا رسید که در راستای توسعه همه جانبه روابط در حوزه های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری و علمی و دانشگاهی بود.

هفتمین نشست با حضور محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی به عنوان تنها استان مرزی کشورمان و والیان استان‌های وان، حکاری، آغری و ایغدیر نیز از روز پنجشنبه به مدت ۲ روز در ارومیه برگزار شد.

در این نشست حدود ۲۰۰ فعال اقتصادی و تجاری ۲ کشور حضور داشتند و نشست‌های تخصصی نیز برگزار کردند.

پس از برگزاری چندین نشست تخصصی، در نهایت ۲۵ بند مصوب حاصل کار ۲ روز طرفین شد؛ این ۲۵ بند درسه سرفصل اقتصادی و تجارت، حمل ونقل و ترانزیت، فرهنگی و علمی وگردشگری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha