۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۴۳
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 85477430
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رفتارهای تحکمی در مقابله با اعتیاد جواب نمی‌دهد/ نه گفتن را به فرزندان خود بیاموزیم

اردبیل - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اردبیل با تاکید بر اینکه رفتارهای تحکمی و سلبی در مبارزه با مواد مخدر جوابگو نیست، گفت: باید در سنین کودکی مهارت ساده نه گفتن را به فرزندان خود بیاموزیم چرا که با هزینه بسیار پایین گام مهم و اثرگذاری در جلوگیری از افتادن نوجوانان و جوانان در دام اعتیاد برداشته می‌شود.

اکبر منتظر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کشور ما از لحاظ جغرافیایی در نقطه‌ای قرار دارد که مراکز عمده استحصال و تولید مواد مخدر دنیا در جدار مرزی آن قرار دارد و از این جهت ایران خاکریز عملیاتی مقابله با مواد مخدر به شمار می‌رود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اردبیل اضافه کرد: تاکنون بیش از چهار هزار شهید در مبارزه با مواد مخدر تقدیم شده است که از این تعداد ۱۹ شهید متعلق به استان اردبیل است.

وی اضافه کرد: این شهدا نه صرفا برای حد و ثغور ایران بلکه برای کل بشریت جانشان را تقدیم کردند چرا که به اقرار دفتر مقابله با جرایم سازمان یافته سازمان ملل اگر ایران یک ربع چشمش را به ترانزیت مواد مخدر ببنندد، اروپا به زانو درمی‌آید.

اردبیل در مقابله با مواد مخدر جزو استان‌های پیشرو کشور است/ مماشاتی با سوداگران مرگ نمی‌کنیم

منتظر با بیان اینکه استان اردبیل بحث‌ مقابله‌ با مواد مخدر جزو استان‌های پیشرو کشور است، اضافه کرد: نیروی انتظامی، پلیس مبارزه با مواد مخدر، فرماندهی مرزبانی، اطلاعات و اطلاعات سپاه در کنار دستگاه قضایی در مبارزه با مواد مخدر و سوداگران مرگ جدی هستند و در این زمینه هیچ مماشاتی با کسانی که خانواده و جوانان ما را هدف گرفته‌اند، نمی‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با اشاره به طرح‌های نیروی انتظامی در مقابله با مواد مخدر اظهار کرد: یکی از طرح‌های ثابت نیروی انتظامی طرح آرامش در شهر است که هر سال به طور مستمر اجرا می‌شود ، علاوه بر این در مرکز استان هم به صورت شبکه‌ای با افراد و مراکز تهیه و توزیع مواد مخدر مقابله و مناطق آلوده پاکسازی می‌شود.

مبارزه با مواد مخدر موضوعی فرا دستگاهی و اجتماع محور است

وی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر موضوعی فرا دستگاهی و اجتماع محور است، یادآورشد: در مقابله با مواد مخدر و پاکسازی جامعه تمامی دستگاه‌ها اعم از آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌ها همه باید دست به دست بدهند تا بتوانیم در این جبهه خطیر سربلند باشیم.

منتظر با اشاره به اینکه نقطه عطف و کانون برنامه‌های در دست اجرا در بحث پیشگیری، در حوزه مدارس و آموزش عالی است، گفت: در این راستا طبق تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش کتاب‌های درستی به طور مشترک توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش تالیف شده که در آن راهکارهای جلوگیری از رفتارهای پرخطر و مدیریت آسیب‌های اجتماعی ارائه شده است.

وی افزود: علاوه بر این اعتبارات ستاد شورای هماهنگی استان به این بخش تزریق می‌شود که در این راستا بالغ بر۲۰ میلیارد ریال برای تقویت مجموعه‌های نماد در راستای نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان هزینه می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل همچنین گفت: علاوه بر این خطوط ارتباطی ایجاد شده که ۲۴ ساعته و با هدف مقابله با آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد به دانش‌آموزان و اولیای آنان مشاوره می‌دهد.

منتظر خاطرنشان کرد: برنامه یاریگران زندگی هم در روستاها، مراکز تولید و کارخانه‌ها و تمامی بخش‌ها جا افتاده و به عنوان زیرساخت فرهنگی و پیشگیری پیش می‌رود.

نه گفتن را به فرزندان خود بیاموزیم/ رفتارهای تحکمی در مقابله با اعتیاد جواب نمی‌دهد

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در مقابله با مواد مخدر و آسیب‌های ناشی از آن گفت: سنگ بنای مبارزه با مواد مخدر در سنین اولیه است و در این مقطع است که با آموزش مهارت ساده نه گفتن بسیاری از مسائل حل می شود و با هزینه بسیار پایین گام مهم و اثرگذاری در جلوگیری از افتادن نوجوانان و جوانان در دام اعتیاد برداشته می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با اشاره به اقدامات در دست اجرا در حوزه درمان معتادان اظهار کرد: در مقابله با آسیب‌های اجتماعی رفتارهای سلبی و تحکمی پاسخگو نیست و قانونگذار هم بحث اعتیاد را جرم انگاری نکرده و نگاه درمانی به مقوله اعتیاد دارد.

۹۷ مرکز درمان معتادان در سطح استان اردبیل فعال است

وی گفت: در استان اردبیل ۹۷ مرکز درمان معتادان فعال است و مجوز فعالیت ۵۲ مرکز هم بر اساس قانون تسهیل مجوزهای کسب و پیشه در کمیته درمان به ریاست رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در حال صدور است.

منتظر یادآورشد: در این مراکز مواد دارویی تعریف شده و مجاز زیرنظر پزشک و روانشناس تجویز می‌شود و در کنار دارو ، مددکاری اجتماعی و روانشناس هم خدمات مورد نیاز ارائه می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: در ۱۲ شهرستان استان مراکز نگهداری معتادان فعال است که معتادان متجاهر که حضور آنها در سطح جامعه خطرآفرین است با دستور مقامات قضایی در این مراکز پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی روانشناسی قرار می‌گیرند.

وی در ادامه از ورود خیرین به حوزه درمان و بازپروری معتادان در استان خبر داد و افزود: در این راستا طی سال‌های اخیر تلاش شده است با فرهنگ‌سازی فعالیت در این حوزه هم جزو خیرات محسوب شود.

ورود خیرین به حوزه درمان و بازپروری معتادان

منتظر خاطرنشان کرد: در چهارچوب اصل جزادهی وقتی فردی خطایی کرد، بستگان وی نباید تحت تاثیر این جزا قرار بگیرند و جزادهی صرفا برای فرد خاطی باشد این در حالی است که خیلی از خانواده‌ها در چنین مواقعی دچار مشکل می‌شوند.

وی افزود: در این زمینه در سال‌های اخیر تعدادی از تولیدکنندگان وارد عرصه شدند و به زودی سوله اشتغال و مهارت‌آموزی احداث می‌شود که بهبودیافتگان در این مرکز هم مهارت‌های لازم را یاد بگیرند و هم محل ارتزاق باشد و این افراد دوباره وارد چرخه اعتیاد نشوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با بیان اینکه ایده اجتماعی کردن باید در زمینه مقابله با مواد مخدر همچنان در دستور کار باشد ، اظهار کرد: تجربه در دنیا نشان داده است که دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند بر آسیب‌های اجتماعی فائق شوند و لازم است شهروندان و نهادهای مختلف به وظایف خود عمل کنند.

منتظر ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائل جدیت در مسائل تربیتی و آگاه‌سازی فرزندان است ، هر قدر در این زمینه دانش و اطلاعات شهروندان ارتقا یابد شاهد آسیب‌های کمتری خواهیم بود ، ضمن اینکه روانشناسان و کارشناسان مسائل تربیتی توصیه می‌کنند که به راحتی از رفتارهای غلط فرزندان عبور نکنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha