نتایج طرح‌های تحقیقاتی پایان یافته دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تشریح شد

اردبیل- ایرنا- نتایج طرح‌های تحقیقاتی پایان یافته دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در حوزه بهداشت، درمان، سلامت و علوم پایه پزشکی طی نشستی با حضور محققان و مجریان مرتبط تشریح شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این طرح‌ها که در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ اجرا شده، در قالب گزارش ۱۰ درصد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل طی نشست مشترک با اصحاب رسانه و با هدف کلی ارزیابی فعالیت ترجمان دانش دانشگاه‌های علوم پزشکی و انتقال نتیجه پژوهش‌ها و پیام تحقیق به عموم مردم توسط استادان، دانشجویان و محققان مجری تشریح و معرفی شد.

در این نشست هشت طرح پژوهشی از مجموع ۴۹ طرح تحقیقاتی پایان یافته دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن تشریح شد.

در این نشست علمی که سومین دور نشست خبری تشریح نتایج طرح های تحقیقاتی ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود، طرح تحقیقاتی با عنوان «استفاده از کاتالیزورهای موثر مورد تایید توسعه پایدار برای تصفیه آب آلوده گامی مهم در حفظ محیط زیست» دکتر شیما رحیم پوران تشریح شد.

در این طرح، با توجه به اینکه استفاده بی رویه از طبیعت و منابع طبیعی باعث به خطر انداختن محیط زیست می شود، موضوع توسعه پایدار برای به حداقل رساندن این آسیب بررسی شد.

در این طرح پژوهشی از مجموع کاتالیزورهای مورد استفاده در تصفیه آب آلوده، دو گروه عمده اکسیدهای فلزی به خصوص اکسیدهای آهن به علت خاصیت مغناطیسی و مواد کربنی برگرفته زیست توده مثل ضایعات کشاورزی، شرایط توسعه پایدار از جمله طبیعی بودن، در دسترس بودن، مقرون به صرفه بودن، قابلیت تغییرپذیری به مواد موثر و مهمتر از همه عدم آسیب به محیط به عنوان کاتالیزور معرفی شدند.

طرح پژوهشی تشریح شده دیگر در این نشست، «امکان انتشار و پراکندگی میکروپلاستیک‌ها به محیط از طریق تصفیه خانه‌های فاضلاب» بود که نتایج آن توسط دکتر مریم حضرتی تشریح شد.

بر اساس یافته این طرح پژوهشی، میکروپلاستیک‌ها به عنوان آلاینده‌های زیست محیطی می‌توانند به وسیله سیستم تصفیه خانه فاضلاب که یکی از مسیرهای ورود این ذرات به محیط هستند، وارد منابع آبی یا خاک‌های کشاورزی شوند.

بر اساس نتایج این طرح، تصفیه خانه‌های فاضلاب حدود ۸۰ میکروپلاستیک‌ها را می توانند حذف کنند ولی با این وجود، مقدار قابل توجهی از این ذرات روزانه وارد محیط می شود و توصیه علمی این است تا حد امکان استفاده از محصولات پلاستیکی محدود شود.

طرح پژوهشی تشریح شده دیگر در این نشست، «رابطه سواد سلامت، استرس ادراک شده و حساسیت اضطرابی با خودمراقبتی از بیماری کرونا با واسطه‌گری مولفه‌های کانون کنترل سلامتی در خانواده» بود که توسط دکتر بهنام مولایی تشریح شد.

بر اساس نتایج این پژوهش علمی، برغم پیشرفت چشمگیر علوم پزشکی، همچنان در کنترل بیماری‌های واگیر و عفونی مشکلاتی وجود دارد که می تواند به راحتی سلامت جامعه را به خطر بیندازد و همه‌گیری بیماری کرونا نشان داد که بسیاری از کشورها فاقد ظرفیت لازم برای کنترل بیماری‌های واگیر هستند.

نتایج این طرح پژوهشی نشان داد که رفتارهای خودمراقبتی را یکی از راهکارهای کنترل و کاهش عوارض بیماری است و در این مطالعه تیم تحقیق با بررسی رابطه متغیرهای مختلف نشان داد، افرادی که سواد سلامت بالایی دارند و ترس و نگرانی و اضطراب کمتری دارند، می توانند خودمراقبتی موثری داشته باشند.

بر اساس یافته های این طرح، برای مداخله موثر می‌توان در خانواده‌ها اقداماتی انجام داد که افراد خانواده خود را مسئول سلامتی خودشان بدانند و سبک رفتاری سالم را اتخاذ کنند.

طرح تحقیقاتی تشریح شده دیگر در این نشست، «بررسی تاثیر پیش‌گویی کننده وضعیت اقتصادی اجتماعی بر الگوی سلامت باروری زنان ۳۵ تا ۷۰ ساله اردبیل» بود که نتایج آن توسط دکتر افروز مردی تشریح شد.

نتایج مطالعه این طرح نشان می‌دهد که شانس سلامت باروری نرمال با افزایش سطح تحصیلات بیشتر بوده ولی با افزایش سن کاهش می یابد و ارتباط معکوسی بین شانس سلامت باروری ضعیف با وضعیت اقتصادی اجتماعی زنان وجود دارد به طوری که با بالا رفتن وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی زنان، مشکلات مربوط به سلامت باروری زنان اعم از ناباروری، توبکتومی، سقط جنین، مرده زایی، یائسگی غیرطبیعی و هیسترکتومی کاهش می باید.

بنا به نتایج این پژوهش، توصیه می‌شود که برنامه ریزان و سیاست‌گزاران در خصوص توانمندسازی و ارتقای وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی زنان سنین باروری بیشتر اهتمام ورزند تا سلامت باروری زنان در سطح مطلوبی تامین شود.

طرح پژوهشی «بررسی تاثیر مدل آموزشی ارتباط خطر و مشارکت اجتماعی در برنامه افزایش جمعیت شهرستان اردبیل» دیگر طرح تحقیقاتی بود که توسط دکتر نازیلا نژاد دادگر در این نشست تشریح شد.

همچنین «طراحی برنامه مداخله‌ای فرزندپروری به منظور افزایش تمایل والدین به فرزندآوری با کاربرد رویکرد نقشه‌نگاری مداخله» و نیز طرح تحقیقاتی «درمان‌های کنونی و جدید برای درمان بیماری‌های عروق محیطی ـ مطالعه مروری»طرح پژوهشی دیگر ارائه شده در این نشست بود که توسط دکتر یاسمین پهلوان تشریح شد.

مدیر توسعه و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در این نشست اعلام کرد: سال گذشته ۴۹ طرح در نیمه نخست سال و ۷۳ طرح تحقیقاتی در نیمه دوم سال در قالب طرح تحقیقاتی و پایان نامه در حوزه بهداشت، درمان و سلامت و علوم پایه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام و اجرا شده است.

دکتر حمدالله پناه‌پور، انجام این تعداد طرح تحقیقاتی در سال گذشته را نشان دهنده اهتمام دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به تحقیقات و پژوهشه‌های علمی عنوان کرد و افزود: این طرح‌های تحقیقاتی برای تکمیل و اجرای طرح‌های علمی بسیار حایز اهمیت بوده و به معنای پویایی علمی استادان، محققان و دانشجویانی این مرکز علمی و دانشگاهی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha