۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۹
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85477524
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گردهمایی ادبی فارسی‌زبانان به مناسبت بزرگداشت فردوسی در پاکستان برگزار شد

اسلام‌آباد- ایرنا- گردهمایی شعر و ادب فارسی به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی به اهتمام رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و خانه فرهنگ ایران در شهر راولپندی با حضور جمعی از اساتید پاکستانی، فارسی‌آموزان و علاقه‌مندان به فرهنگ ایرانی برگزار شد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، گردهمایی فرهنگی- ادبی حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی با حضور مجید مشکی رایزن فرهنگی سفارت ایران در پاکستان، مهدی طاهری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ کشورمان در شهر راولپندی و جمعی از استادان برجسته زبان فارسی در دانشگاه های پاکستان برگزار شد.

سخنرانان در این نشست فرهنگی که در خانه فرهنگ ایران در راولپندی برگزار شد، جایگاه و پیشینه درخشان زبان فارسی در منطقه شبه قاره، همچنین بررسی شاهنامه فردوسی از ابعاد مختلف را تشریح کردند.

رایزن فرهنگی سفارت ایران در پاکستان گفت: امیدوارم پیام اصلی فردوسی در شاهنامه که اخلاق، انسانیت، دشمن ستیزی و پاکی است، ما را در به کار گرفتن این بن‌مایه‌های اخلاقی و انسانی برای ساختن جهان آرمانی فردوسی یاری کند.

مشکی، زبان فارسی را زبان جهان اسلام و میراث مشترک همه فارسی دانان در نقاط مختلف جهان به ویژه ایران و پاکستان دانست و تاکید کرد: این زبان همواره در قرون اخیر نیز الهام بخش بوده است.

مسئول خانه فرهنگ ایران در راولپندی نیز گفت: شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی را که محتوای غنی و سرشار از حکمت، اخلاق و دانش را در خود دارد می توان کتاب صلح و دوستی و مهر آفرین بین ملت ها دانست.

گردهمایی ادبی فارسی‌زبانان به مناسبت بزرگداشت فردوسی در پاکستان برگزار شد

طاهری، فردوسی را تأثیر گذارترین شاعر در ایران و نیز در پهنه پهناور ادبیات فارسی در سراسر جهان برشمرد.

دکتر عنبرین یاسمین رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه نومل با اشاره به مشترکات فراوان فرهنگی دو کشور همسایه گفت: زبان فارسی حدود هشت و نیم قرن زبان رسمی این منطقه بوده است.

وی افزود: فردوسی نقش مهمی برای اعتلای فرهنگ مشرق زمین ایفا کرد و قلب و روان مردم این منطقه را نیز سیراب کرد.

در ادامه این برنامه برخی دیگر از چهره‌های ادبی پیرامون شخصیت حکیم فردوسی سخنرانی خود را ارائه کرده و گفتند: شاهنامه فردوسی حامل پیام امید، سلامتی و دوستی است و این حماسه سرای فارسی‌ گوی ایران در شاهنامه خود به انسان دوستی ایرانی‌ها و دیگر اقوام اشاره کرده است.

۲۵ اردیبهشت روز ملی پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت «حکیم ابوالقاسم فردوسی» بزرگ‏ترین حماسه‌سرای ایران و یکی از حماسه‌سرایان بزرگ جهان است.

گردهمایی مذکور به مناسبت فرا رسیدن روز ملی پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی از طریق فیسبوک نیز به طور مستقیم و زنده پخش شد که مورد استقبال علاقه‌مندان و اهالی فرهنگ و ادب و زبان فارسی در پاکستان قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha