جای پژوهش خوب در سینمای ایران خالی است+ فیلم

تهران- ایرنا- فیلمنامه‌نویس «دریادار بایندر» گفت: تکیه گاه و آبشخور یک فیلمنامه خوب و عمیق تحقیق و پژوهشی است که باید به عنوان پشتوانه داشته باشد، اما جای تحقیق و پژوهش خوب در سینمای ایران خالی است.

عبدالرحمن شلیلیان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در خصوص جایگاه پژوهش و تحقیق در سینما اظهار داشت:‌ یک فیلمنامه خوب که برگرفته از تاریخ باشد مستلزم داشتن یک تحقیق و پژوهش خوب است و تکیه گاه و آبشخور یک فیلمنامه خوب و عمیق تحقیق و پژوهشی است که باید به عنوان پشتوانه داشته باشد.

تحقیق و پژوهش «بایندر» ۱۱ سال طول کشید

وی با بیان این‌که بدون تحقیق و پژوهش به یک متن خوب قطعا نمی‌توان رسید، افزود:‌ وقتی بابت یک کار سینمایی تحقیق و پژوهش می‌کنید باید بضاعت‌های مورد نیاز و خوراک و متریال مورد نیاز برای نوشتن یک فیلمنامه را هم مد نظر گرفت.

تحقیق و پژوهش‌های ما در سینما عمدتا کتابخانه‌ای هستند و از تحقیقات میدانی بی‌بهره‌اند و این برای کار سینمایی خوب نیستشلیلیان معتقد است:‌ تحقیق و پژوهش‌های ما در سینما عمدتا کتابخانه‌ای هستند و از تحقیقات میدانی بی‌بهره‌اند و این برای کار سینمایی خوب نیست که تحقیق و پژوهش آن صرفا محدود به مستندات و کتابخانه‌ای باشد و فضا،‌ صحنه و لوکیشن در حد مقدورات دیده نشود. بلکه باید به منابع تصویری رجوع و محل وقوع حادثه را دید و بررسی کرد.

این فیلمنامه‌نویس گفت: در تحقیق و پژوهش بایندر که ۱۱ سال طول کشید تا به متن رسیدم و آماده نگارش شدم، رفتم خانواده دریادار بایندر را در لندن با هر زحمتی بود پیدا کردم.

به گفته وی از آخرین بازمانده‌ها راجع به موضوعی که می‌خواستیم کار کنیم ۸۰ سال می‌گذشت و کسی باقی نمانده بود اما از بین آنهایی که به نوعی مرتبط بودند به صورت مستقیم و غیر مستقیم برخی را در صد سالگی در شیراز پیدا کردم و سعی کردم داشته‌ها و اطلاعاتش را بگیرم و ثبت کنم تا در ساختار قصه جا دهیم تا آن چیزی که مناسب قصه بود مورد بهره برداری قرار بگیرد.

در تحقیق و پژوهش بایندر که ۱۱ سال طول کشید تا به متن رسیدم و آماده نگارش شدم، رفتم خانواده دریادار بایندر را در لندن با هر زحمتی بود پیدا کردمبرنده جایزه فانوس بخش فیلمنامه چهاردهمین جشنواره مردمی عمار و جایزه بهترین فیلمنامه بلند در بخش روایت قلم جشنواره فیلم مقاومت و ایثار برای «دریادار بایندر» تاکید کرد: یک فیلمنامه خوب مستلزم تحقیق و پژوهش خوب در بعد میدانی و کتابخانه ای است و نویسنده هم باید قوه تحلیل داشته باشد و ضمنا مواظب تعارض‌ها و تناقض‌ها هم باشیم.

شلیلیان همچنین در خصوص ضرورت شناساندن شخصیت‌های فرهنگی و فاخر کشور و این که چقدر به آثار پرتره در تالیف‌ها پرداخته و در این زمینه کار شده است؟ اظهار داشت: تاریخ ما یک تاریخ پر و پیمان است؛ وقتی به تاریخ خصوصا تاریخ معاصر رجوع می‌کنید، خیلی شخصیت‌ها و نکات و برهه‌های تاریخی را می‌بینید که مهجور مانده‌اند و کسی سراغشان نرفته و چیزی از آنها گفته نشده است.

وی تصریح کرد: خیلی لازم است که اینها را خوب ببینیم و بررسی کنیم. کارهایی در بحث پرتره و شناساندن برخی از شخصیت ها انجام شده اما از آنجایی که تاریخ پر و پیمان است و به میزان فراوان مطلب دارد در مقابل کارهای نشده، آنچه انجام شده خیلی کم است. اگر جوانان و بچه‌های ما تاریخ را بدانند و مقداری قوه تحلیلی تاریخی خودشان را تقویت کنند خیلی از مسائل مهم امروز برایشان برطرف می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha