۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۲۴
کد خبر: 85480038
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ژاپن به قضاوت چین و روسیه مبنی بر آلوده بودن پس‌آب نیروگاه فکوشیما اعتراض کرد

تهران-ایرنا- دولت ژاپن پس از آن که سران چین و روسیه اقدام توکیو برای رهاسازی پس‌آب نیروگاه فوکوشیما دایچی در آب‌های آزاد را یک یک عمل "آلوده ساز هسته‌ای" خواندند، به این قضاوت آنها اعتراض کرد.

به گزارش جمعه ایرنا از خبرگزای کیودوی ژاپن، یوشیماسا هایاشی دبیر ارشد کابینه دولت ژاپن اظهار داشت: "بسیار متاسفم از اینکه شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین و ولادیمیر پوتین همتای روس او چنین اظهارات «خلاف واقع» را بر زبان آوردند."

وی افزود: فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن بلافاصله پس از انتشار یک بیانیه مشترک توسط رهبران چین و روسیه که نگرانی جدی خود را در آن در مورد آب های آلوده به موادهسته‌ای بیان کردند، اعتراضات کرده است.

پکن از توکیو بابت رهاسازی پس‌آب نیروگاه فوکوشیما دایچی به اقیانوس آرام انتقاد کرده است.

گفتنی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجوز رهاسازی این پس‌آب را داده بود و تایید کرد که تخلیه این پس‌آب با استانداردهای ایمنی جهانی مطابقت دارد و انتشار آن تاثیر رادیولوژیکی ناچیزی بر مردم و محیط‌زیست خواهد داشت.

هیاشی با بیان اینکه رهاسازی آب از منظر علمی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، افزود: ما حمایت جامعه بین‌المللی را جلب کرده‌ایم و به شیوه‌ای مودبانه و شفاف توضیحاتی را به پکن و مسکو ارائه خواهیم کرد.

چین و روسیه واردات غذاهای دریایی ژاپن را از زمان آزادسازی پس‌آب این نیروگاه اتمی در ماه اوت ۲۰۲۳ در اقیانوس آرام، ممنوع کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha