۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۵۳
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85480077
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به ۲۱۰ مبتلای «ام اس» خدمات می‌دهد

سبزوار- ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: ۲۱۰ بیمار مبتلا به ام اس در ۶ شهرستان‌ غرب خراسان رضوی از خدمات این دانشگاه برخوردارند.

به گزارش ایرنا،‌ دکتر محمد شوریده یزدی روز پنجشنبه به مناسبت ۱۰ خرداد، روز جهانی ام اس به خبرنگاران اظهار کرد:‌ ۲۲ درصد از این بیماران را مردان و ۷۸ درصد را زنان تشکیل می دهند.

وی افزود:‌ خدمات براساس بسته حمایتی از بیماران خاص و صعب العلاج ابلاغی وزارت بهداشت در مراکز تحت پوشش دانشگاه نظیر تامین داروی بیماران، ویزیت ها و مشاوره های تخصصی و فوق تخصصی، خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری و فیزیوتراپی و دندانپزشکی به این بیماران ارائه می شود.

وی شعار روز جهانی " ام اس" در سال ۲۰۲۴ را "تشخیص به موقع ام اس من و رویارویی با آن" اعلام و هدف از این شعار را اثربخشی تشخیص به موقع بیماری "ام اس" و در نتیجه کنترل بهتر آن، برجسته کردن موانع برای تشخیص ام اس، گسترش و افزایش آگاهی در مورد بیماری ام اس عنوان کرد.

دکتر شوریده ادامه داد: بیماری " ام اس" در واقع بیماری مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و ستون فقرات آسیب می‌بینند. این آسیب دیدگی در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند اختلال ایجاد می‌کند و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌های زیادی از جمله مشکلات فیزیکی و گاهی روانی می شود.

معاون درمان دانشگاه اضافه کرد: بیماری ام اس، اختلال در سیستم ایمنی خودکار بدن است که سیستم ایمنی بدن به سیستم اعصاب مرکزی خود حمله می‌کند ، احتمال ابتلا به این بیماری در زنان شایع تر است. هرچند اطلاعات زیادی درباره مکانیسم‌های دخیل در بروز بیماری در دست است اما عامل اصلی آن هنوز ناشناخته مانده است.

دکتر شوریده همچنین گفت: در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و داروهایی که برای این بیماری موجود هستند می‌توانند تاثیرات نامطلوب بیماری را کاهش دهند یا از حملات جدید و بروز معلولیت در بیمار جلوگیری کرده یا آنها را به تعویق بیندازند.

وی در بخش دیگر از صحبت هایش در خصوص بهره مندی بیماران ام اس از خدمات حمایتی نیز گفت: این بیماران می توانند با ‌‎مراجعه به بیمه پایه طرف قرارداد خود یکی از سه بیمه سلامت، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح و تحویل مدارک پزشکی به کارشناسان مربوطه بیماری‌شان را نشان دار نمایند.

بسته های خدمتی در سامانه‌های مرتبط با این گروه از بیماران بارگذاری شده و خدمات دارویی و درمانی که شامل این بسته باشد با تخفیف به بیماران نشان دار ارائه می‌شود و بیمارانی که خدمات درمانی در مراکز درمانی و خدمات دارویی در داروخانه‌ها دریافت می‌کنند به ‌صورت برخط و از طریق سامانه مربوطه شامل این تخفیف قرار می‌گیرند.

معاون درمان دانشگاه در پایان افزود: برای تمامی بیماران بویژه بیماران "ام اس" آرزوی سلامتی، نشاط و پویایی دارم و از تک ‌تک حامیان ام اس و خانواده‌های بیماران صمیمانه سپاسگزارم. امید است با تشخیص به موقع ام اس من و رویارویی با آن و درک درست و واقعی از ام اس و دست در دست هم، بر این بیماری فائق آییم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha