۱ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۶
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85481686
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صف‌های شلوغ وام ودیعه مسکن در بانک‌های زنجان

۱ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۶
کد خبر: 85481686
صف‌های شلوغ وام ودیعه مسکن در بانک‌های زنجان

زنجان - ایرنا - اعتبار محدود بانک‌ها و افزایش شمار متقاضیان موجب تشکیل صف‌های شلوغ برای دریافت وام ودیعه مسکن در بانک‌های استان شده است.

به گزارش ایرنا، ‌ در سال‌های اخیر، بازار مسکن در کشور با نوسانات شدیدی رو به رو شده و این موضوع، اجاره مسکن را به چالشی جدی برای مستأجران تبدیل کرده است.

قیمت اجاره مسکن در استان زنجان نسبت به درآمد بسیار بالاست و براساس آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۹۵ نسبت اجاره نشینی به مالکیتی در استان ۳۵ به ۶۵ درصد اعلام شده که در اغلب شهرهای کشور چنین وضعیتی حاکم است.

در همین راستا، دولت طرح‌هایی را برای حمایت از مستأجران در نظر گرفته است که یکی از مهمترین آنها، وام ودیعه مسکن است؛ با این وجود مواردی همچون کمبود اعتبار در سیستم بانکی، فرایند پیچیده و زمان‌بر و شرایط دشوار دریافت وام، متقاضیان را در صف های طولانی معطل کرده است.

صف‌های شلوغ وام ودیعه مسکن در بانک‌های زنجان

افزایش میزان وام ودیعه مسکن و استقبال متقاضیان

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان زنجان با بیان اینکه سال گذشته از طریق بانک های دولتی استان به چهار هزار و ۶ نفر تسهیلات وام ودیعه ۴۰۰ میلیون ریالی پرداخت شد، گفت: طی این مدت متقاضیان در مجموع ۲ هزار و ۵۴۰ میلیون ریال وام ودیعه دریافت کردند.

عبدالرضا خاتمی افزود: سال گذشته صف چندانی از متقاضیان برای دریافت وام ودیعه ۴۰۰ میلیون ریالی نداشتیم و علت این امر هم پایین بودن تعداد متقاضیان بود، در واقع تسهیلات ۴۰۰ میلیون ریالی جذابیتی چندانی نداشت و حتی منابع مانده از سال ۱۴۰۱ هم تمدید شد.

وی اظهار کرد: امسال با افزایش وام ودیعه مسکن به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای متقاضیان مراکز استان، یک میلیارد ریال برای سایر شهرها و ۴۰۰ میلیون ریال برای متقاضیان روستایی، جذابیتی در میزان تسهیلات ایجاد شده و از این رو شمار متقاضیان هم بالا رفته است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان زنجان دلیل دیگر شلوغی صف وام ودیعه در بانک ها را تقارن با ایام جا به جایی و فصل نقل و انتقالات اجاره نشینی اعلام کرد و گفت: بانک ها در خصوص تسهیلات تکلیفی که وام ودیعه مسکن هم یکی از آنهاست، اعتبار ماهانه مشخصی دارند و در ماه می توانند برای همان مقدار اعتبار، وام پرداخت کنند.

خاتمی گفت: اکنون در شعبه های بانک ها، پرونده های متقاضیان ممکن است حتی تکمیل هم باشد ولی به دلیل اتمام اعتبار، پرداخت وام به ماه بعدی موکول می شود.

صف‌های شلوغ وام ودیعه مسکن در بانک‌های زنجان

روند رو به رشد متقاضیان وام ودیعه مسکن در زنجان

رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی راه‌ و شهرسازی استان زنجان گفت: بیش از ۲۲ هزار نفر از سال گذشته تاکنون برای دریافت وام ودیعه مسکن در استان ثبت نام کردند که به ۶ هزار و ۶۱۰ نفر از آنها سه هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

بهزاد کردلو با بیان اینکه از سال ۹۹ روند ثبت نام در تسهیلات ودیعه مسکن آغاز شد، افزود: طی سال ۹۹ بیش از ۱۳ هزار و ۹۱۶ نفر ثبت نام و چهار هزار و ۸۸ نفر وام ودیعه مسکن را دریافت کردند که مبلغ پرداختی بیش از ۶۱۱ میلیارد و ۸۹۵ میلیون ریال بوده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ هم ۲۲ هزار و ۷۰۹ نفر ثبت نام کردند، اضافه کرد: در این میان سه هزار و ۴۱۷ نفر توانستند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند که مبلغ پرداختی بیش از ۸۵۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بوده است.

کردلو تاکید کرد: پرداخت وام ودیعه مسکن منوط به دارا بودن سه شرط است و متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متأهل یا سرپرست خانوار و در حال حاضر فاقد مالکیت و دارای اجاره‌نامه رسمی و ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات باشند.

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی راه و شهرسازی استان زنجان به تداوم ثبت نام تسهیلات ودیعه مسکن در استان اشاره کرد و گفت: هم استانی ها می‌توانند به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به آدرس http://saman.mrud.ir مراجعه و ثبت نام کنند.

کردلو خاطر نشان کرد: میزان تسهیلات ودیعه مسکن برای متقاضیان واجد شرایط در استان زنجان به حداکثر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت پنج ساله افزایش یافته است و مستاجرینی که از تسهیلات ودیعه مسکن تاکنون استفاده نکردند برای دریافت تسهیلات بانکی مذکور در اولویت هستند.

صف‌های شلوغ وام ودیعه مسکن در بانک‌های زنجان

بانک‌های عامل زنجان در پرداخت تسهیلات مسکن اهتمام کنند

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن در بازار اجاره و شمار اجاره نشینها تاثیر خواهد گذاشت، گفت: بانک های استان نسبت به تسهیلگری بیشتر در پرداخت تسهیلات به پروژه‌های نهضت ملی مسکن اهتمام جدی داشته باشند.

محمد قزوینیان افزود: خوشبختانه استاندار زنجان در راستای رفع مشکلات واحدهای نهضت ملی مسکن با جدیت تمام وارد عمل شده اند.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم جهت تامین اراضی برای متقاضیان واجد شرایط مسکن در استان زنجان با تلاش مضاعف انجام می‌شود، گفت: در خصوص تامین زمین جهت احداث مسکن به متقاضیان نهضت ملی مسکن، دستگاه‌های مربوطه تعامل لازم را مد نظر قرار دهند.

برآیند:

دریافت وام ودیعه مسکن در بانک‌های استان به دلیل اعتبار محدود بانک‌ها و افزایش شمار متقاضیان با صف های شلوغ مواجه شده است.

با توجه به تقارن با ایام جا به جایی و فصل نقل و انتقالات اجاره نشینی لازم است تدبیر لازم در این خصوص اندیشیده شود تا متقاضیان با سرعت بیشتری بتوانند تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha