۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۴
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85481740
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

سرعت کاهش جمعیت در همدان کند شد

همدان-ایرنا- مدیرکل بانوان و خانواده استانداری همدان گفت: سرعت کاهش جمعیت در استان با اجرایی شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و اقدامات حمایتی دولت سیزدهم کند شده است.

فاطمه ستاری نوید روز یکشنبه همزمان با ۳۰ اردیبهشت روز ملی جمعیت با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز همدان به تشریح اهمیت مقوله جمعیت و آخرین وضعیت پیشبرد و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پرداخت و افزود: در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ کاهش جمعیت ثبت شده در همدان ۴.۵ درصد بود که این رقم در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به ۱.۸ درصد کاهش یافت.

وی اظهار کرد: کاهش سرعت جمعیت به معنای خروج از بحران در این حوزه نیست، به طوری که همدان هفتمین استان پیر و سالمند کشور به شمار می رود.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری همدان افزود: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارای ۷۳ ماده است که معتقدم مواد ۲۸ و ۳۱ آن که ناظر بر فعالیت دستگاه های فرهنگی و شهرداری ها در زمینه فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت و حمایت از سازمان های مردم نهاد در این زمینه است، باید بسیار پررنگ دیده شود.

این مسوول با بیان اینکه براساس بررسی ها نزدیک به ۳۵ درصد خانواده ها مسایل اقتصادی را دلیلی بر عدم فرزندآوری مطرح می کنند،افزود: به عنوان نمونه، پنج هزار کارمند در استان همدان داریم که فرزند ندارند.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می دهد باید در زمینه فرهنگ سازی و ذهنیت سازی بیشتر کار کنیم که این مساله جدیت بیشتر دستگاه های فرهنگی، صداوسیما و سایر رسانه ها را می طلبد.

سرعت کاهش جمعیت در همدان کند شد

صف دریافت وام فرزندآوری در همدان ۶-۷ ماه است

وی با بیان اینکه وام فرزندآوری از مشوق های مهم و مورد استقبال خانواده هاست،اظهار کرد: مسوولان عالی کشور از جمله رییس جمهور بر کاهش صف و انتظار دریافت وام فرزندآوری و رساندن آن به یک تا دو ماه تاکید دارند.

دبیر ستاد جوانی جمعیت در استان همدان با بیان اینکه خانواده های مشمول نباید برای دریافت وام فرزندآوری چندین ماه انتظار بکشند،گفت: نشست ها و پیگیری های مختلفی با بانک ها داریم تا مدت زمان انتظار خانواده ها در استان برای دریافت تسهیلات فرزندآوری کاهش یابد.

این مسوول گفت: از ۹ هزار خانواده متقاضی و واجد شرایط برای دریافت زمین قانون فرزندآوری، ۷۵۰ قطعه واگذار شده است که نشان می دهد دستگاه های مسوول از جمله راه و شهرسازی باید در این زمینه جدیت بیشتری به خرج دهد، البته معضل کمبود زمین دولتی در همدان نیز در این مساله دخیل بوده است.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری همدان با بیان اینکه نرخ باروری در کشور ۱.۶ و در همدان ۱.۵۷ درصد است که برای بقای یک نسل کافی نیست،افزود: حداقل نرخ باروری که منجر به ادامه و بقای نسل شود ۲.۲ درصد است که نشان دهنده وضعیت نامطلوب کشور و استان در این حوزه است.

وی با بیان اینکه چهار سال تا بسته شدن پنجره جمعیتی کشور فرصت باقی است و در این مدت کوتاه باید نرخ باروری کشور از وضعیت بحرانی خارج شود،افزود: همه دستگاه ها به ویژه دستگاه ها و نهادهای فرهنگی در این رابطه باید به وظایف خود عمل کنند.

سرعت کاهش جمعیت در همدان کند شد

ضرورت پویش های حمایت از فرزندآوری

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری همدان افزود: اتفاقات زود بازده مانند راه اندازی پویش حل مسکن جوانان، کمک های مالی به مادران دارای فرزند سوم و بیشتر، کمک هزینه پوشاک و شیرخشک نوزادان به شدت در فرزندآوری و رهایی از تله جمعیتی اثرگذار است.

ستاری نوید، وارد فرزند سوم شدن را اولین اولویت ستاد جوانی جمعیت کشور برشمرد و اظهار کرد: وارد فرزند دوم شدن، دارای فرزند اول شدن، جلوگیری از سقط جنین و درمان ناباروری به ترتیب در اولویت ستاد جوانی جمعیت کشور قرار دارد و نیز درمان ناباروری از نظر فرهنگی در دراز مدت اثربخش است.

ستاد ملی جمعیت روز شمار هفته ملی جمعیت را که از ۲۹ اردیبهشت تا چهارم خرداد تعیین شده را به شرح زیر اعلام کرده است: شنبه ۲۹ اردیبهشت: خانواده، هوّیت مادری و جوانی جمعیت یکشنبه ۳۰ اردیبهشت: ایران جوان، گروه های مردمی، همدلی و مودت دوشنبه ۳۱ اردیبهشت: نوآوری، جهاد علمی و جوانی جمعیت سه شنبه ۱ خرداد: ایران جوان، سازمان های پاسخگو و امیدآفرین چهارشنبه ۲ خرداد: جمعیت، سلامت و سبک زندگی اسلامی ایرانی پنجشنبه ۳ خرداد: ایران جوان، رسانه دوستدار خانواده جمعه ۴ خرداد: روستا، جوانی جمعیت و پیشرفت ایران اسلامی‌

به گزارش ایرنا، روز ۳۰ اردیبهشت مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است؛ در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی «جمعیّت» را که براساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha