۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۱۸
کد خبر: 85482182
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قانون جدید شوراهای حل اختلاف امسال اجرایی می‌شود

کرمان - ایرنا - معاون قوه قضاییه و رییس مرکز حل اختلاف کشور درباره مهمترین برنامه‌های قوه قضاییه در سال جدید گفت: امسال یک تحول بزرگ در شوراهای حل اختلاف داریم و قانون جدید این شوراها امسال اجرایی می‌شود.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی روز یکشنبه در همایش استانی صبر رضوی (صلح، بخشایش، رضایت) در رفسنجان استان کرمان افزود: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف پیش بینی شده که در کنار شوراهای حل اختلاف، دادگاه های صلح تشکیل شود و مقرر است در همه استان‌ها این دادگاه های صلح برقرار شوندتا در کنار شوراها مشغول به کار باشند و همزمان مساله صلح و سازش را پیش ببرند.

وی اظهارامیدواری کرد که با استقرار خوب این دادگاه ها در کنار شوراهای حل اختلاف دست به دست هم داده و با کمک خیران و واسطه های خیر بیشتر از گذشته پرونده ها به سازش ختم شود.

معاون قوه قضاییه و رییس مرکز حل اختلاف کشور تصریح کرد: در این قانون صلاحیت های زیادی بیش از گذشته برای دادگاه های صلح پیش بینی شده و حجم زیادی از پرونده ها قرار است به این دادگاه ها ارجاع شود.

حجت الاسلام صادقی اظهارداشت: پیش بینی می شود حدود ۶۰ درصد پرونده های ورودی دادگستری به دادگاه های صلح برود و البته در کنار آنها شوراهای حل اختلاف وجود دارند که برای صلح و سازش در پرونده ها تلاش می کنند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف و افرادی که سال ها در این حوزه تلاش کرده اند به استخدام قوه قضاییه در خواهند آمد گفت: در آیین نامه ۶ قانون جدید شوراهای حل اختلاف که اولویت ها را تعیین کرده، امتیازهای خوبی برای همکاران شورای حل اختلاف پیش بینی شده که امید است بتوانند در رقابتی جوانمردانه با بقیه مشارکت کنند و از این امتیازها هم بهره‌مند شوند.

معاون قوه قضاییه و رییس مرکز حل اختلاف کشور تصریح کرد: نامگذاری ساختمان شوراهای حل اختلاف رفسنجان به نام شهید "علی محمدی پور" از شهدای شاخص این شهرستان، اقدام بسیار مبارکی است که البته تنها نباید به نامگذاری اکتفا کرد بلکه باید به سیره این شهید گرانقدر، شرافت انسانی و مقام احسان نیز توجه کرد.

حجت الاسلام صادقی درباره پیگیری مسائل و مشکلات شوراهای حل اختلاف، مصلحین و داوران شهرستان رفسنجان نیز قول مساعد داد و گفت: مسائلی که بتوانیم در تهران برطرف کنیم را بررسی و اقدام خواهیم کرد.

وی ضمن بیان اینکه در هر استان باید کانون داوران حرفه ای شکل گیرد، گفت: در استان کرمان تعدادی از داوران حرفه ای معرفی شده اند و باید با تصویب اسناسنامه مربوطه، این کانون نیز راه اندازی شود.

وی ادامه داد: داورانی که پیش از این اقداماتی را انجام می داده اند شاید در برخی موارد حرفه ای نبوده اند و گاهی برخی اشتباه های آنها به داوری ضربه زده و موجب امتناع قضات از ارجاع به داوری شده که با ساماندهی اقدامات این حوزه، تلاش شده است کار به صورت حرفه ای دنبال شود و در این زمینه از قضات بازنشسته، وکلای حرفه ای، استادان دانشگاه و غیره استفاده کرده ایم.

معاون قوه قضاییه و رییس مرکز حل اختلاف کشور گفت: ۹۰ درصد کار داوران حرفه ای مبتنی بر شناخت اختلاف و تلاش حرفه ای برای رفع خصومت ها و پیشگیری از تشکیل پرونده های قضایی است و ۱۰ درصد مربوط به ارجاعات قضات هستند.

وی اظهارداشت: پویش های زیادی داشتیم و در هر یک از آنها تعدادی از کسانی که حکم قصاص داشتند نجات یافتند، به طور مثال در پویش به عشق امام رئوف (ع) می بخشم که سال گذشته انجام شد ۴۲۲ نفر از قصاص نجات یافتند که این آمار خوبی است.

قانون جدید شوراهای حل اختلاف امسال اجرایی می‌شود

آزادی هفت هزار مددجو به همت شوراهای حل اختلاف کرمان

رییس کل دادگستری استان کرمان نیز با بیان اینکه تدوین راهکارهای توسعه صلح و سازش، ورودی پرنده ها به دستگاه قضایی را کاهش می دهد گفت: سال گذشته هفت هزار و ۷۰۵ مددجو به همت شوراهای حل اختلاف از زندان های استان آزاد و رضایت اولیای دم در ۲۷ پرونده قصاص جلب شد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی ضمن اشاره به فعالیت ۳۱۷ شعبه شورای حل اختلاف شامل ۱۲۷ شورای رایی، ۱۰۶ شورای صلحی و ۸۴ شورای روستایی در ۳۲ حوزه قضایی استان کرمان ادامه داد: در فعالیت شوراهای حل اختلاف در استان کرمان از مجموع سه میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۵۴ فقره رسیدگی، ۹۷۲ هزار و ۹۴۹ مورد به صلح و سازش انجامیده و درصد پرونده های مصالحه شده به پرونده های قابل صلح و سازش نیز ۴۴ درصد بوده است.

وی به تشکیل ۴۶ هیات صلح در استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: تاکنون برای یک هزار و ۱۸ نفر ابلاغ صلح‌یاری صادر و باید گفت که زمینه آزادی یک هزار و ۶۶۶ زندانی را فراهم و ۲۲ پرونده قصاص نیز به صلح و سازش منتهی شده است.

حمیدی تصریح کرد: طی سال گذشته متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در شوراهای حل اختلاف استان کرمان ۳۰ روز بوده است.

قانون جدید شوراهای حل اختلاف امسال اجرایی می‌شود

امام جمعه رفسنجان نیز گفت: بیش از ۳۵ درصد پرونده وارده به شوراهای حل اختلاف شهرستان به صلح و سازش ختم می شود که جای قدردانی دارد.

معاون قضایی رییس کل دادگستری و معاون توسعه حل اختلاف استان کرمان نیز گفت: برآنیم که جامعه صلح یاران را به حدی برسانیم که در هر خانواده یک صلح یار فعالیت داشته باشد.

رییس دادگستری رفسنجان نیز ضمن تاکید بر اینکه طی روز جاری افتتاح رسمی ساختمان شورای حل اختلاف شهرستان رفسنجان را خواهیم داشت، گفت: احداث این ساختمان کار موثری در شهرستان بوده که در مدت زمان هشت ماه و صرف ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسیده است.

این آیین با حضور اعضای شوراهای حل اختلاف و اعضای هیات های صلح، صلح یاران و طلایه داران صلح استان کرمان در شهرستان رفسنجان برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha