رئیس‌جمهور قزاقستان نقش چین در سیاست جهانی را مهم توصیف کرد

تهران - ایرنا - قاسم ژومارت توکایف رئیس‌جمهوری قزاقستان در دیدار وانگ یی، وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین، بر نقش بسیار مهم دیپلماسی پکن در سیاست جهانی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کازینفورم قاسم ژومارت توکایف روز دوشنبه در دیدار وانگ یی وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین با وی در آستانه تصریح کرد: ابتکارات چین برای دستور کار جهانی کمک قابل توجهی به حفظ صلح و ثبات بین المللی می‌کند.

وی چین را پیشرو در بسیاری از زمینه‌ها از جمله تولید و صادرات کالا، نوآوری فناوری، رشد اقتصادی، سرمایه گذاری بین المللی خواند.

رئیس‌جمهوری قزاقستان همچنین روابط آستانه و پکن در چارچوب سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای و سیکا را بسیار مهم ارزیابی کرد.

رئیس‌جمهور قزاقستان نقش چین در سیاست جهانی را مهم توصیف کرد

قاسم ژومارت توکایف گفت: «قزاقستان شریک قابل اعتماد چین بوده و هست. ما هر کاری که ممکن است انجام می دهیم تا توافقاتی را که قبلاً به دست آمده است، اجرا کنیم».

وانگ یی وزیر خارجه چین نیز در این دیدار، تقویت بیشتر همکاری های دوجانبه در زمینه های تجاری، اقتصادی، انرژی، فرهنگی و بشردوستانه را خواستار شد.

در این گفت‌وگو، رئیس‌جمهوری قزاقستان هماهنگی های لازم برای سفر آتی شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین به آستانه را خاطر نشان کرد ...

وزارت خارجه قزاقستان تقویت مشارکت با پکن را اولویت آستانه خواند

مراد نورتلو
وزیر خارجه قزاقستان نیز در دیدار با وانگ یی همتای چینی خود تقویت مشارکت استراتژیک و دوستی با چین را یکی از اولویت های قزاقستان عنوان کرد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز خاطرنشان کرد که طرف چینی آماده است «همراه با طرف قزاقستان دوستی پایدار را توسعه داده و همکاری های دوجانبه سودمند را ارتقا بخشد.

وی گفت: ما اطمینان داریم که نشست فردای (سه شنبه) شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای به ریاست آستانه قطعاً مثمر ثمر خواهد بود و به ما امکان می‌دهد تا برای نشست آتی سازمان همکاری شانگهای به طور کامل آماده شویم.

وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین که برای یک سفر رسمی در قزاقستان به سر می برد. قرار است وی در نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) که در روزهای ۲۰ تا ۲۱ مه ( ۱ و دوم خرداد) در آستانه برگزار می شود، شرکت کند.

قزاقستان از ۵ ژوئن ۲۰۲۳ تا ژوئن ۲۰۲۴ ریاست سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد. اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای برای ۳ تا ۴ جولای ( ۱۳ و ۱۴ تیر) در آستانه برنامه ریزی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha