نسخه شفابخش برای معضل ناپایداری آب شرب یاسوج

یاسوج- ایرنا- معضل قطعی های مکرر آب آشامیدنی در شهر یاسوج و حومه در استان کهگیلویه و بویراحمد بارها سوژه رسانه ها بوده و به زخم کهنه ای تبدیل شده بود که در دولت سیزدهم نسخه ای شفابخش برای آن پیچیده شده است.

به گزارش ایرنا، تنش آبی در شهرها و روستاهای یاسوج و حومه به معضل اساسی در بهار، تابستان و حتی زمستان مبدل شده است که دولت برای رفع این مشکل گام های بزرگی برداشته شده است.

از سوی دیگر معضل هدررفت و جاری شدن آب شرب در کوچه و خیابان‌ های شهر یاسوج به دلیل شکستگی لوله‌ های شبکه آبرسانی به حکایت تکراری مبدل شده اما در اقدامی موثر نسخه ای شفابخش برای این معضل همیشگی پیچیده است.

طبق گزارش های شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد، روزانه حداقل ۱۰ مورد شکستگی لوله ها و شبکه توزیع آب در شهر یاسوج گزارش می شود و از شکستگی شبکه توزیع و انشعابات به عنوان اصلی‌ترین چالش پیش روی این شرکت آب و فاضلاب سخن به میان می آورند.

آن ها معتقدند که حجم بالای فرسودگی و توپوگرافی یاسوج موجب شده که میزان شکستگی شبکه توزیع آب آشامیدنی در این شهر نسبت به سایر شهرهای کهگیلویه و بویراحمد بیشتر باشد.

برای اصلاح شبکه آب شهرهای استان حرکت جدی آغاز شده است و تنها ۲۲۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه یاسوج و حومه آن از محل اعتبارات سفر اختصاص یافته است.

تنش آبی و هدررفت آب

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸.۵ میلیارد متر مکعب روآناب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می رود.

بنا به اظهارات علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، بیش از ۶۰ درصد آب آشامیدنی در شهرستان بویراحمد به دلیل فرسودگی شبکه‌های توزیع آب و انشعابات غیرمجاز هدر می‌رود.

این مهم نیز بر تنش آبی موجود در یاسوج مرکز استان تاثیر نامطلوبی گذاشته و مردم شهر تنها چند ساعت از روز به آب آشامیدنی دسترسی دارند.

نسخه دولت سیزدهم برای کاهش هدررفت آب یاسوج

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان هدررفت آب یاسوج حدود ۶۰ درصد است که با توجه به وجود درصد بالای فرسودگی در شبکه توزیع آب (حدود ۴۰ درصد) این شهر و بروز شکستگی های متعدد در مناطق و محله های خاص و در نتیجه هدر رفت بالا اصلاح شبکه آب یاسوج در دستور کار قرار گرفته است.

سید علی احمدزاده اظهار داشت: مبلغ برآورد اجرای عملیات اصلاح شبکه آب یاسوج ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: طول شبکه فرسوده ۱۰۸ کیلومتر، جمعیت تحت پوشش ۱۸۲هزار نفر، میزان آب تولیدی سال ۱۴۰۰حدود ۱۰۵.۵ (میلیون مترمکعب در سال) و اعتبار مورد نیاز ۲ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال است.

احمدزاده بیان کرد: طبق برآورد صورت گرفته شده ۲۰۰ کیلومتر از شبکه آب شهر یاسوج نیاز به اصلاح دارد.

انشعابات غیر مجاز دردی که باید درمان شود

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بویراحمد اظهار کرد: امسال شهرستان بویراحمد در یاسوج، مادوان با تنش آبی مواجه است و شرکت آب و فاضلاب نیاز به اعتباراتی دارد تا این دو شهر از آب پایدار برخوردار شوند.

علمدار آرمین افزود: سال گذشته برخی از این مناطق هم اعتراضاتی نسبت به قطع آب داشتند و حفر چند حلقه چاه صورت گرفت.

وی با اشاره به انشعابات غیرمجاز، تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی وجود این انشعاب‌های غیرمجاز است و همزمان با آغاز فصل گرما در شبکه اتصال روستایی مواجه هستیم.

آرمین عنوان کرد: آب شرب برای آبیاری کشاورزی، باغات و صیفی‌جات برداشت می‌شود و به همین دلیل در روستاها با قطعی و تنش آب مواجه می‌شویم بنابراین از ابتدای سال باید جلوی این انشعابات گرفته شود تا در روستاها با تنش آبی مواجه نشویم.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بویراحمد با اشاره به تصفیه‌خانه یاسوج، ادامه داد: این تصفیه‌خانه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه لازم دارد که وارد مدار شود.

وی تصریح کرد: برای رفع تنش آبی منطقه اکبرآباد، تلخسرو و سروک تدابیری اندیشیده شد که شبکه برق اکبرآباد مشکل دارد، در صورت تأمین اعتبار وارد مدار می‌شود و از آب پایداری برخوردار خواهد شد.

طبق آخرین آمارهای شرکت آب و فاضلاب استان، از ۸۰۰ کیلومتر طول شبکه داخلی آب در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، بیش از ۴۰ درصد فرسوده است که نیاز به ترمیم و بهسازی جدی دارد.

قدمت بیش از ۴۰ ساله شبکه توزیع آب و میزان هدر روی بالای آن در شبکه توزیع سبب بروز اخلال در روند آبرسانی به مناطق مختلف شهر یاسوج شده است به طوری که شهروندان این شهر از قطعی آب خانه های خود در مدت زمان یک هفته خبر می دهند.

از مجموع ۸۳ میلیون متر مکعب آب تولیدی در سال تنها ۴۹ میلیون مترمکعب به خانه مشترکان می رسد به عبارت دیگر ۵۷ درصد هدر روی و پرت آب در یاسوج وجود دارد.

شهریاسوج مرکزاستان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۵هزار مشترک آب دارد.

براساس آخرین آمار که در سال ۱۳۹۹ اعلام شده شهر یاسوج ۱۳۹ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha