۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۰
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85488160
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرهنگسازی حلقه مفقوده موتورسواری در زنجان

۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۰
کد خبر: 85488160
فرهنگسازی حلقه مفقوده موتورسواری در زنجان

زنجان - ایرنا - بر اساس اعلام متولیان امر، آمار تصادفات موتورسواران در استان رو به افزایش است و در این میان نبود فرهنگ صحیح موتورسواری همه ساله عده‌ای را به کام مرگ می‌کشد که بخش عمده‌ای از آن به استفاده نکردن از کلاه ایمنی در بین راکبان مربوط است.

به گزارش ایرنا، این روزها به ویژه با پایان یافتن سال تحصیلی و آغاز تعطیلات تابستانی، عده ای از نوجوانان و جوانان برای غنی سازی اوقات فراغت خود به موتورسواری روی می آورند که متاسفانه رعایت نکردن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، حوادث تلخی را رقم می زند و بسیاری از خانواده ها را داغدار عزیزان خود می کند.

به عنوان مثل فروردین امسال ۲ راکب موتورسوار در شهرستان خدابنده بر اثر برخورد ۲ دستگاه موتورسیکلت جان باختند و یک راکب دیگر نیز مصدوم شد.

ویراژ، تک چرخ و حرکت خلاف جهت از جمله تخلفات موسواری است که در خیابان‌های شهر زنجان مشاهده می شود و در بیشتر مواقع مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد می کند.

براساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۱۸ هزار و ۱۹۲ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که ۶۶.۲ درصد آنان در گروه سنی کمتر از ۴۰ سال و در سن جوانی قرار داشته اند.

متاسفانه با وجود تأکیدات بسیار زیاد برای استفاده از کلاه ایمنی، متأسفانه همچنان شاهد هستیم که علت اصلی مرگ موتورسواران ضربه به سر بر اثر استفاده نکردن از کلاه ایمنی است.

فرهنگسازی حلقه مفقوده موتورسواری در زنجان

چهار درصد از مجموع تصادفات کل استان در جاده‌ها مربوط به موتورسواران است

رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه زنجان با بیان اینکه طی سال گذشته چهار درصد از مجموع تصادفات کل استان در جاده‌ها مربوط به موتوسواران بود، گفت: اغلب این تصادفات در خارج از شهر نسبت به داخل شهر منجر به فوت راکبان شده است.

طی سال گذشته چهار درصد از مجموع تصادفات کل استان در جاده‌ها مربوط به موتوسواران بود.سرهنگ مهدی میناخانی با بیان اینکه رعایت ایمنی موتورسیکلت اهمیت بسزایی دارد، افزود: این وسیله نسبت به خودرو از ایمنی کمتری برخوردار است بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه از تصادفات آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این مسوول با بیان اینکه امروزه استفاده از موتورسیکلت به دلیل مزیت های فراوان به ویژه سهولت دسترسی آن بیش از گذشته است، اضافه کرد: هم اکنون کارخانجات کشور نیز موتورسیکلت های متنوعی را تولید می کنند که در مقایسه با خودرو قیمت پایین‌تری دارد.

میناخانی با بیان اینکه رغبت مردم به استفاده از موتورسیکلت بیش از گذشته افزایش یافته و همین مساله موجب بروز تصادفات در جاده ها به ویژه شهرها شده است، ادامه داد: طبق آمارها ۲۰ درصد تصادفات موتورسیکلت سواران در معابر درون شهری رخ می دهد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از وسائلی که در کاهش صدمات هنگام تصادفات نقش اساسی دارد استفاده از کلاه ایمنی است، اظهار داشت: اغلب موتورسواران در هنگام تصادفات از ناحیه سر آسیب می بینند که همین مساله از نبود کلاه ایمنی ناشی می شود.

رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه زنجان با بیان اینکه در بررسی پرونده های پزشکی قانونی نیز صدمات وارده به سر در فوتی های تصادفات موتورسیکلت بیش از گذشته است، گفت: باید برنامه های پیشگیرانه در این خصوص عملیاتی شود که راهداری استان نیز اقدامات خوبی در ارتقای فرهنگ موتورسواری انجام داده است.

وی با بیان اینکه جمعیت راکبان در روستاها بیشتر است و به همین دلیل فرهنگ سازی برای گروه های هدف انجام می شود، گفت: کلاه ایمنی از حدود ۷۵ درصد صدمات سنگین در تصادفات پیشگیری می کند و انتظار داریم شاهد استفاده از این کلاه و رعایت نکات ایمنی توسط کاربران جاده ای باشیم.

فرهنگسازی حلقه مفقوده موتورسواری در زنجان

روند رو به رشد تصادفات موتورسواران در زنجان

رییس پلیس راهور استان زنجان با بیان تصادفات موتورسواران در سطح شهرهای استان رو به افزایش است، ادامه داد: با توجه به ارزان بودن موتورسیکلت نسبت به وسائل نقلیه دیگر و از طرفی نبود ایمنی کافی آن موجب شده که استفاده از آن افزایش یابد.

سرهنگ سید حبیب موسوی با بیان اینکه سالانه تصادفات موتورسیکلت اعم از جرحی و خسارتی در استان افزایشی است، افزود: علاوه بر ایمنی پایین موتورسیکلت متاسفانه موتورسواران از کلاه ایمنی نیز استفاده نمی کنند که این موضوع موجب مرگ مغزی موتورسواران در سوانح و حوادث می شود.

این مسوول با بیان اینکه بیشترین گروه سنی استفاده کننده از این وسلیه در سن زیر ۴۰ قرار دارند، ادامه داد: بیشترین گروه سنی استفاده کننده از موتورسیکلت در شهر زنجان در گروه سنی ۱۶ تا ۲۵ سال هستند.

بیشترین رده سنی استفاده کننده از موتورسیکلت زیر ۴۰ سال هستند.این مسوول به دلایل استفاده نشدن از کلاه ایمنی در بین کاربران اشاره کرد و گفت: هرچند فرهنگسازی لازم از قبیل در اختیار قرار دادن رایگان کلاه ایمنی میان راکبان موتورسیکلت انجام می شود اما متاسفانه بازخورد چندانی از آن مشاهده نمی شود و این موضوع نیازمند فرهنگسازی از سوی رسانه های گروهی و جمعی است.

موسوی با بیان اینکه فرهنگسازی مستمر در استفاده از کلاه ایمنی بسیار تاثیر گذار است، افزود: برای تخلیه هیجانات گروه های هدف راه اندازی پیست استاندارد موتورسواری در شهر زنجان ضروری است که همکاری اداره و رزش و جوانان و شهرداری در این زمینه بسیار راهگشاست.

وی اظهار داشت: خانواده ها به موضوع موتورسواری نوجوانان و جوانان خود نظارت های بیشتری داشته باشند تا از وقوع حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری شود.

رییس پلیس راهور استان زنجان ادامه داد: نظارت خانواده ها بر این موضوع و توصیه به فرزندان برای رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، تاثیر بسزایی در کاهش وقوع حوادث دارد.

وی با بیان اینکه پلیس، برخوردهای لازم را با متخلفان انجام می دهد، اظهار داشت: امسال طرح برخورد با موتورسواران متخلف در سططح استان زنجان تشدید شده است.

موسوی با بیان اینکه در این طرح علاوه بر اعمال قانون، توقیف موتورسیکلت نیز انجام می شود، گفت: این اقدام برابر با ماده ۲۰ قانون جرائم راهنمایی و رانندگی انجام می شود که اگر موتورسیکلتی فاقد کلاه ایمنی باشد، برای بار اول به مدت یک هفته توقیف خواهد شد و در صورت نداشتن گواهینامه به دادگاه ارجاع و در صورت وجود سایر تخلفات، جرایم دیگری اعمال می شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که موتورسواری مدارک لازم را داشته باشد اما از کلاه ایمنی استفاده نکند، وسلیه نقلیه او صرفا برای بار اول به مدت یک هفته و برای بار دوم توقیف خواهد شد.

فرهنگسازی حلقه مفقوده موتورسواری در زنجان

اجرای طرح ارتقای ایمنی موتورسکلیت در سطح استان زنجان

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان با بیان اینکه طرح ارتقای ایمنی راکبان موتورسیکلت، عابران پیاده و دانش آموزان در سطح جاده های استان در حال اجراست، گفت: در این طرح ضمن آموزش مباحث ایمنی و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط کارشناسان اداره کل، لوازم ایمنی از قبیل کلاه ایمنی، دستکش مخصوص زمستانی و کیف کمری شبرنگدار، کیف ابزار و کمک های اولیه، برچسب شبرنگ و همچنین کتابها و بروشورهای آموزشی میان موتورسواران شرکت کننده در طرح توزیع می شود.

اعظم محمدی با بیان اینکه طرح ارتقای ایمنی موتورسواران در سال های گذشته هم در سطح استان به اجرا در آمده است، افزود: استفاده از کلاه ایمنی اهمیت بسزایی در کاهش تصادفات منجر به فوت دارد که همین مساله مهم به کاربران و گروه های هدف گوشزد می شود.

وی با بیان اینکه نبود کلاه ایمنی تا ۷۰ درصد می تواند در هنگام وقوع تصادفات ضربات به سر را افزایش و حتی به مرگ منتهی شود، اظهار داشت: با اجرای طرح ارتقای ایمنی موتورسواران تصادفات منجر به فوت ناشی از ضربات وارده به سر نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

نبود کلاه ایمنی تا ۷۰ درصد می تواند در هنگام وقوع تصادفات ضربات به سر را افزایش دهد و حتی به مرگ منتهی شود.این مسوول با بیان اینکه طرح ارتقای ایمنی موتورسواران با هدف ایجاد حساسیت عمومی درباره سوانح جاده ای موتورسیکلت، ارتقای سطح آگاهی و اصلاح الگوی رفتاری موتورسواران، اشاعه فرهنگ استفاده از تجهیزات ایمنی در میان موتورسواران، کاهش تدریجی نرخ تصادفات موتورسیکلت و تلفات ناشی از آن، افزایش قابلیت دید وسایل نقلیه و موتورسیکلت و کاهش امکان مواجهه موتورسیکلت و وسایل نقلیه تدوین شده است.

وی خاطر نشان کرد: ضربه سر عامل اصلی مرگ موتورسواران است و نهادینه شدن استفاده از کلاه ایمنی می تواند معضلات آن را کاهش دهد.

به گفته محمدی سنگینی کلاه ایمنی از عوامل استفاده نکردن آن در هنگام موتوسواری است و در این میان آگاهی موتورسواران از مزایای آن از وقوع حوادث تلخ جلوگیری می کند.

برآیند:
امروزه شاهد افزایش آمار تصادفات منجر به فوت در میان موتورسواران در داخل شهرها هستیم که بخش عمده آن به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی است.

فرهنگسازی برای استفاده از کلاه ایمنی نقش موثری در کاهش تصادفات منجر به فوت در میان راکبان موتورسیکلت دارد البته خانواده ها نیز باید نظارت خود را بر رفتار فرزندان خود در هنگام استفاده از موتورسیکلت افزایش دهند تا از حوادث تلخ و ناخوشایند جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha