۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۷
کد خبر: 85488487
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ساماندهی نقش رستم باستانی اجرایی شد

۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۷
کد خبر: 85488487
ساماندهی نقش رستم باستانی اجرایی شد

شیراز - ایرنا - مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: طرح ساماندهی محوطه تاریخی نقش رستم با هدف ساماندهی و ایمن‌سازی این محوطه تاریخی اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا عسکری چاوردی روز شنبه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در این طرح تعریف مسیرهای ایمن بازدید از محوطه، زیباسازی و بهسازی فضا و مرمت و مطالعات باستانشناسی در دستورکار قرار دارد.

وی افزود: مسیرهای گردشگری این محوطه باستانی شامل بازدید از آرامگاه‌ها، نقش برجسته‌ها و کعبه زرتشت تغییر کرده و برای آن مسیرهای ایمن تعریف شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد: در حال حاضر تابلوهای راهنما طراحی و اجراشده ، مبلمان این سایت گردشگری تعمیر و نوسازی شده و تعمیر آلاچیق‌های سایت نیز آغاز شده است.

عسکری چاوردی اضافه کرد: محوطه باستانی نقش رستم از علف‌های هرز پاکسازی و برای متوقف شدن رشد این علف‌های سم‌پاشی انجام شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید برنامه ساماندهی نقش رستم همراه با مرمت و مطالعات باستان‌شناسی و زمین‌شناسی در محوطه همچنان ادامه دارد.

ساماندهی نقش رستم باستانی اجرایی شد

سند مکتوب ایران باستان، نقش برجسته در نقش رستم فارس

وی یادآور شد: نقش رستم یکی از محوطه‌های باستانی در شهرستان مرودشت فارس است که مجموعه آرامگاهی هخامنشی همراه با بنایی معروف به کعبه زرتشت در مکان معروف به نقش رستم در فاصله ۶ کیلومتری شمال غربی تختگاه تخت جمشید ساخته‌شده و از این منظر که بخش مهمی از تاریخ معنوی ایران را روایت می‌کند و ۲ سند نوستاری تاریخ ایران در آنجا نقش شده، بسیار مهم است.

عسکری ادامه داد: سند نخست که به زبان‌های پارسی باستانی، بابلی و ایلامی نقش شده، جغرافیای تاریخی ایران در دوره هخامنشی را بیان می‌کند که محدوده قلمرو ایران کجاست و کدام سرزمین‌ها جزئی از ایران هستند و سند تاریخی دیگر مربوط به ۵۰۰ سال بعد از هخامنشیان است که بر روی بنای کعبه زرتشت به خط های یونانی ، پهلوی اشکانی و ساسانی نوشته شده و به نوعی سند مالکیت ایران در دوره ساسانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha