استاد دانشگاه: ازدواج و فرزندآوری دیرهنگام مهمترین دلیل ناباروری است

مشهد-ایرنا-پزشک متخصص زنان و زایمان و عضو هیات علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افزایش سن زوجین و به خصوص زنان مهمترین دلیل ناباروری است که نتیجه ازدواج دیرهنگام و در مواردی به تأخیر انداختن فرزندآوری به دلایل مختلف بوده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر ملیحه محمودی‌نیا افزود: سن زنان مهمترین دلیل در بارداری موفق است، بدین معنی که هر چه سن زن از ۳۵ سال بالاتر می‌رود، احتمال بارداری و بارداری ایمن کاهش می‌یابد و گرچه در مورد مردان هم این موضوع صدق می‌کند.

وی ادامه داد: شیوع ناباروری در جامعه ما بیشتر از میانگین جهانی است که با بهره گیری از علم روز دنیا برای افزایش باروری در زوجین تلاش هایی در حال انجام است.

این متخصص زنان و زایمان خاطر نشان کرد: به تازگی تزریق سلول‌های بنیادی در تخمدان و یا رحم در برخی مراکز دنیا به صورت پژوهشی شروع شده که این طرح در قالب پایان نامه دستیاری تخصص زنان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: همچنین داروهای مختلفی از جمله «کلروکین، ایمنوگلوبین داخل وریدی، اینترالیپید و تزریق PRP» در بیمارانی که آی.وی.اف (IVf) ناموفق داشته‌اند مورد ارزیابی قرار گرفته که بعضی از این مطالعات پایان یافته و برخی دیگر هنوز در حال انجام است.

محمودی نیا گفت: امروزه با پیشرفت علم و روش‌های درمانی، راه‌های زیادی برای درمان ناباروری وجود دارد که می‌تواند به رفع مشکل زوج‌های نابارور کمک کند و در این خصوص روش‌های درمانی مختلفی برای درمان ناباروری وجود دارد که پزشک متخصص با توجه به شرایط زوج از جمله سن، بیماری‌های زمینه‌‍ای و دلیل ناباروری مناسب‌ترین آن را به زوج پیشنهاد می‌دهد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۸ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha