دسترنج هنرمندان قزوینی در جستجوی بازار فروش

قزوین - ایرنا - رییس انجمن صنایع دستی اتاق بازرگانی قزوین در گفت و گو با ایرنا گفت: ۱۱ رشته صنایع دستی در این استان با تولید انواع محصولات نفیس و ارزنده‌ با مشکلات صادراتی و نبود بازار فروش در داخل و خارج از کشور دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان قزوین حدود هفت هزار صنعتگر صنایع دستی دارد که فعالیت‌هایی از قبیل مسگری، گره چینی، جاجیم، بافتنی‌های سنتی، آینه کاری، سرمه دوزی، پن بافی، پاپیه ماشه و موج بافی انجام می‌دهند.

کارشناسان، بالا بودن قیمت مواد اولیه، وجود کالاهای مشابه خارجی، تولید صنایع بی کیفیت، آشنا نبودن به بازارهای هدف و تبلیغات ضعیف برای صنایع دستی در خارج، وجود قوانین دست و پاگیر بانکی و گمرکی، پی نبردن به ظرفیت های فراوان اشتغالزایی و ارزآوری از سوی قانونگذاران را از جمله مشکلات موجود در عرصه صنایع دستی می دانند که حالا انجمن صنایع دستی اتاق بازرگانی در قزوین می خواهد برای رفع مشکلات و مسایل این محصولات وارد عمل شود.

در همین خصوص خبرنگار ایرنا مرکز قزوین با محبوبه منفرد، رییس انجمن صنایع دستی اتاق بازرگانی استان قزوین در خصوص صنایع دستی و مشکلات پیش روی هنرمندان به گفت و گو نشست.

ایرنا. انجمن صنایع دستی اتاق بازرگانی استان قزوین چگونه و چرا تاسیس شد؟

هنرمندان صنایع دستی و تمام کسانی که مجوز فعالیت این حوزه را از سازمان میراث فرهنگی استان دریافت کرده‌اند، با عضویت در مجموعه ای تحت عنوان انجمن صنایع دستی اتاق بازرگانی، آموزش هایی را برای ارتقا سطح توانمندی، فروش و نمادسازی خود می بینند تا بتوانند در بازارهای خارجی محصولات خود به فروش برسانند.

حدود هشت سال است که انجمن صنایع دستی اتاق بازرگانی تاسیس شده و برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی از برنامه‌های مهم این انجمن محسوب می شود؛ این انجمن تصمیم دارد با حضور در نمایشگاه اربیل عراق محصولات صادرات محور هنرمندان از جمله چرم، تراش شیشه، نقاشی پشت شیشه، منبت، گره چینی، خط، فرش، گلیم و محصولاتی مثل رودوزی های سنتی، ترمه، جواهدوزی، عسل، شیرینی های سنتی، باقلوا، عرقیجات و سبزیجات خشک را به بازارهای جهانی معرفی کند.

دسترنج هنرمندان قزوینی در جستجوی بازار فروش

ایرنا. این انجمن برای سال جاری چه برنامه مهمی را در دستور کار خود دارد؟

در تلاش هستیم تا انجمن ملی صادرکنندگان صنایع دستی از طریق اتاق بازرگانی ایران تشکیل شود و با کسب یک کرسی در مجلس شورای اسلامی از حقوق هنرمندان صنایع دستی چه در حوزه مشکلات بیمه‌ای، تامین مواد اولیه، حضور در بازارهای بین المللی و صادرات و فروش و معرفی محصولات دفاع کنیم.

انجمن صنایع دستی اتاق قزوین جزو نخستین انجمن‌های ثبت شده در اتاق بازرگانی کشور و جزو متصدیان تشکیل انجمن ملی صنایع دستی محسوب می‌شود که با هدف صادرات محور کردن صنایع دستی تصمیم دارد استان را به پایلوت برگزاری نمایشگاه های بین المللی در کشورهای همسایه تبدیل کند.

انجمن صنایع دستی اتاق قزوین جزو نخستین انجمن‌های ثبت شده در اتاق بازرگانی کشور و جزو متصدیان تشکیل انجمن ملی صنایع دستی محسوب می‌شود.

کشورهای هدف برگزاری نمایشگاه شامل قزاقستان، چین، آذربایجان، عمارات و عمان است که با تحقق این مهم در رشد صادرات، افزایش ارزآوری و انتقال فرهنگ و هنر ایرانی گام موثری برداشته می‌شود.

ایرنا. در حال حاضر عمده صنایع دستی استان قزوین در چه رشته هایی هستند؟

هم اکنون رشته‌هایی که بیشتری فعالیت را در صنایع دستی استان دارند، تراش شیشه، طلاکاری، نقاشی پشت شیشه، چرم، سفال و سرامیک، رودوزی‌های سنتی، فرش و گلیم بافی است که باید حمایت‌های بیشتری از سمت مسوولان صورت گیرد تا هنرمندان بتوانند با افزایش تولید و فعالیت‌های خودشان وارد بازار خارجی شده و پاسخگوی مشتری‌های صادراتی باشند.

ایرنا. آیا روستایی به عنوان روستای ملی صنایع دستی در استان قزوین معرفی شده است؟

روستای اندج واقع در رودبار الموت شرقی قزوین به عنوان روستای ملی صنایع دستی در هنر گلیم بافی انتخاب و معرفی شده و گلیم اندج یکی از صنایع دستی خاص الموت محسوب می‌شود، از ویژگی‌های منحصر به فرد آن طراحی بدون نقشه، رنگ و طرح خاص است، به گونه‌ای که هر بافنده به صورت ذهنی گلیم را طراحی می‌کند.

دسترنج هنرمندان قزوینی در جستجوی بازار فروش

ایرنا. هم اکنون درآمدزایی و اشتغال از طریق صنایع دستی در چه وضعیتی قرار دارد؟

بعد از دوره شیوع کرونا بازار صنایع دستی و فروش آن بسیار سست شد و هنرمندان صنایع دستی در زمینه فروش محصولات خود دچار مشکل شدند که با تشکیل انجمن صنایع دستی اتاق بازرگانی و سمینارهای آموزشی به دوستان آموزش داده شد تا محصولات تولیدی خود را براساس طراحی‌های نو، مطابق با درخواست بازار جهانی و با توجه به سبک‌های جدید و کاربردی بودن بتوانند فروش خود را توسعه دهند.

ایرنا. چند نمایشگاه صنایع دستی طی سال گذشته در سطح ملی و استانی برگزار شد؟

سال گذشته حدود ۳۵ نمایشگاه ملی، بین المللی و استانی از جمله نمایشگاه گردشگری، شب یلدا، نوروزی و فروش عیدانه، نمایشگاه هایی در کاخ چهل ستون و چندین نمایشگاه صنایع دستی در سطح استان قزوین و سایر استان‌های کشور برای توسعه بازار فروش محصولات صنایع دستی برگزار شد.

ایرنا. تامین مواد اولیه صنایع دستی برای هنرمندان به چه صورتی است؟

هنرمندان مواد اولیه صنایع دستی را به صورت خرده فروشی و با قیمت بالا تهیه می کنند که سعی داریم با تشکیل کمیسیون هایی که در زیر مجموعه انجمن صنایع دستی تشکیل خواهیم داد، به صورت گروهی بتوانیم برنامه ریزی کنیم تا متقاضیان مواد اولیه خود را به صورت عمده و با قیمت ارزان تری به دست آورند.

ایرنا. در خصوص مشکلات هنرمندان صنایع دستی نیز توضیحاتی بفرمایید؟

هنرمندان صنایع دستی هم اکنون در خصوص بیمه و موضوعات مربوط به فروش محصولات صنایع دستی مشکلاتی دارند که باید بیش از پیش مورد توجه مسوولات قرار گیرد.

رهاورد:

در حالی که امروزه صنایع دستی در جهان به منبع عظیم اقتصادی تبدیل می شود ولی متاسفانه هنوز جایگاه خود را در بازار فروش پیدا نکرده است، به گونه ای که صنعتگران استان دستیابی به بازارهای داخلی و خارجی را شاید دور از دسترس می دانند که باید مسوولان با برطرف کردن ضعف بازاریابی جایگاه این میراث ارزشمند فرهنگی را ارتقا بخشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha