شهر سلامت شیراز در تکاپوی جذب سرمایه؛ از استقرار اداره گمرک تا دعوت از متقاضیان

شیراز-ایرنا-شهر بین‌المللی سلامت شیراز که به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ در حال ساخت استان فارس محسوب می‌شود اخیرا میزبان مدیرکل گمرکات بود و در این بازدید ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این مجموعه مقرر شد اداره گمرک شهر سلامت در آینده‌ای نزدیک در این مکان مستقر شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تأسیس شهر سلامت شیراز با هدف تقویت مبادلات و ارتباطات با سایر کشورها به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس در دستورکار است؛ اقدامی که افزون بر ارتقای نظام کالبدی فعالیتی و اقتصادی شهر شیراز و استان فارس می‌تواند به عنوان یکی از منابع درآمدی به تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور کمک کند.

پروژه شهر سلامت شیراز که در بزرگراه شیراز - سپیدان در فاصله هشت کیلومتری شیراز در منطقه ای نزدیک به روستای کلستان با وسعت ۹۶۴ هکتار واقع شده قرار است در آینده به عنوان یکی از قطب‌های درمانی و گردشگری سلامت در منطقه و خاورمیانه باشد و با ارائه خدمات متنوع گردشگری سلامت موجب جذب گردشگران سلامت و سرمایه‌های داخلی و بین المللی شود.

کاربری‌های موجود در شهر سلامت شیراز

مجتمع بیمارستانی، کلینیک و پاراکلینیک، خدمات مراقبتی، سرای بازنشستگی، باغ شفابخش، فضاهای فرهنگی، تفریحی و تندرستی، اسکان موقت، هتل و مهمانسرا، خدمات اداری، تجاری و بازرگانی، پارک علم و فناوری سلامت، باغ تحقیقات گیاهان دارو، فضاهای آموزشی و پژوهشی، لجستیک و انبارداری از کاربری‌های موجود در شهر سلامت شیراز به شمار می‌رود.

ایجاد شهر سلامت شیراز از تصویب تا اجرا

تصویب ایجاد شهر سلامت شیراز با هدف ارتقا و استفاده از پتانسیل‌های درمانی این شهر و تبدیل آن به قطب توریسم درمانی کشور یکی از مصوبات سال‌های گذشته بود اما مسئولان برای تحقق این هدف از همان ابتدا با مشکلات بسیاری مواجه شدند؛ با این حال پروژه ساخت شهر سلامت شیراز که با مساحت ۹۹۲هکتار و با امکاناتی همانند بیمارستان، کلینیک‌های تخصصی، مراکز جراحی، مراکز توانبخشی، آب درمانی و مراکز رفاهی در ۲۱ کیلومتری اراضی شمال غربی شیراز و در جنوب جاده شیراز به سپیدان واقع شده، در دولت سیزدهم به صورت جدی در دستور کار مسئولان استان قرار گرفت و در طول این مدت اقدامات قابل توجهی برای پیشبرد این پروژه انجام شد.

مذاکره با سرمایه‌گذار قطری

با توجه به زمان بر شدن جذب سرمایه‌گذار در شهر سلامت و در پی تلاش‌های استاندار فارس در مسیر رفع موانع زیرساختی این شهر، جذب سرمایه گذار شهر سلامت به قرارگاه جهادی سرمایه‌گذاری کوثر واگذار شد و در نهایت در روزهای نخست تیرماه ۱۴۰۲ معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار برای ساخت هتل بیمارستان در شهر سلامت شیراز با یک سرمایه‌گذار قطری مذاکره کرد و در پی آن بازدید این سرمایه‌گذار از شهر سلامت، ملاقات با استاندار فارس، ملاقات با معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیران و کارشناسان سرمایه‌گذاری خارجی قرارگاه جهادی سرمایه‌گذاری کوثر صورت گرفت.

شهر سلامت شیراز در تکاپوی جذب سرمایه؛ از استقرار اداره گمرک تا دعوت از متقاضیان

فرصت یک ماه استاندار فارس برای جذب سرمایه‌گذار بیشتر

استاندار فارس نیز که از ابتدای مسئولیت خود در دولت سیزدهم تحقق ایده شهر سلامت شیراز را پیگیری کرده است، ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ در جلسه بررسی روند پروژه شهر سلامت اعلام کرد: این پروژه می‌تواند قسمت قابل توجهی از مشکل بیکاری را در استان حل کند.

محمدهادی ایمانیه در این جلسه گفت: ایجاد پروژه‌های مختلف شامل کارخانه تولید دارو، چندین کلینیک، منازل مسکونی، بیمارستان و مجتمع فرهنگی از جمله ظرفیت‌های تعریف شده در این پروژه بزرگ است.

استاندار فارس پس از بررسی جوانب مختلف پروژه شهر سلامت به مدیر عامل این مجموعه فرصتی یک ماهه‌ داد تا سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذران جدیدی را برای اجرای جدی‌تر آن پیدا کند.

روز چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ بود که معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری ضمن بازدید از این مجموعه بین‌المللی، اعلام کرد: یکی از مشکلات اساسی در راه‌اندازی شهر سلامت مسیرهای دسترسی به ویژه محور شمال ‌غرب و گویم است و استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران خرد و منابع سرگردان بانکی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بورس و فرابورس، اخذ تسهیلات و جذب سرمایه‌گذاران دارای سابقه مثبت از راهکارهای توسعه گردشگری سلامت و تکمیل پروژه شهر سلامت است.


نوید عملیات اجرایی فاز یک شهر بین‌المللی سلامت

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز و نائب رئیس هیات مدیره شرکت شهرسلامت شیراز نیز روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ در توضیح این کلان پروژه گفت: وسعت فاز یک شهر بین المللی سلامت شیراز ۱۰۰ هکتار است و در مدت ۲۴ ماه توسط شرکت سد و عمران پارس گستر به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته سعید مصفا این ظرفیت‌ها محیطی امن و شاد را برای گردشگران خارجی و داخلی فراهم خواهد آورد و همچنین بستر مناسبی برای سرمایه گذاری خواهد بود.

او همچنین نوید عملیات اجرایی فاز یک شهر بین المللی سلامت شیراز با اعتباری افزون بر یک هزار و ۱۰۰میلیارد تومان را همزمان با نیمه شعبان داد.

آغاز عملیات اجرایی توسعه زیرساخت‌های فاز اول

طولی نکشید که این وعده تحقق یافت و این ابر پروژه فارس همزمان با سالروز میلاد منجی عالم بشریت(عج) بر مدار سازندگی قرار گرفت و عملیات اجرایی توسعه زیر ساخت‌های نخستین فاز آن در آیینی با حضور مسئولان ارشد استان فارس آغاز شد.

شهر سلامت شیراز که با هدف تبدیل شدن به یکی از قطب‌های درمانی و گردشگری سلامت در منطقه و خاورمیانه در حال ساخت است در مهرماه سال ۱۴۰۲ پذیرای شماری از مسئولان و هیأت دولت بود و در این بازدید مقرر شد تدابیر لازم برای رفع موانع ساخت و تسریع عملیات احداث اتخاذ شود.

مصوبات این پروژه در سفر رییس‌جمهور

در واقع در سفر رییس‌جمهور و هیأت دولت به استان فارس چند مصوبه به این پروژه اختصاص یافت.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه اقتصادی در این سفر در خصوص این مصوبات گفت: عمده مصوبات سفر به شهر بین‌المللی سلامت شیراز که جزئی از منطقه ویژه اقتصادی شیراز است ارتباط دارد و طی جلسه‌ای که با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در منطقه ویژه اقتصادی شیراز انجام گرفت؛ مقرر شد از محل سهم دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان یکی از سهام دارهای شهر سلامت‌شیراز مبلغی بالغ بر۴۰۰ میلیارد تومان از محل مولدسازی دارائی‌های دانشگاه علوم پزشکی به این پروژه اختصاص یابد.

بازدید استاندار از شهر سلامت

شهر بین‌المللی سلامت شیراز آبان‌ماه ۱۴۰۲ نیز میزبان استاندار فارس بود و در این بازدید مقرر شد که زیرساخت‌های لازم تا نیمه اول سال ۱۴۰۴فراهم شود؛ طبق تصمیمات اتخاذ شده در آن مقطع زمانی این شرایط فراهم شد تا گروه‌های پزشکی‌ و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال حوزه سلامت با انعقاد تفاهم‌نامه‌های اولیه، زمین مورد نیاز خود را در این منطقه تأمین کنند.

شهر سلامت شیراز در تکاپوی جذب سرمایه؛ از استقرار اداره گمرک تا دعوت از متقاضیان

شهر بین‌المللی سلامت شیراز میزبان مدیرکل گمرکات فارس

اخیراً نیز مدیر کل گمرکات فارس با هدف استقرار دفتر اداره گمرک در شهر بین المللی سلامت از این مجموعه بازدید کرده و با مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز و شهر بین المللی سلامت شیراز به بررسی راهکارها برای تحقق این امر پرداخته است.

مدیرکل گمرکات استان فارس که معتقد است نبود اداره گمرک در مناطق ویژه جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌کند، در این بازدید گفت: وجود اداره کل گمرکات در شهر بین‌المللی سلامت شیراز می‌تواند روند ترخیص تجهیزات و مواد اولیه را تسریع ببخشد؛ از این رو اداره کل گمرکات فارس به صورت تمام قد از تلاش‌ها و فعالیت‌ها در شهر سلامت شیراز حمایت می‌کند.

ایوب زارعی افزود: جذب سرمایه‌گذاری خارجی، دسترسی به بازارهای منطقه‌ای بین‌المللی و افزایش درآمد برای دولت و ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری از فلسفه ذاتی تشکیل مناطق ویژه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: طی بازدیدی که از شهر بین‌المللی سلامت شیراز انجام دادیم بی شک این منطقه از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و بهره‌برداری این مجموعه در منطقه خاورمیانه و جهان حرف برای گفتن دارد.

زارعی یادآور شد: قطعا گمرک جمهوری اسلامی ایران بر اساس وظایف ذاتی در کنار تمام مناطق ویژه اقتصادی و سلامت قرار دارد و حمایت همه جانبه خود را از این مناطق دریغ نخواهد کرد.

نگاه حمایتگر اداره‌کل گمرکات از فعالیت‌ها در شهر سلامت شیراز

مدیرکل گمرکات استان فارس اضافه کرد: نگاه اداره کل گمرکات فارس به منطقه ویژه اقتصادی شیراز و شهر بین‌المللی سلامت حمایت‌گرانه است و این اداره کل همواره حمایت‌های همه جانبه خود را در بعد نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و نیرو انسانی از این ۲ منطقه ارزشمند دریغ نخواهد کرد.

وی با دعوت از افراد و سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در شهر بین‌المللی سلامت شیراز افزود: از تمام افراد فعال در حوزه سلامت و درمان و سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم که با خیالی آسوده اقدام به سرمایه‌گذاری در شهر بین‌المللی سلامت شیراز کنند.

به گفته زارعی استقرار اداره گمرک در منطقه ویژه سلامت شیراز نیازمند یک سری الزامات و شرایط و پیگیری‌های اداری است که در صورت مهیا بودن شرایط، اداره‌کل گمرکات در کوتاه‌ترین زمان در شهر بین‌المللی سلامت شیراز مستقر می‌شود تا سرمایه‌گذاران با خیالی آسوده اقدام به سرمایه‌گذاری در این منطقه کنند.

مزایای سرمایه‌گذاری در شهر سلامت شیراز

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز نیز در این بازدید گفت: شهر بین المللی سلامت شیراز سایت دوم منطقه ویژه اقتصادی شیراز به شمار می رود، این مجموعه در زمینی به مساحت هزار هکتار واقع شده است که عملیات عمرانی فاز نخست این منطقه در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار آغاز شده است.

سعید مصفا که معتقد است شهر سلامت خدمات ویژه‌ای به جامعه سلامت و درمان ارائه می‌دهد، گفت: خوش آب و هوا بودن، ارزان بودن قیمت زمین و صدور مجوزها توسط منطقه ویژه اقتصادی شیراز از مزایای سرمایه‌گذاری در شهر بین‌المللی سلامت شیراز است.

وی اضافه کرد: وجود معافیت‌های مالیاتی و گمرکی جهت واردات تجهیزات پزشکی و درمانی، معاف بودن از پرداخت حقوق و عوارض از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در شهر بین‌المللی سلامت شیراز محسوب می‌شود.

او از آماده شدن طرح جامع فاز نخست شهر سلامت شیراز در کارگروه‌های تخصصی خبر داد و افزود: طرح جامع فاز نخست شهر سلامت شیراز به تصویب رسیده و نخستین نامه واگذاری اراضی به متقاضیان و سرمایه‌گذاران از طریق دفتر ریاست جمهوری به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی ابلاغ شده است.

به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز پروانه بهره‌برداری فاز نخست شهر سلامت تا روزهای آینده توسط دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی صادر و عملیات واگذاری زمین‌های این منطقه در آینده‌ای نه چندان دور انجام خواهد شد.

مصفا ادامه داد: بی شک استقرار و احداث ساختمان گمرک در این منطقه روند سرمایه‌گذاری در این منطقه را تسریع می‌بخشد و سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان حوزه سلامت می‌توانند با خیال آسوده اقدام به سرمایه‌گذاری در این منطقه خوش آب و هوا کنند.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز گفت: سرمایه‌گذاران زیادی جهت انجام سرمایه‌گذاری و احداث پروژه ها به ما مراجعه می‌کنند و در حال حاضر روند احداث بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابی شرکت نفت در شهر سلامت شیراز آغاز شده و راه اندازی بیمارستان ۱۲۰ تخت خوابی سرطان هم وارد مرحله اجرا خواهد شد.

مصفا درباره مزایای استقرار اداره گمرکات در این منطقه گفت: قطعا استقرار اداره کل گمرکات در منطقه ویژه سلامت باعث تسهیل در امور سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این منطقه می‌شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز افزود: ورود آزاد بدون حقوق گمرکی ماشین آلات تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، مواد اولیه داروئی، تجهیزات رفاهی و تجهییزات بیمارستانی از مزایای ارزشمند حضور اداره کل گمرکات در منطقه ویژه سلامت به شمار می‌رود.

شهر سلامت شیراز در آینده‌ای نزدیک می‌تواند پذیرای سرمایه‌گذاران و پزشکان از سراسر کشور باشد و زمینه مناسبی را برای جذب پزشکان از مناطق مختلف کشور فراهم کند، لذا نیاز است اقدامات لازم برای اجرایی شدن هر چه سریعتر عملیات احداث شهر سلامت در اولویت مسئولان قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha