فیلم | دعای خیر مراجعان مراکز درمانی اردبیل‌ برای خدمتی که ماندگار شد

اردبیل- ایرنا- رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال، گامی مهم در ارتقای سلامت عمومی محسوب می‌شود که علاوه بر آثار مثبت کوتاه و بلندمدت در جامعه، رضایت مردم و دعای خیر آنها را درباره بانیان این طرح اساسی به دنبال داشته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، اجرای طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال که از اوایل سال جاری در استان اردبیل کلید خورده، آرامش و اطمینان خاطری برای خانواده‌های کم‌بضاعتی محسوب می‌شود که با فارغ شدن از دغدغه هزینه درمان، دیگر تنها نگران مداوا و درمان فرزند خود هستند.

این روزها مشاهده چهره خندان خانواده‌هایی که همراه فرزند خردسال ترخیص شده خود مراکز درمانی استان را ترک می‌کنند، چنان پرتکرار شده است که تا چند وقت پیش، در تقلای نحوه پرداخت هزینه فرزند بستری و درمان شده خود بودند و این هزینه‌ها بار خاطری بر دوش پررنج آنها بود.

اجرای این طرح و عدم دریافت هزینه بستری و درمان حتی با تعجب تعدادی از والدین کودکان زیر هفت سال مواجه شده به نحوی که به گفته مدیران مراکز درمانی استان، تعدادی از آنها به انحای مختلف قدرشناسی خود را نشان داده و مراتب سپاس خود را به مدیریت و عوامل خادم مردم در این مراکز اعلام کرده‌اند.

فیلم/ دعای خیر مراجعان مراکز درمانی اردبیل‌ برای خدمتی که ماندگار شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، این طرح را اقدامی ارزشمند و پایه‌ای در حفظ و ارتقای سلامت عمومی جامعه دانست و گفت: خانواده‌هایی که بضاعت مالی آنچنانی نداشتند، پیش از این به علت هزینه درمانی، به موقع برای مداوای کودکان خود اقدام نمی‌کردند و همین امر سبب بروز عوارض جبران‌ناپذیر می‌شد.

دکتر رامین نسیمی دوست بیان کرد: اجرای طرح ویزیت و درمان رایگان کودکان زیر هفت سال که با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اوایل سال جاری در استان اردبیل آغاز شده، نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: کودکانی که در سنین پایین دچار عوارض می‌شوند، در بزرگسالی هزینه‌های بیشتری بر دوش خانواده و بخش درمان و سلامت کشور تحمیل می‌کنند و بر این اساس، اجرای این طرح از این هزینه‌ها و رنج‌ها کاسته و اقدامی موثر و ارزشمند محسوب می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با بیان این که در اجرای این طرح، به جز داروهای درمان سرپایی، همه هزینه‌های درمانی و بستری کودکان زیر هفت سال بر عهده دولت و به صورت رایگان بوده و بیماران مبلغی پرداخت نمی‌کنند، افزود: این طرح در روزهای اولیه اجرا با استقبال شهروندان مواجه شده و رضایت عمومی مراجعان از خدمات کم‌نظیر دولت را در پی داشته است.

وی با اشاره به مراجعه روزانه ۶۰۰ تا ۶۵۰ بیمار زیر ۱۴ سال کودک برای دریافت خدمات بهداشت و درمانی به مراکز بهداشت و درمان استان اردبیل گفت: بالای ۸۰ درصد این مراجعان کودکان زیر هفت سال هستند که اکنون خدمات درمانی رایگان دریافت می‌کنند.

دکتر نسیمی دوست خواستار ادامه اجرای این طرح شد و افزود: با اجرای این طرح، ایران اسلامی جزو معدود کشورهای جهان محسوب می‌شود که سیستم درمانی آیده‌آلی برای کودکان دارد و با این کار عوارض و پیامدهای برخی نارسایی‌های درمانی در جامعه نیز حذف و رفع خواهد شد.

فیلم/ دعای خیر مراجعان مراکز درمانی اردبیل‌ برای خدمتی که ماندگار شد

رییس مرکز آموزشی و درمانی بوعلی اردبیل نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: اجرای این طرح به صورت رایگان به دنبال حمایت دولت از درمان بیماران صعب‌العلاج گامی مهم در راستای سلامت جامعه بود که خوشبختانه به بسته خدماتی دولت اضافه شد و یادگار ارزشمند دولت شهید رئیسی محسوب می‌شود.

دکتر منوچهر براک بیان کرد: اجرای این طرح موجب می‌شود که خانواده‌ها دیگر دغدغه هزینه درمان نداشته باشند و به موقع برای درمان کودکان خود اقدام کنند و عارضه‌ای از دوران کودکی یک فرد به دوره بزرگسالی وی منتقل نشود.

وی اجرای این طرح را در تشخیص و درمان به موقع برخی بیماری‌ها بیار مهم خواند و بیان کرد: با اجرای این طرح، هر گونه رابطه مالی بین بیمار و سیستم درمان حذف شده و دغدغه هزینه درمان کاملا برچیده شده است.

رییس مرکز آموزشی و درمانی بوعلی اردبیل اجرای این طرح را همچنین در راستای سیاست افزایش جمعیتی کشور دانست و اظهار کرد: خانواده‌هایی که به علت هزینه درمان در فرزندآوری تعلل داشتند، با اجرای این طرح دیگر دغدغه نخواهند داشت و نگران هزینه درمان احتمالی فرزندان خود نخواهند بود.

وی ۸۰ درصد مراجعان مرکز درمانی آموزشی بوعلی اردبیل را کودکان زیر هفت سال و تحت پوشش این طرح عنوان کرد و ادامه داد: پیش از این نیز شمار مراجعان این مرکز زیاد بود ولی با اجرای رایگان این طرح، معطلی بیمار و مشغله مدیریت این مرکز هم کم شده و کار درمان مراجعان با فراغ بیشتر انجام می‌شود.

دکتر براک با اشاره به تعجب بسیاری از مراجعان در خصوص رایگان شدن هزینه درمان کودکان بیمار خود گفت: بسیاری از مراجعان قدرشناس هستند و تقدیر و سپاس خود را پس از اجرای این طرح به اشکال مختلف به عوامل و کارکنان و مدیریت مرکز اعلام می‌کنند.

وی همت دولت در اجرای طرح رایگان شدن هزینه درمان کودکان زیر هفت سال را ستودنی خواند و افزود: با اجرای این طرح تمام خدمات درمانی عفونی، داخلی، غدد، اعصاب و روان، شیمی‌درمانی و حتی خدمات جراحی با کیفیت به مراجعان ارائه می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha