۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۱
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85493379
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کودهای تولید شده داخل قابل رقابت با محصولات خارجی است

همدان - ایرنا- کارشناس خاک کشاورزی و تولیدکننده انواع کود گفت: کودهای تولید شده در شرکت های دانش بنیان با محصولات خارجی قابل رقابت است.

شاهرخ پورحسن روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره وضعیت تولید کود در کشور افزود: در چند سال گذشته شرکت های مختلف تحت عنوان دانش بنیان توانسته اند کودهای تخصصی بسیار مفید و موثری را برای کشاورزان و باغداران تولید کنند.

وی که در همایش آموزشی، ترویجی و معرفی سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان شرکت کرده بود، تصریح کرد: کارشناسان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با استفاده از دانش فنی توانسته اند کودهای جدید برای کشت های مختلف اراضی کشاورزی تهیه کنند و این روند در حال بهتر و باکیفیت تر شدن است.

کارشناس حوزه کشاورزی در باره وضعیت خاک کشور و مشکلاتی که برای کشاورزان ایجاد شده است، یادآور شد: متاسفانه در سالهای گذشته به دلیل استفاده از کودهایی مانند اوره و فسفاته ، خاک های کشور به سمت قلیایی شدن پیش رفته و ساختار خاک نیز آهکی بوده است که این عوامل موجب مشکلاتی برای کشاورزان در بازدهی محصول شده است.

وی درباره راهکار مقابله قلیایی شدن خاک نیز اظهار کرد: این نوع خاک ها از لحاظ ساختار نیاز به اصلاح دارند و این امر مستلزم استفاده از ترکیبات اسیدی مفید است که تا جذب ریز مغذی ها بهتر انجام شود و نتایج آن در ثمر دهی گیاه مشخص شود.

این فعال صنعت کودهای کشاورزی در باره نقش شرکت های دانش بنیان در تولید کودهای متناسب با خاک کشور گفت: آنچه که شرکت های دانش بنیان انجام می دهند ، استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها و دانش روز در تهیه کودهای تخصصی است.

وی ادامه داد: به عنوان یکی از شرکت های دانش بنیان توانسته ایم سه مورد از کودهای تخصصی اوره فسفات، سولفات منگنز و سولفات آهن است که نیازهای خاک های کشاورزی به شمار می رود را تولید و در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

پورحسن در باره شیوه های جلوگیری از شوری خاک گفت: یکی از بهترین راهکاری مقابله با شوری خاک ، استفاده از کودهای اسیدسولفوریک است که باعث از بین رفتن شوری و قلیائیت خاک می شود.

وی افزود: ترکیبات سولفات با توجه به اینکه پایه آنها اسید سولفوریک است می توانند در کاهش شوری خاک در مزارع مفید واقع شوند و برای کشت های مختلف کشاورزی مفید است.

کودهای تولید شده داخل قابل رقابت با محصولات خارجی است

این کارشناس حوزه کشاورزی در باره هزینه های کاهش شوری خاک با استفاده از کود گفت: کودهایی که در کشور تولید می شود در مقایسه با کودهای خارجی با قیمت بسیار پایین تری تولید می شود که می تواند مورد استفاده کشاورزان قرار گیرد.

وی یادآور شد: هر کشاورزی یا باغداری که برای کود هزینه کند، می تواند تا ۱۰ برابر هزینه انجام شده را در هنگام برداشت محصول مجدد به دست آورد.

پور حسن با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی به کشاورزان برای به دست آوردن یک محصول با کیفیت از طریق مصرف صحیح کودها،بیان کرد: باید آگاهی کشاورزان و باغداران را افزایش داد تا قانع شوند که داشتن یک زمین یا باغ مطلوب، مستلزم هزینه کرد است در غیراین صورت زمین ها به سمت بایر شدن پیش می رود.

وی همچنین درباره تاثیر استفاده از کود مناسب در باروری گیاه گفت: با توجه به نوع تجویز و همچنین ارزیابی عملکرد خاک و گیاه کاشته شده، درصورتی که بر اساس علم روز انجام شود ، بازدهی قابل از جهت کمی و کیفی خواهد داشت.

این کارشناس حوزه کشاورزی با بیان اینکه مواد اولیه تولید کود از داخل کشور تهیه می شود،ادامه داد: محصولات تولیدی ما به کشورهایی همچون ترکیه ، روسیه و عراق صادر می شود و سال قبل 100 تن کود صادرات داشتیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha