۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۶
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85493394
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گام‌های سبز دولت سیزدهم در حفظ منابع طبیعی خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- دولت سیزدهم در چند سال اخیر با تزریق اعتبارات و اجرای طرح های بیابان زدایی توانست گام موثری در رفع مخاطرات اقلیمی و منابع طبیعی خراسان شمالی بردارد و طبیعت استان با این رویکرد جانی دوباره گرفت.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی در سال های اخیر با تغییرات اقلیمی و از بین رفتن تنوع‌ محیطی با روزهای سرسبز خود فاصله دارد و به ششمین استان حادثه خیز و سومین استان درگیر با خشکسالی تبدیل شده است و منابع طبیعی آن نیز متاثر از این بحران ها در معرض نابودی قرار داشت ناگزیر با روی کار امدن دولت سیزدهم اهمیت این موضوع برای مسوولان استانی شفاف و شد و نجات منابع طبیعی استان در دستور کار قرار گرفت.

اجرای طرح‌های آبخیزداری، بیابان زدایی، مراتع، جنگل کاری و کاشت درختان در خراسان شمالی غبار محرومیت از چهره این خطه از شمالشرق کشور گشود.

طرح هایی که موجب مدیریت منابع آبی، کاهش فرسایش خاک و رسوب دهی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش سیل خیزی از نتایج اجرای آن است و خوشبختانه از نگاه دولت سیزدهم دور نمانده و تاکنون گام های امید آفرینی برای حفظ و احیای منابع طبیعی خراسان شمالی برداشته شده است.

گام‌های سبز دولت سیزدهم در حفظ منابع طبیعی خراسان‌شمالی

تخصیص ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبارات سفر رییس جمهور

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبارات سفر رییس جمهور به استان به حوزه آبخیزداری تخصیص یافت و این میزان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری، پیشگیری، مهار سیل و آبخوان‌داری، پخش سیلاب و بهره برداری از روان آب ها در سطح استان هزینه و در حال انجام است.

حسین فردی اظهار کرد: ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه های استان نیاز به اجرای عملیات آبخیزداری دارد که تاکنون ۵۰۰ هزار هکتار از عملیات انجام شده و ۲۰۰ هزار هکتار در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه عملیات آبخیزداری به طور متوسط در ۱۷.۵ درصد از گستره منابع طبیعی استان اجرا شده است افزود: بیشتر عملیات آبخیزداری در آبریز سدها و دشت های بحرانی انجام شده است و با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی های چند سال اخیر که خود موجب چرای مفرط و آسیب به مراتع استان شده است، طرح های کشت علوفه نیز در دستور کار قرار دارد.

۳۰۰ هزار هکتار از عرصه های استان نیاز به اجرای عملیات آبخیزداری دارد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: مدیریت منابع آبی، کاهش فرسایش خاک و رسوب دهی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش سیل خیزی از نتایج اجرای طرح های آبخیزداری است و در خراسان شمالی نیز با توجه به این که ششمین استان حادثه خیز و سومین استان درگیر با خشکسالی در کشور محسوب می شود اجرای طرح‌های آبخیزداری از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی ادامه داد: مطالعات آبخیزداری موجب می شود تا برای اولویت بندی، برنامه ریزی، تخصیص اعتبارات و آغاز عملیات اجرایی اقدامات بهتری انجام شود تا در زمان کمتر، شمار بیشتری از پروژه‌ها در گستره‌ای بالاتر اجرا شود و مطالعه به ویژه در موضوع کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از سیلاب از جمله موارد تحقیقاتی و مطالعاتی بود که انجام شد البته که باید در آینده باز هم به آن بها داد تا وقوع پدیده‌های مخرب به حداقل برسد.

گام‌های سبز دولت سیزدهم در حفظ منابع طبیعی خراسان‌شمالی

اجرای بیش از ۱۵ هزار طرح بیابان‌زدایی

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در ادامه گفت: در این مدت ۱۵ هزار و ۴۶۰ هکتار طرح بیابان‌زدایی با اعتبار ۲۴۱ میلیارد و ۲۵۹ میلیون ریال در این استان اجرا شد.

حسن امامی اظهارکرد: طرح های بیابانزدایی در این استان شامل مطالعه منطقه و بررسی وضعیت اکولوژیک در سطح ۱۰ هزار هکتار، مدیریت روان آب در ۲۵۰ هکتار، مراقبت آبیاری در هزار و ۶۵۰ هکتار، نهال‌کاری در ۶۰ هکتار، اجرای طرح مدیریت مشارکتی در سطح ۲ هزار هکتار و مابقی شامل اجرای سیستم طرح چرا و قُرُق است.

۳۰۳ میلیارد و ۳۵ میلیون ریال اعتبارا برای اجرای طرح های بیابانزدایی خراسان شمالی مصوب شد.

وی افزود: در مجموع ۳۰۳ میلیارد و ۳۵ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برای اجرای این طرح ها مصوب شد و از این میزان، ۲۴۱ میلیارد و ۲۵۹ میلیون ریال تخصیص یافت.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش آبی و بادی، بهبود وضعیت خاک، افزایش نفوذپذیری آب، مهار روان آب، احیای مراتع با کمترین هزینه و افزایش تولید علوفه مرتعی از جمله اهداف اجرای طرح احیا و تثبیت در اراضی بیابانی است.

۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار معادل ۹ درصد وسعت منابع طبیعی خراسان شمالی را بیابان تشکیل می دهد که ۱۱۲ هزار هکتار در شهرستان جاجرم، ۳۹ هزار هکتار در اسفراین و ۳۱ هزار هکتار در گرمه است.

گام‌های سبز دولت سیزدهم در حفظ منابع طبیعی خراسان‌شمالی

اجرای ۸۸ هکتار طرح زراعت چوب

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز گفت: توسعه زراعت چوب با هدف اصلی تامین بخشی از نیازهای صنایع چوبی در وسعت ۸۸ هکتار از اراضی مستثنیات اشخاص از سال گذشته تاکنون در استان اجرا شده است.

۸۸ هکتار از زمین های ملی خراسان شمالی به کشت زراعت چوب اختصاص یافت.

شهرام عسگری اظهار کرد: توسعه زراعت چوب در قالب طرح «تداوم» برای ۱۰۰ هکتار از اراضی خراسان شمالی هدفگذاری شده بود که در نهایت ۸۸ هکتار اجرایی شد.

وی افزود: از این میزان اراضی در ۱۰ هکتار در شهرستان بجنورد، ۱۲.۵ هکتار در مانه و سملقان، ۹ هکتار در شیروان، ۲۱ هکتار در فاروج، ۱۶ هکتار در اسفراین، ۱۶ هکتار در راز و جرگلان و سه هکتار در جاجرم اجرا شده است.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح حفظ و توسعه پوشش گیاهی، تامین مواد اولیه صنایع سلولزی کشور، حفظ محیط زیست، جلوگیری از قطع درختان جنگلی، ایجاد اشتغال، توسعه زراعت چوب در اراضی شیب دار، حفظ آب و خاک و استفاده از آب‌های غیرمتعارف در محدوده طرح های مطالعاتی خراسان شمالی است.

گام‌های سبز دولت سیزدهم در حفظ منابع طبیعی خراسان‌شمالی

تعهد برای کاشت ۱۶ میلیون اصله درخت

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تعهد کاشت یک میلیارد اصله درخت در چهار سال گفت: سهم استان در این باره کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال است که با مشارکت مردم و دستگاه های مختلف محقق می شود.

وی افزود: دستگاه های اجرایی، آموزش و پرورش، اوقاف، دانشگاه ها و کشاورزان در طرح تولید و کشت نهال همکاری می کنند و با اجرای این طرح ۳۲ هزار هکتار به عرصه های فضای سبز استان افزوده می شود.

با اجرای طرح یک میلیارد اصله درخت در خراسان شمالی ۳۲ هزار هکتار به عرصه های فضای سبز استان افزوده می شود. عسگری از تامین و خرید یک دستگاه دوربین پایش تصویری برای حفاظت و صیانت از جنگل های استان خبر داد و گفت: این دوربین برای نخستین بار در استان تامین شده و در جنگل های منطقه درکش شهرستان مانه و سملقان نصب و راه اندازی می شود.

وی خاطرنشان کرد: این دوربین قادر به پایش و ثبت تصاویر تا شعاع ۴۰ کیلومتری است و نقش تاثیرگذار در حفاظت از این مناطق جنگلی و شناسایی تخلف های احتمالی در این عرصه ها دارد.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی در این استان قرار دارد و ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای در این استان شناسایی شده است که بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند.

گام‌های سبز دولت سیزدهم در حفظ منابع طبیعی خراسان‌شمالی

واگذاری ۴۸۹ هزار هکتار از مراتع به بهره‌برداران

رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز در این باره گفت: تاکنون ۴۸۹ هزار و ۱۰۳ هکتار از مراتع این استان پس از انجام مراحل قانونی قرارداد به مرتع‌داران واگذار شده است.

ابراهیم محمودی اظهار کرد: مساحت کل مراتع این استان یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۲۰۶ هکتار است که به صورت ۱۰۰ درصد ممیزی شده است و ۲۶ هزار و ۱۹۳ خانواده دامدار و عشایر از این مراتع بهره برداری می کنند و تا زمانی‌ که مشارکت مردم و بهره‌برداران وجود داشته باشد مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نمی‌شود و این مهم یکی از اولویت‌های سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

۴۸۹ هزار و ۱۰۳ هکتار از مراتع خراسان شمالی پس از انجام مراحل قانونی به مرتع‌داران واگذار شد. وی افزود: از وسعت یک میلیون و ۴۱۴ هزار و ۸۵۰ هکتار مراتع استان؛ ۴۸.۷ درصد مراتع فقیر، ۴۳.۸ درصد متوسط و وسعت مراتع خوب ما فقط هفت و نیم درصد است و در واقع گستره مراتع فقیر خراسان شمالی بیش از مراتع غنی است و همچنین ۱۰۶ هزار و ۱۹ هکتار مراتع متراکم و ۶۱۹ هزار و ۷۸۸ هزار هکتار نیمه متراکم است.

رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالید اضافه کرد: بر اساس سیاست های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تمامی دارندگان پروانه چرا باید طرح مرتع‌داری تهیه کنند زیرا پروانه های چرای دام صادره برای افراد واجد شرایط، مجوز موقت استفاده از مراتع است.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی با دارا بودن ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار واحد دامی یکی از قطب های دامداری کشور است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۲۰۶ هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha