۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۲۶
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85493586
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس‌جمهور فیلیپین قوانین جدید گارد ساحلی چین را «نگران‌کننده» خواند

تهران- ایرنا- «فردیناند مارکوس جونیور» رئیس جمهوری فیلیپین گفت: قوانین جدید تعیین شده از سوی گارد ساحلی چین که می‌تواند به دستگیری خارجی‌ها در دریای جنوبی چین منجر شود، نگران کننده و عامل افزایش تنش‌ها است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، «فردیناند مارکوس جونیور» امروز (چهارشنبه) در جریان سفر به برونئی به خبرنگاران اظهار داشت: سیاست جدید، تهدیدی برای دستگیری شهروندان ما است. این موضوع تشدید کننده وضعیت (موجود) است.

رئیس جمهور فیلیپین تاکید کرد که این کشور از هر نقطه تماسی با چین برای توقف اقدامات تهاجمی استفاده خواهد کرد و به ماهیگیران فیلیپینی اجازه می‌دهد در دریای چین جنوبی ماهی بگیرند.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر اقدامات تهاجمی مدیریت شود، آن‌گاه می توانیم همه چیز را به روشی مسالمت آمیز انجام دهیم.

مارکوس موضع سخت‌تری نسبت به سلف خود در قبال اقدامات چین در دریای چین جنوبی اتخاذ کرده است. او که از حمایت متحد دفاعی خود یعنی ایالات متحده و همچنین ژاپن و استرالیا برخوردار است، نسبت به چین جسورتر شده است.

چین به عنوان کشوری که با همسایگان خود از جمله فیلیپین بر سر حاکمیت دریای جنوبی چین اختلاف دارد، قوانین جدیدی را از ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) اجرا می‌کند. براساس این قانون، گارد ساحلی چین اجازه بازداشت افراد خارجی مشکوک به تجاوز به حوزه استحفاظی خود را خواهد داشت.

موضع پکن بر این مبنا است که بر بیشتر دریای جنوبی چین صلاحیت قضایی دارد. این منطقه مجرای بیش از سه تریلیون دلار تجارت سالانه از طریق دریا است.

در سال ۲۰۱۶، یک دادگاه داوری بین‌المللی اعلام کرد که ادعاهای گسترده چین هیچ مبنایی بر اساس قوانین بین‌المللی ندارد، تصمیمی که پکن آن را رد کرده است. چین تاکید دارد که سوابق تاریخی و نقشه‌های قدیمی نشان می‌دهد که بر بیشتر دریاها و بسیاری از جزایر دریای جنوبی چین حاکمیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha