۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۳۰
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85493816
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طالبان: برای تقویت روابط با روسیه عزم جدی سیاسی داریم

تهران- ایرنا- طالبان در واکنش به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مبنی بر لزوم روابط با این گروه، اعلام کرد که در راستای تقویت روابط با مسکو عزم جدی سیاسی داریم.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت سرپرست طالبان افغانستان امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این وزارتخانه از اظهارات رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و سایر مقام‌های فدراسیون روسیه مبنی بر ابراز اراده سیاسی برای گسترش روابط استقبال می‌کند.

پوتین در سفر این هفته خود به تاشکند پایتخت ازبکستان اعلام کرد: برقراری روابط با طالبان یک نیاز است. این گروه کنترل افغانستان و اراضی آن را در اختیار دارد و حاکمان فعلی این کشورند و ما باید با توجه به این واقعیت عمل کنیم و روابط خود را متناسب با آن تنظیم کنیم.

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه حکومت سرپرست طالبان افغانستان به فدراسیون روسیه ابراز می‌کند که برای گسترش بیشتر و تقویت روابط مثبت با هدف تأمین منافع مردم دو کشور بر اساس احترام متقابل و مصالح مشترک، عزم جدی سیاسی دارد.

در بیانیه مزبور طالبان با طرح این ادعا که افغانستان پس از دهه‌ها جنگ و بی‌ثباتی در حال حاضر حکومتی مسئول دارد، عنوان کرد که این شرایط برای همه کشورهای منطقه فرصت خوبی را فراهم کرده تا بادرنظرداشتن اولویت‌های دوجانبه، روی گسترش روابط مثبت کار کنند و در این زمینه پیشرفت‌هایی خوب با کشورهای متعدد صورت گرفته است.

به تازگی مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه و نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان خبر داد که مسکو از نمایندگان طالبان (به عنوان سرپرست حکومت افغانستان) برای حضور در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ دعوت کرده است.

هر چند روسیه در سال ۲۰۰۳، طالبان را یک سازمان تروریستی اعلام کرد اما مسکو همچنان روابط دیپلماتیک غیررسمی خود را با طالبان حفظ کرده است.

از زمان فرار اشرف غنی از کابل، روسیه با احتیاط با روند به قدرت رسیدن طالبان همراهی کرده است. دیپلمات‌هایی مثل «دیمیتری ژیرنوف» سفیر روسیه در افغانستان و «ضمیر کابلوف» فرستاده پوتین در افغانستان، اقدامات طالبان را در تأمین امنیت کابل و مقابله با «داعش خراسان» ستوده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha