امام جمعه سمنان: رسیدگی به مسائل نیازمندان یکی از راه‌های امید آفرینی است

سمنان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: رسیدگی به مسائل نیازمندان در قالب احیای زکات یکی از راه‌های امیدآفرینی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی چهارشنبه شب در دیدار با مدیرکل امور اجرایی زکات کشور با تاکید بر لزوم تبیین اهمیت زکات در جامعه افزود: احیای زکات و فرهنگ‌سازی در این خصوص، زمینه‌های ایجاد فقر در جامعه را از بین خواهد برد.

وی با بیان اینکه زکات مستحب باید در کنار زکات واجب مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: بر اساس آموزه‌های دینی اگر زکات از انسان پذیرفته نشود نماز نیز پذیرفته نخواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری‌های میدانی مسوولان اداره‌کل کمیته امداد استان گفت: انتظار می‌رود اهمیت زکات در جامعه تبیین شود.

در این دیدار حجت‌الاسلام حسن هرمز، مدیرکل امور اجرایی زکات کشور و محمدحسین ذوالفقاری‌، مدیرکل کمیته امداد استان سمنان گزارشی از وضعیت جمع‌آوری زکات در سطح ملی و استانی ارایه کردند.

به گزارش ایرنا، زکات از واجبات مالی در دین اسلام است که بر اساس آن، مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالا برای مصرف در زندگی فقرا و سایر امور عمومی اجتماعی بپردازند. این ۹ کالا شامل نقدین (طلا و نقره)، انعام ثلاثه ( گاو، گوسفند و شتر) و غلات اربعه (گندم، جو، کشمش و خرما) است و مقدار پرداختی هر یک از این کالاها متفاوت بوده و در فقه تعیین شده است.

زکات از جمله مهم‌ترین واجبات است و تأکید بسیاری بر آن شده است. زکات از فروع دین شمرده شده و در منابع دینی در کنار نماز و جهاد قرار گرفته و یکی‏ از پنج ستون دین است.

زکات ۲ نوع دارد؛ زکات بدن که همان زکات فطره است و در عید فطر پرداخت می‌شود و زکات مال که به غلات چهارگانه، دام‎‌ها و سکه‌ها با شرایط خاصی تعلق می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha