امکانات دولتی استان سمنان برای ازدواج آسان جوانان به‌کارگرفته شود

سمنان - ایرنا - استاندار سمنان گفت: به‌کارگیری امکانات دولتی استان در راستای تسهیل در امر ازدواج جوانان و برگزاری ازدواج آسان ویژه این قشر از جامعه همراه با بسته های تشویقی ترغیبی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، سیدمحمدرضا هاشمی روز چهارشنبه در دومین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: روند اجرایی پرداخت وام ازدواج و طرح‌های در حال اجرای استان به منظور بهره‌مندی هرچه سریعتر مردم، تسریع شود.

وی ادامه داد: بحث پیری جمعیت و کاهش نرخ فرزندآوری یکی از مشکلات اساسی استان است، از این رو سیاست‌های بحث جمعیت باید به معنای واقعی با یک برنامه مدون و تحققی پیگیری شود.

امکانات دولتی استان سمنان برای ازدواج آسان جوانان به‌کارگرفته شود

استاندار سمنان تصریح کرد: ضرورت دارد بانک‌های عامل پرونده‌های در نوبت وام ازدواج و فرزندآوری را با اولویت بررسی و پرداخت کنند.

وی ادامه داد: مطالعه‌ها و اقدام‌های پژوهشی در حوزه آسیب شناسی کاهش نرخ فرزند آوری و پیری جمعیت در استان به انجام رسیده و بر این اساس اقدام‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم از طریق بهره‌گیری از ظرفیت قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در دستور کار است.

هاشمی اضافه کرد: واگذاری زمین به خانواده‌های واجد شرایط در حوزه فرزندآوری و قانون جوانی جمعیت، از دیگر مباحثی است که باید با قید فوریت در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، وضعیت جمعیت در سمنان آنچنان بحرانی است که حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان از آن با عنوان «سیاهچال جمعیتی» نام می‌برد.

بر پایه آخرین آمار، ایران در عرصه جهانی جزو کشورهای دارای پایین‌ترین نرخ جمعیتی و استان سمنان جزو مناطق دارای بدترین شیب جمعیتی است، به طوری که نرخ باروری در استان سمنان بین یک و ۲ دهم تا یک و سه دهم درصد است؛ به این معنا که به ازای هر زوج، یک و سه دهم تولد ثبت می‌شود.

جمعیت در کنار کم‌آبی و وضعیت نامناسب راه‌ها، جزو سه چالش اساسی این استان مطرح است و به نظر می‌رسد فرهنگسازی همراه با تحقق بسته‌های تشویقی قانون جوانی جمعیت و ترغیب جوانان به ازدواج به بهبود نرخ رشد جمعیت و جوانسازی این دیار کمک کند.

کاهش ازدواج و طلاق در سال ۱۴۰۲ و بالاتربودن میانگین سن پدرها و مادرها در استان سمنان نسبت به میانگین کشوری، گویای سونامی کاهش نرخ جمعیت جوان در سمنان است.

شواهد نشان می‌دهد با وجود تصویب قوانین حمایتی، نرخ رشد جمعیت و میزان فرزندآوری بهبود یافته است، اما هنوز سرعت بهبود این شاخص در استان سمنان مطلوب نیست و باید بسته‌های حمایتی در زمینه فرزندآوری به منظور ترغیب، تشویق و ایجاد اطمینان ‌خاطر در والدین به منظور تامین نیازهای فرزند تقویت شود و همپای توجه به رفع نیازهای اقتصادی و معیشتی، مسائل فرهنگی و ایجاد و تقویت باور ضرورت فرزندآوری مورد توجه باشد.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha