۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۳
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85494247
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

۱۸ پروژه عمرانی و توسعه‌ای بزرگ گیلان آماده بهره برداری شد

رشت – ایرنا –معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان از تکمیل ۱۸ پروژه عمرانی و اقتصادی مهم با اعتباری بالغ بر ۱۲ همت در استان خبر داد و گفت: با افتتاح این پروژه ها برای هزار و ۹۶۵ نفر شغل ایجاد می شود.  

موسی فکور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سد لاستیکی ماسال با بیش از هزار میلیارد ریال اعتبار، اتمام مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی آستانه اشرفیه با هزار میلیارد ریال اعتبار، تکمیل و راه اندازی اضطراری تصفیه خانه آب طول لات رحیم آباد با هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار، تقاطع غیر همسطح میدان گیل لاهیجان با ۲ هزار میلیارد ریال از پروژه هایی هستند که مقرر شده در سفر سرپرست ریاست جمهوری به استان شود.

وی اضافه کرد: تکمیل راه آهن رشت- کاسپین، تکمیل سد لاستیکی فخرآباد رشت، احداث پل کیازنیک و کلفت و فاز اول پروژه افزایش ظرفیت پست انتقال ۲۳۰.۶۳ کیلوولت رشت برخی دیگر از این پروژه هاست.

وی عنوان کرد : افتتاح هزار و ۱۰۰ واحد نهضت ملی و مسکن مهر و مجتمع فولاد گیلان، تولید ورق گالوانیزه در شهرک صنعتی، طرح توسعه فرآوری و ساخت شهر صنعتی رشت، کشتارگاه طیور شرکت نوید مرغ گیلان، اوراق فشرده چوبی رنگ شده طرح توسعه شرکت آریا پویا، بهره برداری از گلخانه هیدروپونیک، کشتارگاه دام و طیور سپید ماکیان، واحد تولید دانه مرغ نوید و بهره برداری از ۲ گلخانه در شهرستان بندرانزلی از دیگر پروژه هایی است که در این سفر به بهره برداری می رسد.

به گفته وی، سفر استانی رئیس جمهور شهید در بهمن ماه ۱۴۰۰ به گیلان ۱۸۶ مصوبه برای ۲۷ دستگاه اجرایی داشت که برای این مصوبات اعتباری بالغ بر ۲۰ همت اختصاص یافت و حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال آن محقق شد.

وی مجموعه هایی همچون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، حمل و نقل و راهداری، آب منطقه ای، شبکه توزیع برق، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، کمیته امداد و بنیاد شهید را از جمله دستگاهها پیشران در زمینه پروژه های سفر اعلام کرد.

فکور اظهار کرد: سهم پروژه های عمرانی از این اعتبارات ۱۲ هزار میلیارد ریال بود که ۶ هزار و ۵۸۵ میلیارد ریال از آن اختصاص یافت و مابقی اعتبارات سهم پروژه های اقتصادی شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان ادامه داد : پروژه‌های آزاد راه رشت - قزوین و راه آهن رشت - کاسپین ۲ پروژه بزرگ استان در قالب مصوبات سفر استانی رئیس جمهور شهید بود که آزاد راه با ۲۸ هزار میلیارد ریال اعتبار اسفندماه پارسال بهره‌برداری شد که از کل اعتبار آن ۶ هزار میلیارد ریال در دولت قبل و مابقی در دولت سیزدهم تامین و تخصیص یافت؛ سه هزار میلیارد ریال نیز مطالبات پیمانکاران بود. ‌

معاون استانداری گیلان بیان کرد: پروژه راه آهن رشت - کاسپین نیز درمجموع ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار داشت که ۶ هزار میلیارد ریال دردولت قبل، ۲۳ هزار میلیارد ریال دردولت سیزدهم تامین شد و ۶ هزار میلیارد ریال هم مطالبات پیمانکاران پرداخت شد.

وی اضافه کرد: بخش زیادی از پروژه ها نیز با درصد قابل قبولی به تناسب اعتبار تخصیصی در حال انجام است؛ حدود ۹۸۷ پروژه سفر رییس جمهور شهید به گیلان به مرحله بهره برداری ۱۰۰درصدی رسیده است.

وی تصریح کرد: یکی از مباحث مورد تاکید رئیس جمهور شهید در سفر به گیلان حل مساله پسماند سراوان بود؛ که با حمایت استاندار، اعضای شورای شهر و شهردار هم اکنون ۸۴ درصد از پهنه ۱۷ هکتاری سراوان پوشش لازم ایجاد شده است و بخش باقی مانده هم طبق برنامه ریزی انجام می شود.

فکور اظهار کرد: قرار داد احداث تصفیه خانه شیرابه پسماند سراوان نیز منعقد شده است اما پیمانکار به تعهدات خود عمل نکرد لذا با اعلام فراخوان دوباره ۱۱ شرکت اعلام آمادگی کردند که از میان آنها سه شرکت توانمند انتخاب شدند و در پایان ماه شرکت برنده اعلام و متعهد خواهد شد طی چند ماه آینده تصفیه خانه را به بهره برداری برساند.

وی در ادامه افزود: گیلان هزار پروژه نیمه تمام دارد که میراث دولت های گذشته است؛ هدف و برنامه ریزی مسئولان استانی تلاش برای تکمیل آنها با اولویت پروژه های دارای پیشرفت مناسب است تا با تزریق اعتبار مناسب در نزدیکترین زمان ممکن به بهره برداری برسند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان اضافه کرد: براثر سیلاب سال ۱۳۹۷ برخی از پل های استان تخریب شدند که این امر رفت و آمد مردم را دچار مشکل کرد از این تعداد چهار پل به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی پل قلعه رودخان فومن از مصوبات سفر با پیشرفت مناسبی در حال انجام است و امیدواریم در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: سدهای بزرگی مانند سد دیورش رودبار هم که از سالهای قبل معطل مانده بود با تزریق اعتبار استانی پیشرفت قابل قبولی دارد و در صورت تداوم حمایت ها امسال آبگیری خواهدشد.

وی گفت :برای احداث این سد حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. عملیات اجرایی احداث سدهای پلرود و شفارود از سدهای مهم استان هم با حمایت های وزیر نیرو از سرگرفته شد.

وی یکی از پروژه های فراملی و تاثیر گذار استان را راه آهن رشت- آستارا اعلام کرد و افزود : جلساتی در خصوص تملک زمین ها با حضور استاندار گیلان برگزار و تصمیماتی اتخاذ شده است؛ نگاه دولت به این پروژه تکمیل و بهره برداری در کوتاهترین زمان ممکن است تا با اتصال ریل سراسری به بندر آستارا کریدور شمال –جنوب تکمیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha