۱۷۹ قطعه سکه با قدمت ۲ هزار ساله در آذربایجان‌غربی کشف شد

ارومیه - ایرنا - رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی از کشف ۱۷۹ قطعه سکه طلا و مسی ارزشمند تاریخی و اقلام فرهنگی مربوط به ۲ هزار سال پیش دوره سلوکیان در یکی از شهرستان‌های شمالی استان خبر داد.

ناصر عتباتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اقدامات به موقع و ورود جدی همکاران در مجموعه حفاظت و اطلاعات دادگستری این استان، افرادی که اقدام به فعالیت‌های غیرقانونی در بحث خرید و فروش اقلام فرهنگی، تاریخی می کردند شناسایی و با دستور قضایی دستگیر و روانه زندان شدند.

وی افزود: از این افراد ۱۷۹ قطعه سکه ارزشمند تاریخی مربوط به ۲ هزار سال پیش دوره سلوکیان و همچنین اقلامی مربوط به دوره های قبل و دوره اسلامی که عمدتا طلا و سکه های مسی هستند کشف و متهمین در این راستا دستگیر و با تشکیل پرونده در فرآیند قضایی تحت رسیدگی هستند.

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: اقلام فرهنگی ارزشمند تاریخی توسط کارشناسان اداره میراث فرهنگی آذربایجان غربی مورد بررسی و اظهارنظر قرار گرفته و در نهایت مکشوفات کشف شده تحویل نهاد متولی امر خواهد شد.

عتباتی با اشاره به توجه ویژه دستگاه قضایی استان به مقوله میراث فرهنگی، اقلام تاریخی، محدوده های تاریخی استان بیان کرد: آذربایجان غربی یکی از استان‌های بسیار غنی در این حوزه هست که بالغ بر صدها مجموعه فرهنگی، تاریخی،محدوده های ثبتی در ثبت اثر ملی و محدوده های بی نظیر در سطح جهانی یونسکو دارد که نگاه و توجه ویژه ای را می طلبد.

وی ادامه داد: هم مدیران متولی امر هم دستگاه قضایی استان یک نگاه ویژه ای به این مقوله وحفظ تاریخ تمدن استان، حفظ مجموعه های فرهنگی و تاریخی آذربایجان غربی دارند.

وی اضافه کرد: در بحث تثبیت مالکیت‌ها، صدور اسناد برای این مجموعه‌ها و جلوگیری از تعرض و تعدی و تجاوز به حریم‌های این مجموعه ها و صیانت از اقلام تاریخی و اموال فرهنگی که به صورت ویژه در دستور کار دستگاه قضایی استان است.

عتباتی افزود: امیدوار هستیم با هماهنگی و همکاری تمامی مجموعه ها این گنجینه گران بهای تاریخی و فرهنگی معنوی را محافظت کرده و در آثار اداره میراث فرهنگی استان برای همیشه ماندگار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha