اسلامی: تاکنون ۳ داوطلب دارای شرایط قطعی ثبت نام بودند

تهران ـ ایرنا ـ سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: تا این لحظه، ۳ داوطلب دارای شرایط قطعی ثبت نام بودند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محسن اسلامی» ظهر امروز با اعلام گزارشی از نخستین روز ثبت نام از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تا ساعت ۱۴، گفت: تا این لحظه، ۳ داوطلب دارای شرایط قطعی ثبت نام بودند.

وی افزود: براساس قانون انتخابات ریاست جمهوری و مصوبه شورای نگهبان مقرر شد داوطلبانی که دارای شرایط هستند در بخش بررسی مدارک، مدارک آنها بررسی می شود و چنانچه دارای شرایط بودند ثبت نام قطعی از آنان به عمل می‌آید، بر همین اساس همکاران ما در ستاد انتخابات کشور میزبان برخی از داوطلبان بودند و این فرایند تا ساعت ۱۸ امروز ادامه خواهد داشت. 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود:  امسال برخلاف ادوار گذشته به جهت آنکه تبیین خوبی درخصوص شرایط داوطلبان صورت گرفت و اطلاع رسانی که رسانه ها داشتند، کسانی که دارای شرایط سنی ۴۰ تا ۷۵ سال هستند، مدرک فوق لیسانس به بالا دارند و همچنین سابقه تصدی ۴ سال مدیریت کلان کشور را دارند، و سوء سابقه و پیشنیه ندارند  به سالن اصلی ثبت نام راهنمایی می شوند.

وی گفت: توصیه من به داوطلبانی که دارای این شرایط هستند این است که مدیریت زمان داشته باشند و ثبت نام خود را به روزهای آخر موکل نکنند. 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: داوطلبان برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری همراه داشتن اصل مدرک تحصیل و کارت ملی و شناسانه و گواهی سوء پیشنیه را با  چهار سالی که سابقه تصدی در مدیریت کلان کشور هست را فراموش نکنند.

به گزارش ایرنا، طبق اصول ۱۳۱ و ۱۳۲ قانون اساسی، در صورت‌ فوت، عزل، استعفا، غیبت‌ یا بیماری بیش‌ از دو ماه‌ رئیس‌جمهور و یا در موردی که‌ مدت‌ ریاست‌جمهوری پایان‌ یافته‌ و رئیس‌ جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب‌ نشده‌ و یا امور دیگری از این‌ قبیل، معاون‌ اول‌ رئیس‌ جمهور با موافقت‌ رهبری اختیارات‌ و مسئولیت‌های وی را برعهده‌ می‌گیرد و شورایی متشکل‌ از رئیس‌ مجلس‌ و رئیس‌ قوه‌ قضائیه‌ و معاون‌ اول‌ رئیس‌جمهور موظف‌ است‌ ترتیبی دهد که‌ حداکثر ظرف‌ مدت‌ ۵۰ روز رئیس‌ جمهور جدید انتخاب‌ شود.

بر این اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه «محمد مخبر» معاون رئیس‌جمهور را بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، به‌عنوان مدیر قوه مجریه منصوب کردند.

با تصویب رؤسای قوای مقننه و قضائیه و سرپرست قوه مجریه، و نیز تأیید شورای نگهبان، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه ۱۴۰۳ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات از ۱۰ خردادماه آغاز و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت. پس از آن شورای نگهبان در مدت هفت روز صلاحیت داوطلبان را بررسی می‌کند و اسامی نامزدها ۲۲ خردادماه منتشر خواهد شد.

تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز از ۲۳ خردادماه آغاز و تا هفتم تیرماه ادامه خواهد داشت و در نهایت هشتم تیرماه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار و نهمین رئیس جمهور با رأی مستقیم مردم برگزیده خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha