تحقق آرمان خدمت در هلال احمر با هدایت شهید جمهور

تهران - ایرنا - جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران جزو پنج جمعیت قدرتمند دنیا در پاسخ به سوانح طبیعی و غیرطبیعی است که با دارا بودن بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار داوطلب در سراسر کشور در قالب طرح‌های ملی خدمت‌رسان و بشردوستانه در سه سال گذشته و با اهتمام دولت خدمتگزار توانسته است در راستای ماموریت‌های خود بیش از پیش موفق عمل کند.

گروه جامعه ایرنا - جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یک سازمان غیردولتی ایرانی و عضوی از نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر است و در داخل کشور و در برخی موارد در دیگر مناطق جهان به فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه می‌پردازد. این جمعیت، همواره در همه دولت‌ها بازوی امدادی کشور بوده است و با وقوع حوادث طبیعی و انسان ساخت همه نگاه‌ها به سوی این سازمان بزرگ امدادی می‌رود که البته در طول سه سال گذشته به گواه آمارها و با حمایت‌های دولت مردمی، پیشرفت‌ها و موفقیت‌های هلال احمر هویداست.

مقایسه ظرفیت‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات جمعیت هلال احمر حاکی از رشد و افزایش عملکرد در همه حوزه‌های پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازتوانی و امداد و نجات در دولت سیزدهم است. با نگاهی به آمار، جمعیت هلال احمر در دولت سیزدهم رشد بی‌نظیری داشته که از آن جمله می‌توان به افزایش تعداد امدادگران، تجهیزات نجات و افزایش پنج برابری تولید و تامین داروهای مورد نیاز کشور، افزایش تعداد پایگاه‌های امدادی، توسعه ناوگان امدادی، اجرای طرح‌های حمایتی در مناطق کم‌برخوردار، افزایش میزان مشارکت های نقدی و غیرنقدی مردمی، افزایش آمار سفیران اهدای خون، اجرای موفق طرح‌های سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر و توسعه همکاری‌های بین‌المللی اشاره کرد که این موارد تنها بخشی از کارنامه هلال احمر در دولت مردمی است.

تحقق آرمان خدمت در هلال احمر با هدایت شهید جمهور

رشد امدادگران هلال احمر

در ابتدای دولت سیزدهم با چالش های کمبود نیروی انسانی امداد و نجات، فرسودگی ناوگان امدادی و کاهش ذخیره انبارهای امدادی(با توجه به وقوع سیل جنوب کشــور)، مواجه بودیم اما با پیگیری و تدابیر دولت خدمتگزار پیشرفت هایی زیادی حاصل شد؛ به طوری که تعداد امدادگران و نجاتگران درجه بندی شده از ۴۰ هزار به ۷۳ هزار نفر افزایش یافت همچنین هشت هزار نفر به صورت شرکتی در جمعیت هلال احمر جذب شدند و تعداد تیم های عملیاتی هلال احمر نیز از ۶ هزار و ۱۰۰ تیم به هشت هزار و ۲۳۴ تیم عملیاتی در ۱۳ رسته عملیاتی در سطح کشور (تیم های پنج نفره) افزایش یافت.

پایگاه های امداد و نجات جمعیت هلال احمر در ۲ سال گذشته از ۵۴۸ پایگاه به ۶۰۱ پایگاه در سطح کشور رسید و ۹۰۰ دستگاه خودرو شامل آمبولانس و خودوری نجات به ناوگان جمعیت هلال احمر افزوده شد

پایگاه های امداد و نجات جمعیت هلال احمر در ۲ سال گذشته از ۵۴۸ پایگاه به ۶۰۱ پایگاه در سطح کشور رسید و ۹۰۰ دستگاه خودرو شامل آمبولانس و خودوری نجات به ناوگان جمعیت هلال احمر افزوده شد.

انبارهای امدادی موجود جمعیت هلال احمر در سطح کشور در دو سال گذشته از تعداد ۵۲۲ سوله به متراژ ۳۲۱هزار متر مربع به تعداد ۵۷۲ سوله و متراژ ۳۶۱ هزارو متر مربع رسیده است.

در طول سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، در ۱۱۰ هزار عملیات امدادی به بیش از ۴ میلیون نفر در سطح کشور امدادرسانی شده است که حاکی از رشد ۹ درصدی نسبت به دوره مشابه گذشته است.

دستاوردهای و پیشرفت‌های جمعیت هلال احمر در دولت سیزدهم نسبت به دوره مشابه پیش قابل تقدیر است و در سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در دولت مردمی به گواه آمار موجود، شاهد رشد بیش از ۱۰۰ درصدی طرح‌های ملی بوده‌ایم.

تحقق آرمان خدمت در هلال احمر با هدایت شهید جمهور

افزایش آمار سفیران اهدای خون

افزایش آمار «سفیران اهدای خون» با انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان انتقال خون و با هدف افزایش مشارکت جمعیت هلال احمر ایران در اهدای خون و محصولات آن به ویژه در شرایط بحران، داوطلبان جمعیت در دو سال گذشته ۱۴۱هزار و ۸۶۱ واحد خون اهدا کرده‌اند.

اجرای برنامه «نذر خدمت» در ادامه پویش «نذر آب» و به صورت طرح استانی با مشارکت همه استان‌ های کشور و طرح ملی با میزبانی دو استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی اجرا شده است. در سال ۱۴۰۲ این طرح با محوریت «خادمان داوطلب مردمی در توانمندسازی جوامع محلی»، در بیش از ۱۰۰ روستای کم برخوردار مناطق متاثر از خشکسالی برگزار شد.

تحقق آرمان خدمت در هلال احمر با هدایت شهید جمهور

افزایش میزان مشارکت های نقدی و غیرنقدی مردمی

افزایش میزان مشارکت های نقدی و غیرنقدی مردمی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در ۲ سال گذشته در قالب اعلام فراخوان های عمومی و تخصصی هم در شرایط عادی و هم در شرایط اضطراری، با برگزاری پویش‌های مختلف از جمله پویش‌های بشردوستی، آفتاب مهربانی، مهر تابان، هلال رحمت، ارمغان مهر، یلدانه، پنجره‌های امید و سهام نیکوکاری ایرانیان برای کمک به حادثه دیدگان زلزله‌های خوی، ترکیه، افغانستان، مراکش، سیل گلستان و مردم مظلوم غزه همچنین نیازمندان و اقشار آسیب پذیر و کمتر برخوردار کشور در مجموع ۸۶۵ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان کمک‌های نقدی و غیر نقدی جمع آوری کرده است.

خانه‌های هلال مراکز داوطلب محور و وابسته به سازمان داوطلبان هلال احمر با ساختار، امکانات و فعالیت های داوطلبانه در سطح محلات، شهرها و نقاط روستایی با اولویت مناطق حادثه خیز فعال هستند و اکنون ۵۴۷۸ خانه هلال روستایی، ۱۶۰۴ خانه هلال شهری و ۱۷ خانه هلال تخصصی در کشور فعالیت می‌کند که ماموریت های اصلی آنها افزایش تاب آوری جوامع محلی، توسعه آموزش های اجتماع محور و پاسخ اضطراری اولیه به حوادث و سوانح محلی است.

افزایش ۵۵۰ درصدی تعداد داوطلبان

براساس گزارش سامانه الکترونیک عضویت، تعداد اعضا و داوطلبان هلال احمر کشور در پاییز ۱۴۰۰ کمتر از ۴۰۰ هزار نفر بود و اکنون با رشدی ۵۵۰ درصدی از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرده است

همین میزان افزایش کافی‌است تا عملکرد سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در ۲ سال گذشته را نقطه عطفی در ۶ دهه فعالیت این سازمان بدانیم. براساس گزارش سامانه الکترونیک عضویت، تعداد اعضا و داوطلبان هلال احمر کشور در پاییز ۱۴۰۰ کمتر از ۴۰۰ هزار نفر بود و اکنون با رشدی ۵۵۰ درصدی از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرده است.

این اعضا در سازمان‌های داوطلبان، جوانان و البته امداد و نجات فعالیت می کنند و اکنون بزرگترین شبکه داوطلبی در مقایسه با دیگر جمعیت‌های ملی منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا)، زیر پرچم جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازماندهی شده‌اند. (بیش از یک میلیون و ۳۵ هزار عضو در رده سنی بالای ۳۵ سال هستند که از اعضای سازمان داوطلبان به شمار می‌روند. )

ثبت رکورد طرح سفیران حمایت روانی

«سحر» نام اختصاری سفیران حمایت روانی است. تا پایان دی ۱۴۰۱ تعداد تیم‌های سحر ۴۵ تیم بود که در هر استان یک تیم و در استان‌های بزرگ دو تیم فعال بودند. از تاریخ یادشده تا پایان مرداد ۱۴۰۲ این تعداد به ۴۵۰ تیم رسید و اکنون در هر شهرستان یک تیم و در مراکز استان نیز بیش از ۲ تیم استقرار دارند.

۹۰۰ درصد رشد در طرح‌های ملی طرح سحر در هفت ماه؛ به عنوان رکورد در پشتیبانی روانی جامعه بحران‌زده به‌ویژه در ساعات نخست پس از بحران ثبت است.

«دادرس» (دانش‌آموز آماده در روزهای سخت)؛ طرح ملی تبدیل دانش‌آموزان از قربانی به امدادرسان است که با حمایت دولت سیزدهم تعداد مربیان یا دادرسان پیشرفته ۴۸ درصد افزایش یافته است همچنین ۱۷ هزار دختر یاریگر در طرح ملی یاس، رشد ۲۵ درصدی دختران داوطلب طرح ملی یاس یا یاران آسیب ستیز، یکی از سازنده‌ترین برنامه‌های سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در راستای شکوفایی توانمندی‌های دختران جوان و استفاده از این ظرفیت‌ها برای کمک به دختران و بانوان نیازمند حمایت است.

مهم‌ترین کنشگری‌های یاس، توانمندی و استقلال اقتصادی از طریق توسعه کسب‌وکارهای خانگی و کارآفرینی محلی است. اکنون نشانه‌های رشد طرح ملی یاس ملموس است؛ به طوری که دی ۱۴۰۱ در طرح ملی یاس ۸ هزار و ۵۰۰ دختر فعال شناسایی و آموزش داده شدند و این میزان در پایان مهر ۱۴۰۲ به ۱۷ هزار و ۷۹۷ تن رسید که رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ۳۵۰ درصدی طرح ملی سفیران حمایت‌های امدادی و بشر دوستانه

در طرح ملی سفیران حمایت‌های امدادی و بشر دوستانه (سحاب)، اکیپ‌های امدادی سیار و بشردوستانه سازمان جوانان در قالب گروه‌های دو نفره پیاده، دوچرخه‌سوار یا در پست‌های جاده‌ای بر ایمنی و سلامت سفر و تفریح شهروندان نظارت دارند و در صورت نیاز آنان را درباره مخاطرات آگاه می‌کنند و در زمان وقوع آسیب غیرمترقبه به یاری‌شان می‌شتابند.

درباره ضریب رشد این طرح شاید اشاره به این نکته کافی باشد که برای نوروز ۱۴۰۲ تعداد ۱۵۰ اکیپ برای استقرار و گشت‌زنی پیش‌بینی شده بود که این اکیپ‌های فعال با افزایش تعداد داوطلبان به ۳۵۰ اکیپ رسید و از پیش‌بینی تا اجرا ۱۳۸ درصد رشد کرد.

تحقق آرمان خدمت در هلال احمر با هدایت شهید جمهور

زنجیره هزار نفری جوانان هلال احمر در پویش ملی «غرق نشویم»

پویش ملی «غرق نشویم» با شعار «بی‌گدار به آب نزنیم» با توجه به ضرورت حفاظت از گردشگران سه استان شمالی کشور یعنی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان از خطر غرق شدن شکل گرفت.

افزایش ۱۵۰ درصدی امدادگران مناطق حاشیه‌نشین

با جرای طرح ملی پیشگامان پیشرفت و عدالت، امدادگران مناطق حاشیه‌نشین ۱۵۰ درصد افزایش داشتند؛ این طرح از بشردوستانه‌ترین طرح‌های امدادی است و بیش از سایر طرح‌های سازمان جوانان جمعیت هلال احمر تجلی بیانیه گام دوم انقلاب است که تا پایان دی ۱۴۰۱ تعداد مربیان آموزش دیده طرح ملی پیشگامان ۸۰ نفر بود و در فاصله این تاریخ تا مرداد ۱۴۰۲ تعداد ۲۰۰ نفر به این افراد اضافه شد و اکنون مربیان حرفه‌ای پیشگامان به ۲۸۰ نفر رسیده‌اند. این نسبت به معنای رشد ۱۵۰ درصدی تعداد مربیان و آموزش آن‌ها است.

تحقق آرمان خدمت در هلال احمر با هدایت شهید جمهور

سامانه شتاب «شبکه تغییرات اقلیمی بوم زیست»

سامانه شتاب «شبکه تغییرات اقلیمی بوم زیست» جوانان در راستای کنترل تغییرات اقلیمی شکل گرفته و طرح دوستدار محیط زیست است زیرا تغییرات اقلیمی نخستین چالش جهانی توسط فدراسیون صلیب سرخ جهانی و هلال احمر تا پایان دهه ۲۰۳۰ اعلام شده است و در این راستا، سازمان جوانان هلال احمر با طراحی این سامانه قصد دارد برای ایده‌های دوستدار محیط زیست و فعالیت‌های سازگار با آن فرهنگ‌سازی کند و برای بهبود شرایط اقدام کند. براین اساس، تا پایان دی ۱۴۰۱ تعداد ۶۵ هزار اصله نهال در قالب سامانه شتاب و متناسب با هر اقلیم با نظارت سازمان منابع طبیعی کاشته شد.

از این تاریخ تا پایان خرداد ۱۴۰۲ تعداد ۱۳۰ هزار اصله نهال کشت و مراقبت شد که نشانه رشد ۱۰۰ درصدی تنها در طی چند ماه است ولی رکورد کاشت نهال در کمترین زمان نیز به سامانه شتاب تعلق دارد که جوانان آن توانستند در کمتر از ۲۰ دقیقه ۱۳۰ هزار نهال بکارند و این رکورد را به خود اختصاص دهند.

پیش‌بینی شده است که طی یک سال آینده سه میلیون نهال به خاک کشور تقدیم کنند و در نهایت چشم‌انداز این سامانه کاشت و نگهداشت یک میلیارد اصله نهال محقق شود.

تحقق آرمان خدمت در هلال احمر با هدایت شهید جمهور

بازدید ۲ هزار امدادگر از مناطق جنگ‌زده غرب و جنوب غرب کشور

تقویت روحیه ایثار در امدادگران با هدف تقویت روحیه دلاوری و شجاعت و با اقدام سازمان جوانان، ۲ هزار امدادگر طی پنج ماه در قالب اردوهای راهیان نور به بازدید از مناطق جنگ‌زده غرب و جنوب غرب کشور رفتند و از نزدیک با نشانه‌های جانفشانی جوانان کشور آشنا شدند.

قرار است تا پایان سال جاری نیز چهار هزار نفر از اعضای داوطلب سازمان به بازدید مناطق جنگی اعزام شوند. این اقدام برای نخستین بار در سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و به هدف نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در امدادگران و جوانان داوطلب جمعیت صورت می‌گیرد.

تحقق آرمان خدمت در هلال احمر با هدایت شهید جمهور

تولید پنج برابری دارو در هلال احمر

رشد در عرصه تدارک دارو و تجهیزات پزشکی سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر به عنوان بازوی توانمند نظام، دولت و وزارت بهداشت به شمار می‌آید و در کنار تولید انواع داروها و تجهیزات مهم پزشکی، نقش مفیدی در تأمین و توزیع داروهای کمیاب و داروهای پرونده ای از طریق شرکت بازرگانی سها کیش، پخش سها هلال و داروخانه‌های هلال‌احمر در سراسر کشور دارد.

با فعالیت شبانه روزی و تولید پنج برابری همچنین توزیع مویرگی و گسترده آنتی بیوتیک ها در کشور و تامین وتوزیع گسترده داروهای مخصوص دوران کرونا و آنتی بیوتیک این مجموعه ها توانستند بخش قابل توجهی از نیاز جامعه را پوشش دهیم.

اکنون جمعیت هلال احمر یکی از بهترین داروهای مُسکن را که بر درد اثر بسیار خوبی دارد و مورد توجه بسیاری از متخصصان قرار گرفته تولید کرده است. در این راستا با سه شرکت دانش‌بنیان هم قرارداد منعقد کرده تا بتواند مواد اولیه‌ای را که تاکنون وارد می‌شد از طریق این شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور تهیه کند.

ظرفیت تولید قرص و کپسول از ۱۲۵ میلیون عدد در سال ۱۴۰۰ به ۲۵۰ میلیون عدد و ظرفیت تولید شربت و سوسپانسیون از ۹ میلیون به ۴۰ میلیون عدد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. مقدار کل تولید محصولات سبد دیالیز در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۷۳ درصد افزایش یافته است؛ به طوری که اکنون ایران جزو معدود کشورهایی است که نیاز سبد دیالیز کشور را تولید می‌کند. شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران تا سال‌ها جزو اولین برندهای تولید کننده محصولات سبد دیالیز بود.

داروخانه های تحت پوشش این سازمان نیز داروهای خاص و حیاتی از قبیل (داروهای بیماران پیوندی، دیالیز، سرطانی، بیماران MS و داروهای تک نسخه ای) است که با برندهای معتبر تأمین و در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

تولیدات شرکت‌های تابعه سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در دو سال اخیر

واردات بیش از ۱۱۲ میلیون دز واکسن، ۱۰ میلیون و ۵۶۶ هزار عدد داروهای فوریتی و کمیاب و ۱۸۸ هزار داروی تک نسخه ای توسط شرکت بازرگانی سها کیش همچنین تولید بیش از ۳۲۵ میلیون قرص، ۱۸۸ میلیون کپسول و ۲۲ میلیون مایعات توسط داروسازی سها، تولید بیش از ۳۵۱ کیلوگرم انواع عصاره مایع گیاهی، ۲۰ کیلوگرم انواع عصاره خشک گیاهی و ۱۰ کیلوگرم عصاره روغنی توسط شرکت کشت و صنعت فرآوری گیاهان دارویی سهاجیسا و تولید بیش از ۵۳۶ میلیون سرنگ و سرسوزن، ۳۰ میلیون سرسوزن دندانپزشکی، ۳ میلیون فیستولای وریدی و شریانی، ۴۶۳ هزار آنژیوکت، ۳ میلیون صافی دیالیز، ۳ میلیون ست دیالیز، ۶۵۲ هزار گالن محلول دیالیز، ۲ میلیون فلاکن، ۴ میلیون کنستانتره پودری بیکربنات و ۸۲ هزار ست تالاسمی توسط شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران انجام شده است.

رشد و توسعه در عرصه بهداشت، درمان و توانبخشی معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی از نظر حجم و اهمیت نوع ارائه خدمات به اقشار مختلف مردم و وسعت برنامه ها یکی از مهم ترین بخش های ستادی و اجرایی جمعیت هلال احمر است و در حوزه های بهداشتی، درمانی و توانبخشی در شرایط عادی و اضطراری در داخل و خارج از کشور و همچنین ارائه خدمات دارویی فعال است.

این معاونت در داخل کشور شامل ۳۴ مرکز درمانی و ۴۶ مرکز واکسیناسیون است که حسب نیاز به خدمات، در استان ها راه اندازی شده است همچنین در خارج کشور نیز ۱۷ مرکز شامل ۳ بیمارستان و ۱۴ کلینیک در قالب ۱۱ مرکز سلامت، در هفت کشور آفریقایی، ۲ کشور آمریکای لاتین و ۴ کشور آسیایی فعالیت دارند.

مراکز ارتز پروتز جمعیت هلال احمر به عنوان تنها مراکز ارائه دهنده خدمات یادشده در بخش دولتی و خصوصی، از پایین ترین تعرفه برخوردار است که این مهم دستاورد جمعیت هلال احمر در حوزه بهداشتی و درمانی به شمار می‌آید و تعداد مراجعان مراکز درمانی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۶۰هزار نفر و تعداد مراجعین مراکز درمانی در سال ۱۴۰۱، یش از ۳۹۶هزار نفر بوده است که حاکی از رشد مراجعان مراکز درمانی معادل ۱۶ درصد است.

همکاری با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد

جمعیت هلال احمر و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد(UNFPA) به منظور انجام همکاری های مشترک و تقویت ظرفیت های ملی، تفاهم نامه ای برای بازه زمانی ۲۰۲۷- ۲۰۲۳ را منعقد کرده است. هدف این تفاهم نامه کاهش میزان صدمات و مرگ و میر در زنان، مادران باردار و نوزادان، از طریق ظرفیت سازی در حوزه سلامت باروری در واحدهای مراقبت بهداشتی پایه( BHCU ) جمعیت هلال احمر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha