آغاز به کار رویداد صدرا در ملایر؛ گذرگاهی برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه

همدان- ایرنا- نخستین رویداد مهارت‌محور و کارآفرین «صدرا» با هدف معرفی دانشجویان به صنعت، بازار کار و معرفی فرصت‌های شغلی به دانشجویان جویای کار به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و دانشکده مهارت و کارآفرینی این دانشگاه آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و دانشکده مهارت و کارآفرینی در اقدامی کم‌نظیر نسبت به برگزاری نخستین رویداد «صدرا» با شعار »صنعت، دانشگاه؛ راه اشتغال» اقدام کرد تا فصلی نوین در تقویت و برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه و معرفی بازار کار به دانشجویان باز شود.

شهرستان ملایر سرشار از ظرفیت‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، گردشگری و دارای ۲ برند جهانی مبلمان منبت و انگور و شهر ملی مُرواربافی است و از این گذرگاه می‌تواند با مهارت‌آفرینی، دانایی را به توانایی تبدیل کرده و حلقه ارتباط بین صنعت و دانشگاه مستحکم‌تر و خلاء‌های موجود در این حوزه‌ رفع شود.

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر شامگاه شنبه در آئین آغاز به کار نخستین رویداد «صدرا» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با اشاره به اینکه با ۲ چالش مهم در حوزه صنعت و دانشگاه مواجه هستیم، افزود: امروز با تعداد زیادی از دانش‌آموختگان در دانشگاه‌های کشور مواجه‌ایم که مدرک دارند، اما مهارت لازم را ندارند و مهیای بازار نیستند و یا اگر مهیا هستند، مدرک آنها را بازار نمی‌خواهد و از سوی دیگر یک چالش ذهنی دارند که دانشجو باید پشت میز بنشیند.

«سلمان اسماعیلی» بیان کرد: چالش بعدی، صنایعی در سطح کشور هستند که نیازهایی در حوزه کار دارند، اما دانشگاه آن رشته و مهارت مورد نیاز و متخصصان این حوزه را تربیت نمی‌کند و یا اگر رشته مورد نظر را دارند، مهارت‌های لازم را منتقل نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر کارهای بسیاری برای رفع و یا تعدیل این چالش‌ها انجام شده، اظهار کرد: در دهه اخیر دانشگاههای علمی و کاربردی و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای تخصصی و یا مراکز آموزشی و درمانی در نقاط مختلف کشور از جمله شهرستان ملایر ایجاد شد که می‌تواند ارتباط بین صنعت و دانشگاه را تقویت کند.

آغاز به کار رویداد صدرا در ملایر؛ گذرگاهی برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه

شناخت زیست‌بوم اقتصادی دنیا یک ضرورت است

فرماندار ویژه ملایر ضمن مثبت ارزیابی کردن برگزاری نخستین رویداد «صدرا» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و طراحی مدلی برای تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه، گفت: رمز موفقیت این مدل‌هایی که طراحی شده، این است که در گام ابتدایی مجریان و طراحان این فرآیندها، اکوسیستم و زیست‌بوم اقتصادی دنیا را به خوبی بشناسند و آینده‌شناسی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

اسماعیلی با بیان اینکه مطالعات، رویدادها و تصمیماتی که ناظر به گذشته و یا امروز باشد، کارساز نیست، افزود: ما باید آینده را بشناسیم، چراکه دانشجویان ما فرزندان آینده هستند باید آنها را برای آینده تربیت کنیم، چرا که دنیای آینده دنیای هوش مصنوعی است و عوامل انسانی دیگر در امور جامعه دخیل نیست.

وی با تاکید بر اینکه دنیای آینده دنیای انرژی‌های تجدیدپذیر است و باید سهم خود را از آن پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: بزرگترین معدن لیتیوم دنیا در استان همدان است و عامل رشد و توسعه در قرن پیش‌روی ماست و نقش ملایر به عنوان یکی از پیشروترین شهرستان‌های غرب کشور و معدن سرشار، ویژه است.

معاون استاندار همدان با اشاره به اینکه در حوزه آینده‌پژوهی نزدیک به صفر هستیم، تاکید کرد: بعد از شناخت آینده، مزیت‌های رقابتی را باید بشناسیم‌ و دانشگاه‌های ملایر باید در شناسایی این مزیت‌های رقابتی همچون صنعت مبلمان منبت پیشتاز باشند و آینده اقتصادی ملایر به طور قطع، در گرو صنعت چوب است.

آغاز به کار رویداد صدرا در ملایر؛ گذرگاهی برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه

لزوم شکل‌گیری گفتمان آینده‌پژوهی در کشور

اسماعیلی بر لزوم شناسایی فناوری‌ها در حوزه کشمش، توسعه واحدهای فناوری این صنعت در واحدهای فرآوری کشمش و ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و بسته‌بندی تاکید کرد و گفت: مساله سوم شناخت بازار است و برای تحقق راهبرد علاوه بر تمامی رشته‌ها، اساتید، دانش‌آموختگان و تخصص‌ها، به مهندس و تکنسین نیاز داریم.

به گفته وی؛ مساله بعدی در حوزه دانش‌بنیان‌هاست، ما در شهرستان ملایر مهندسان بیشماری داریم که در سطح ملی در اقتصاد دیجیتال بر لبه دانش حرکت می‌کنند و باید با برگزاری چنین رویدادهایی، این ظرفیت‌ها را بشناسیم.

فرماندار ویژه ملایر گفت: ضعف دیگر ما که باید دانشگاه‌ها روی آن کار کنند، ضعف در بازاریابی و برندسازی است و باید یک گفتمان عمومی و آینده‌پژوهی در سطح کشور شکل گیرد و اقتصاد دیجیتال و توجه به مراکز دانش‌بنیان و شناسایی افراد نخبه در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر نیز برقراری ارتباط واقعی بین صنعت و دانشگاه را یکی از اهداف مهم برگزاری رویداد «صدرا» و پر کردن خلاء موجود بین ۲ حوزه عنوان و بیان کرد: در عین حال که صنعت در این رویداد متخصصان خود را انتخاب می‌کند.

هدف رویداد صدرا، تبدیل دانایی به عمل

«ستار ابراهیمی» با اشاره به اینکه با برگزاری این رویداد، صنعت می‌تواند از بین متخصصان، نیروی خود را پیدا کند و بهترین نیروها را به خدمت بگیرد و از طرفی دانشجویان با صنایع مختلف آشنا می‌شوند، افزود: شعار این دانشگاه «هر دانشگاه، دانشجوی یک تخصص، یک مهارت» و هدف از برگزاری رویداد صدرا، تبدیل دانایی به توانایی و ارتباط تنگاتنگ بین دانشگاه و صنعت است.

وی به استقبال بسیار خوب دانشجویان و اساتید و شرکت‌های مهارت‌محور کارآفرین از این رویداد اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها خرد، تعقل و علم را به همراه خود دارند و برای اینکه صنعت ایران از پیشرفت جهانی عقب نماند، باید از نیروهای متخصص و جوان دانشگاه‌ها استفاده کنند که نمونه اعتماد به جوانان را در «عملیات وعده صادق» شاهد بودیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر خاطرنشان کرد: این در حالیست که دانشگاه‌ها برای ورود به نسل سوم و چهارم باید با صنایع ارتباط تنگاتنگی داشته باشند.

ابراهیمی با بیان اینکه از دیرباز در کشور خلاء ارتباط بین دانشگاه‌ها، صنایع و کارخانجات وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر باید در کنار دروس تئوری، دانشجویان به صورت عملی در کارگاه‌ها و کارخانجات و صنایع، رشته تحصیلی خود را تدریس کنند و از سوی دیگر باید تحقیقات دانشگاه‌ها هدفمند شده و پژوهش‌ها و نیازمندی‌های صنایع را در اختیارشان قرار دهند.

آغاز به کار رویداد صدرا در ملایر؛ گذرگاهی برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه

ارتباط بین صنعت و دانشگاه؛ لازمه ورود به نسل سوم و چهارم

وی با تاکید بر اینکه «صنعت، دانشگاه و دولت» سه ضلع یک مثلث به شمار می‌روند، تاکید کرد: ایجاد اشتغال تنها وظیفه دولت نیست، بلکه دولت نقش تسهیل‌گری دارد و باید به سمتی برویم که صنایع و دانشگاه‌ها زمینه اشتغال دانش‌آموختگان را فراهم کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر هدف رویداد صدرا را تبدیل دانایی به عمل دانست و ادامه داد: به‌طور قطع برای ساختن آینده بهتر و پیشرفت کشور باید به سمت تربیت دانشجویان مهارت‌محور حرکت کنیم.

ابراهیمی همچنین به برپایی نمایشگاه رویداد صدرا و کشف فرصت‌های شغلی برای دانشجو و آشنایی و شناخت نیروی متخصص برای صنعت را هدف اصلی این نمایشگاه برشمرد و اظهار کرد: در این راستا دانشکده علمی و مهارتی را در این مرکز راه‌اندازی کردیم و با ایجاد رویدادهایی که در طول سال خواهیم داشتم، ارتباط بین صنعت و دانشگاه بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایرنا؛ نخستین رویداد «صدرا» (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) به مدت ۲ روز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در حال برگزاری است و ۲۷ شرکت از استان همدان و مرکزی و شهرستان در نمایشگاه این رویداد شرکت کرده‌اند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر بیش از پنج هزار دانشجو دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha