نقش شبکه‌های اجتماعی در هیجان انتخاباتی/ بگومگوها در «ایکس» بالا می‌گیرد؟

تهران- ایرنا- مدرس دانشگاه در حوزه ارتباطات اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی را پرچمدار هیجان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم دانست و گفت: برخی بگومگوها و درگیری‌های لفظی انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی میان نامزدها شروع شده و تندتر هم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نام‌نویسی از داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از صبح روز پنجشنبه، ۱۰ خرداد در محل ستاد انتخابات کشور آغاز شد. بسیاری از داوطلبان انتخابات هشتم تیر ۱۴۰۳ با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) خبر دادند که قصد ثبت نام در انتخابات را دارند. آنها همچنین پس از ثبت نام شعارهای خود را در این شبکه اعلام و رقابت انتخاباتی را آغاز کردند.

شبکه اجتماعی ایکس در ایران کلا ۴ میلیون نفر کاربر دارد. اما محتوایش بلافاصله در بقیه سکوها مثل تلگرام و اینستاگرام بازنشر می‌شود

حمید ضیایی‌پرور، استاد ارتباطات اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه ایرنا، درباره تاثیرگذاری شبکه اجتماعی ایکس در انتخابات پیش رو اظهار داشت: در انتخابات فعلی نقش شبکه‌های اجتماعی غیرقابل انکار است. سکوهای اجتماعی اصلی‌ترین رسانه مورد اعتماد و رجوع مردم هستند. در بین این شبکه‌ها و سکوها هر کدام کارکردها و ویژگی های خاص خودشان را دارند. در توییتر یا ایکس فعالان رسانه ای و سیاستمداران مستقیما محتوای خودشان را منتشر می کنند. در نتیجه این شبکه سرمنشا و سرچشمه تولید اطلاعات و منبع اصلی قابل اعتماد در مورد اظهارنظرها و موضع گیری‌ها است.

وی با تاکید بر این که ایکس ویژگی های شبکه‌سازی را دارد افزود: تعداد واکنش‌‎ها به هر مطلبی در ایکس می‌تواند تا بی‌نهایت ادامه پیدا کند. چون زنجیره‌ای از واکنش‌ها و بازنشرها در برابر هر مطلب انجام می‌شود. هیچ کدام از سکوهای اجتماعی چنین قابلیتی ندارند. در ایکس یا توییتر کسی نمی‌تواند توییت خودش را ویرایش کند و فقط با حذف توییت محتوایش از بین می‌رود. ضمن این که واکنش‌های افراد در ایکس پست‌های آنها محسوب می‌شود.

دبیر اجرایی پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، گفت: سبک تولید و انتشار محتوا متناسب با علایق افراد در ایکس منتشر می‌شود. در نتیجه رسانه‌ای همسو با دیدگاه‌های شخص ایجاد می‌شود و فرد می تواند با همفکران خودش تبادل نظر داشته باشد.

نقش شبکه‌های اجتماعی در هیجان انتخاباتی/ بگومگوها در «ایکس» بالا می‌گیرد؟
حمید ضیایی‌پرور - استاد ارتباطات اجتماعی

این پژوهشگر رسانه با تاکید بر این که در این دوره از انتخابات شبکه اجتماعی ایکس تاثیرگذار است، اظهار داشت: این شبکه در ایران کلا ۴ میلیون کاربر دارد. اما محتوایش بلافاصله در بقیه سکوها مثل تلگرام و اینستاگرام بازنشر می‌شود. اینستاگرام سطح عامیانه و مردمی ماجراست که در مرحله آخر مطالب را به اشتراک می‌گذارد. در واقع چهار میلیون نفری که در ایکس هستند، معادل ۵۰ میلیون نفر کاربر تلگرام و اینستاگرام تولید محتوا دارند.

ضیایی پرور درباره کاربران شبکه اجتماعی ایکس گفت: بخشی از این افراد جزو نخبگان جامعه شامل رهبران فکری، اساتید دانشگاه، فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران هستند. اینها به عنوان مراجع فکری در جامعه شناخته می شوند و وقتی واکنشی داشته باشند با چند واسطه حرف‌شان در جامعه رسوخ پیدا می کند. با مجموع این استدلال ها می‌توان گفت شبکه اجتماعی ایکس فارسی منبع مهم تولید و انتشار اطلاعات در انتخابات است و می تواند چراغ انتخابات را روشن نگه دارد.

شور و هیجانی که از یک فعالیت انتخاباتی انتظار داریم در شبکه اجتماعی ایکس جریان دارد

این پژوهشگر رسانه افزود: این روزهای و قبل از آغاز تبلیغات شور و هیجانی که از یک فعالیت انتخاباتی انتظار داریم در شبکه اجتماعی ایکس جریان دارد و درواقع شبکه های اجتماعی همچنان پرچمدار هیجان انتخاباتی هستند.

وی درباره شیوه تبلیغات نامزدها در شبکه ایکس تاکید کرد: برخی نامزدهای انتخاباتی سامانه‌های آنلاین سوشال لیسنینگ (گوش‌سپاری اجتماعی) دارند و ساعت به ساعت واکنش افکار عمومی را می‌سنجند. هر محتوایی که در ستادها تولید می شود بر مبنای آن سامانه است که اطلاعات شبکه‌های اجتماعی را داده‌کاوی می‌کند. به نظر من بگو مگوها و درگیری‌های لفظی که الان در ایکس بین نامزدها جریان دارد شروع ماجراست و روند رقابت در شبکه ایکس تندتر هم خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha