گرانفروشی در برخی آرایشگاه‌های کرمان؛ صمت: مردم مطالبه‌گری و گزارش کنند
عکس آرشیوی است

کرمان - ایرنا - نرخ‌نامه آرایشگاه مردانه کرمان از تیر سال گذشته تغییری نداشته اما برخی آرایشگاه‌ها خودسرانه آن را تا ۵۰ درصد افزایش داده‌اند، اقدامی که باعث انتقاد شهروندان شده است؛ در این زمینه رییس اتحادیه صنف نیز با تشریح دلایل اینگونه اقدامات می‌گوید که با متخلفان برخورد قانونی می‌شود؛ مدیرکل صمت هم خواهان مطالبه‌گری مردم در این مواقع و گزارش به سامانه ۱۲۴ است.

به گزارش ایرنا، براساس نرخنامه مصوب، قیمت اصلاح سر در شهر کرمان یک میلیون ریال، با اصلاح صورت یک میلیون و ۳۰۰ هزار ریال و در صورت مطالبه مشتری برای انجام سایر خدمات به نرخ فعلی اضافه می‌شود اما برخی از آرایشگاه های مردانه به ویژه در مناطق بالا شهر به محض سال تحویل، با سوءاستفاده از ضعف نظارت ها، به شکل خودسرانه، نزد خودشان نرخ گذاری و عملیاتی کردند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال دریافت می کنند.

این در حالی است که در اصلاح قیمت قبل آن (سال گذشته) نیز حدود ۵۰ درصد رشد قیمت رخ داد یعنی در فاصله سال گذشته تا امسال، حدود ۱۰۰ درصد رشد قیمت در عمل اتفاق افتاده درحالی که تغییرات نرخ و قیمت ها تابع شرایط و ضوابطی متناسب با وضعیت سایر شاخص هاست.

با سرکشی به چند آرایشگاه مردانه در شهر کرمان به راحتی می توان دریافت که گرانفروشی برخی از این واحدهای صنفی به بیش از ۵۰ درصد نرخ مصوب رسیده است؛ حق با کدام است؟ مردمی که خواستار اجرای نرخ نامه مصوب هستند یا آرایشگرانی که مدعی هستند با وجود افزایش هزینه های اداره یک آرایشگاه، باید نرخ ها را به میزان مدنظر خودشان بالا ببرند تا به قول خودشان، دخلشان با خرجشان بخواند.

مطالبه افزایش نظارت ها

البته در این زمینه آنچه شهروندان گلایه دارند، صرفنظر از میزان تفاوت قیمت، نوع نظارت بر سر صنوف از جمله آرایشگران است و مطالبه دارند ساختار و قدرت بازدارندگی بیشتری داشته باشد.

در این زمینه ابتدا به سراغ متولی صنف آرایشگاه های مردانه کرمان رفتیم تا ببینیم این مسئولان برای اجرای نرخ نامه مصوب خود که برگرفته از نوع فعالیت این قشر است، چه اقدامات و برنامه هایی را انجام می دهد و آیا افزایش خودسرانه قیمت ها، تخلف محسوب می شود؟ و در نهایت چه برخوردی در انتظار متخلفان است؟؛ هرچند در ادامه مصاحبه مدیرکل صمت استان نیز از نظر مخاطبان می گذرد.

هنوز باید براساس نرخ سال ۱۴۰۲ عمل شود

رییس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه کرمان در این زمینه می گوید که آخرین نرخ در روز ۲۸ تیرماه سال ۱۴۰۲ تعیین شده و تا به امروز تغییری نداشته است لذا این نرخ باید توسط آرایشگران اجرا شود و تمامی آرایشگاه ها بر این اساس فعالیت کنند.

علی احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نرخ‌نامه امسال هنوز اعلام نشده و براساس نرخ سال گذشته اصلاح سر یک میلیون ریال، اصلاح سر و صورت یک میلیون و ۳۰۰ هزار ریال تعیین شده و در صورت درخواست فعالیت اضافه از سوی مشتری همچون مدل، استفاده از مواد مصرفی ژل، حالت دهنده ها و حوله یکبار مصرف نیز به صورت توافقی مبلغی به این نرخ نامه اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه مبلغی براساس برخی معیارها به نرخ آرایشگاه های مردانه اضافه می شود تصریح کرد: تفاوت این صنف با دیگر مشاغل دولتی در این است که در مشاغلی همچون ادارات فقط هزینه های مصرفی افزایش پیدا کرده اما هزینه های آرایشگران علاوه بر ملزومات مورد استفاده، با افزایش قیمت اجاره بها، تجهیزات لوازم آرایشی و هزینه خرید محصولات آرایشی و سایر هزینه های پنهان نیز روبه رو هستند که به سبد مخارج آنها اضافه می شود.

نباید اجحاف شود

رییس اتحادیه صنفی آرایشگران مردانه کرمان در عین حال ادعا کرد که نرخ اجاره بها نسبت به سال گذشته حداقل ۱۰۰ درصد افزایش یافته لذا تعیین نرخ جدید برای سال جاری، بایستی براساس تورم و مخارج اداره یک آرایشگاه تعیین شود و به گونه ای باشد که اجحافی در حق مردم جامعه نیز نشود.

وی ادامه داد: در این راستا ابتدا قیمت ها را آنالیز (بررسی)، سپس نرخ پیشنهادی خود را به اتاق اصناف و کمیسیون نظارت ارسال می کنیم تا در آنجا نیز تصویب شود و سپس برای اجرا آن را ابلاغ کنیم.

از دلایل افزایش نرخ تا برخورد با قیمت‌های خودسرانه

احمدی در پاسخ به اینکه برخی آرایشگران در سطح شهر کرمان خودسرانه نرخ اصلاح سر را ۵۰ درصد افزایش داده اند عنوان کرد: متاسفانه این موضوع به اوضاع و احوال جامعه بر می گردد.

وی افزود: در این زمینه سازمان صنعت، معدن و تجارت معتقد است که تجهیزات آرایشگاهی از تولیدات داخلی استفاده می شود اما برخی از تجهیزات، ملزومات، مواد و ادوات آرایشگاهی تولید داخلی ندارد و وارداتی است که همزمان با افزایش قیمت ارز افزایش می یابند و در واقع مخارج و هزینه های یک آرایشگاه افزایش زیادی می یابد؛ با توجه به بررسی ها و تحقیقات میدانی حداقل افزایش مخارج نسبت به سال گذشته برای اداره یک آرایشگاه ۱۰۰ درصد بوده است.

نباید ناهنجاری شکل گیرد

رییس اتحادیه صنفی آرایشگران مردانه استان کرمان تصریح کرد: هزینه اجاره مغازه برخی آرایشگران خیلی بیشتر بوده و آرایشگران مردانه مجبور هستند که هزینه های خود را جبران کنند اما این موضوع نباید باعث ناهنجاری شود.

وی ابراز داشت: در صورتی که کسی شاکی یک واحد صنفی زیر مجموعه ما باشد به شکایات افراد رسیدگی می شود و یکی از فعال ترین کمیسیون های ما رسیدگی به شکایات است؛ در این زمینه شخص خاطی را به کمیسیون مربوطه دعوت می کنیم تا با حضور شاکی به شکایات افراد رسیدگی شود.

آرایشگاه‌های کرمان درجه‌بندی می‌شوند

احمدی در ادامه با بیان اینکه نرخ نامه ها طی امسال و سال آینده باید درجه بندی شوند خاطرنشان کرد: جامعه ما مملو از قشر ضعیف، متمول و متوسط است و هرکدام براساس توان مالی توقع تنوع خدمات دارند که تنوع خدمات بایستی تنوع دستمزد نیز داشته باشد.

وی افزود: برخی آرایشگاه ها با روش، تجهیزات و ادوات سنتی کار می کنند و فضای قدیمی دارند؛ برخی دیگر نیز سالانه چند صد میلیون ریال برای بروزرسانی تجهیزات و فضاسازی محل کار خود هزینه می کنند لذا تنوع خدمات باید همراه با نرخ متفاوت باشد.

رییس اتحادیه صنفی آرایشگران مردانه کرمان بیان کرد: اگر با نرخ نامه های یکسان جلو رشد و تعالی را بگیریم، همین موضوع باعث از بین رفتن انگیزه برای رشد، تعالی و در نهایت عقب ماندگی جامعه می شود؛ اصرار داریم براساس مناطق جغرافیایی محل فعالیت، نرخ نامه های متفاوتی را تعیین کنیم زیرا آرایشگران در برخی مناطق شهر کرمان نیز با روش های جدید فعالیت می‌کنند.

وی گفت: اجاره بهای مغازه بسیار بالا، قبوض آب و برق تجاری باعث شده که شغل آرایشگری صرفه اقتصادی چندانی نداشته باشد، ضمن اینکه نرخ هزینه برق آرایشگران به صورت تجاری چهار برابر مسکونی محاسبه می شود، گاز مصرفی را نیز با نرخ صنعتی حساب می‌کنند و آب نیز به همین گونه است؛ هزینه کارگر، مواد ضدعفونی کننده، وسایل یکبار مصرف، عوارض شهرداری و حق عضویت نیز به هزینه های آرایشگران اضافه شده است.

گرانفروشی در برخی آرایشگاه‌های کرمان؛ صمت: مردم مطالبه‌گری و گزارش کنند
حسینی نژاد مدیرکل صمت کرمان

پلمب یا جریمه نقدی در انتظار گرانفروشان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: گرانفروشی آرایشگاه های مردانه و سایر اصناف براساس شکایات مردمی در سامانه ۱۲۴ پیگیری می شود که در این زمینه بازرسان صمت با ورود به این موارد تشکیل پرونده می دهند تا در ادامه برخورد قانونی با متخلفان گرانفروشی صورت گیرد.

مهدی حسینی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره بحث امروز موارد مربوط به حق عضویت ها در کمیسیون نظارت اصناف کرمان گفت: آخرین نرخ نامه مصوب کمیسیون نظارت اصناف کرمان، مبلغ یک میلیون ریال را برای اصلاح سر مصوب کرده و دریافت یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برای این حوزه به منزله گرانفروشی است.

وی در پاسخ به اینکه برخورد قانونی با متخلفان به چه صورت خواهد بود؟ گفت: پرونده های تشکیل شده از سوی بازرسان ما در نهایت به تعزیرات حکومتی ارجاع می شود و آن سازمان براساس ضوابط تعریف شده حکم صادر می کند؛ در صورتی که تخلفات یک واحد صنفی زیاد باشد ممکن است که دستور به پلمب یک واحد صنفی صادر کنند یا اینکه جریمه نقدی تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال تعیین شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در ادامه با اشاره به ضرورت مطالبه گری و پیگیری این مسائل در استان کرمان تاکید کرد: خواهشمندیم مردم نیز موارد گرانفروشی را از طریق سامانه ۱۲۴ گزارش دهند تا ضمن برخورد با متخلفان، شاهد گرانفروشی نباشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha