افزایش نرخ خریدتضمینی کیوی موجب توسعه کشت و صادرات شد

آستارا - ایرنا - رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان مرزی بندر آستارا گفت: اقدامات دولت سیزدهم در حمایت کشاورزان و افزایش چند برابری نرخ خرید تضمینی کیوی موجب روند صعودی در کشت و صادرات این محصول شده است.

نورالدین میرزایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد: با پیگیری های مسئولان استانی ورایزنی های مداوم در تسهیل صادرات محصولات کشاورزی مخصوصا کیوی که در شهرستان آستارا فضای خوبی برای کشت و کار دارد دردولت رئیس جمهور شهید

نرخ خرید تضمینی این محصول افزایش قابل توجهی داشت.

وی عنوان کرد: این امر رضایت بهره برداران و صادر کنندگان را در پی داشت و با توجه به اینکه کیوی محصولی راهبردی برای شهرستان و گیلان است، نیازمند ایستگاه تحقیقاتی ویژه و انحصاری برای این محصول تحقیقاتی بودیم.

وی عنوان کرد: در این راستا با رایزنی‌هایی که از سال‌های قبل برای این امر آغاز شده بود با اعتبارات ملی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاسیس این ایستگاه تحقیقاتی فازبندی شد و بخش نخست ایستگاه تحقیقاتی ملی کیوی کشور پارسال به مساحت حدود هشت هزار مترمربع اجرا شد که مجموعه ای از ارقام مختلف کیوی را شامل می شود.

میرزایی خاطرنشان کرد: اقتصاد آستارا بر پایه کشاورزی است و با توجه به اینکه این شهرستان در حوزه فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی از جمله کیوی کارخانجات مناسب و مدرنی ندارند باید در این زمینه اقدام شود.

وی عنوان کرد: عملا این منطقه صنعتی نیست و فقط در بخش هایی از حوزه گردشگری و بازرگانی نسبتا فعال است و باید با برنامه ریزی کامل ضمن تبدیل کشاورزی سنتی به نوین در حوزه ارتقا بهره وری تولید و نیز فرآوری و صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولات هم کار جدی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم در مدت ۳۳ ماه خدمت خود با انجام اقدامات زیرساختی و تحولی و نیز به سرانجام رساندن بسیاری از طرح‌های بر زمین مانده و غیرممکن در دوره‌های گذشته از جمله اجرای طرح الگوی کشت و نیز جهش تولید در دیم‌زارها جان دوباره‌ای به این بخش دمیده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان آستارا بیان کرد: رشد تولیدات کشاورزی و ارزش ریالی آن‌ها، افزایش ظرفیت تبدیل مواد اولیه در صنایع تبدیلی و غذایی، چند برابر شدن میزان پرداخت تسهیلات، ارتقاءمیزان مبارزه با آفت‌ها، افزایش تولیدات و تقویت زیرساخت‌های کشاورزی تنها بخشی از کارنامه دولت سیزدهم در این شهرستان است.

وی تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده در این دولت سیزدهم بازسازی و تجهیز مرکز قرنطینه نباتی شهرستان آستارا اجرایی شد.

میرزایی گفت: افتتاح سه سردخانه با تناژهای بالا فعال در بسته بندی میوه و سبزیجات تازه در شهرستان آستارا ا و نیز افتتاح مرغداری و واحدهای تولید مرغ گوشتی در قطعات ۲۰ هزار و ۴۰ هزار قطعه ای از آن‌جمله است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان بندر آستارا اعلام کرد: در راستای حل مشکلات کشاورزان آستارایی در خصوص کمبود آب، پنج حلقه چاه عمیق را بازسازی و تعمیر نمودیم که بسیاری از کشاورزان با این اقدام مشکل کم آبی را نداشتند.

شهرستان بندری آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت همجوار با استان اردبیل و جمهوری آذربایجان است؛ این شهرستان سه مرز دریایی، ریلی و بزرگراهی و فضای مناسبی برای تجارت در منطقه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha