یک میلیارد و ۹۸ میلیون متر مکعب آب برای کشت تابستانه حوضه مارون و کرخه اختصاص یافت

اهواز- ایرنا - معاون مطالعات پایه و طرحهای منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: یک میلیارد و ۹۸ میلیون متر مکعب آب برای کشت تابستانه حوضه مارون و کرخه اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا، علی شهبازی روز یکشنبه در نشست شورای کشاورزی در سالن جلسات استانداری خوزستان بیان کرد: نشست‌های مختلفی در خصوص الگوی کشت شلتوک در حوضه کرخه برگزار شد تا از کشت تجاری جلوگیری و صرفا کشت معیشتی انجام شود.

وی اظهارکرد: ۴۷۸ میلیون متر مکعب آب برای کشت تابستانه حوضه مارون و ۶۲۰ میلیون متر مکعب برای کشت تابستانه حوزه کرخه اختصاص داده شده که کشاورزان باید بر اساس این میزان آب کشت کنند.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: علاوه بر تامین آب کشت تابستانه باید آب موردنیاز محیط زیست و تالاب هورالعظیم و آب موردنیاز دام‌ها نیز تامین شود.

شهبازی بر ضرورت رعایت مکانیزم توزیع آب تاکید کرد و گفت: هر انحرافی که در حوضه کرخه صورت گیرد به ضرر محیط زیست است و موجب بالارفتن ریسک کشت پاییزه می‌شود.

وی با بیان اینکه آبگیری سد کرخه چند سال طول می‌کشد اظهار کرد: خشکسالی‌های حوضه کرخه در ۵۰ درصد مواقع بالای ۲ سال طول می‌کشد.

معاون مطالعات پایه و طرحهای منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد: تاسیسات شبکه‌ها برای کشت برنج تعبیه نشده است و امسال با تاکید استاندار خوزستان ترویج خشکه کاری دردستور کار قرار گرفت که در صورت موفقیت طرح پایلوت، در سالهای آینده نیز اجرا می‌شود ولی باید دانست فرصت اشتباه در شبکه نداریم و هر اشتباه صدمات سنگینی به تاسیسات وارد می‌کند.


شهبازی به کشت شلتوک در سال ۹۹ در شبکه حمیدیه اشاره کرد و گفت: در ۳۰ درصد شبکه، شلتوک کاشته شد که این موضوع موجب طغیان زهکش های شبکه و سه روستا با آب محاصره شد.

وی با تاکید بر اینکه سیستم زهکشی منطقه برای کشت برنج غرقابی طراحی نشده ادامه داد: آب محدودی برای کشت تابستانه توزیع می‌شود که هر چه گستره این کشت بیشتر شود تلفات آب بیشتری خواهیم داشت.

بر اساس این گزارش، ۴۷۸ میلیون متر مکعب آب برای حوضه مارون اختصاص یافته که از این میزان، ۲۳۰ میلیون متر مکعب برای نخیلات اختصاص می‌یابد.

هیچ قانونی برای کشاورزان بدهکار به بانک کشاورزی اعمال نمی‌شود

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز گفت: گله‌مندی‌هایی از کشاورزان درخصوص پرداخت بدهی و اقساط به بانک کشاورزی مطرح بود که طبق هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد تا زمان پرداخت مطالبات گندمکاران، به هیچ عنوان قانونی برای تاخیر در بازپرداخت کشاورزان اعمال نشود.

محمد راضی جلالی در خصوص کشت شلتوک در خوزستان بیان کرد: در این راستا نشست هایی با حضور فرمانداران در حوضه مارون و کرخه و مسوولان کشاورزی و آب وبرق انجام شد و باید قرارگاه‌هایی با محوریت فرمانداران مربوطه تشکیل تا الگوی کشت رعایت شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز اظهار کرد: در سال گذشته ۳۴ هزار هکتار کشت تابستانه به جز شلتوک در حوضه کرخه انجام شد، امسال نیز ۴۹ هزار هکتار برای کشت محصولات زراعی در این حوضه مصوب شده است.

عبدالرضا سیداحمدی با اشاره به اینکه امسال کشت ۱۳ هزار هکتار شلتوک مصوب شده گفت: کشت هیچ محصولی نسبت به سال گذشته کاهش نخواهد یافت.

به گزارش ایرنا، پرداخت نشدن مطالبات گندمکاران خوزستانی بابت خرید تضمینی گندم مشکلات زیادی برای کشاورزان ایجاد کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha